Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha Bodu a přímky. Dvou přímek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha bodu a přímky. Bod je místo, se kde protínají dvě čárky, přímky, úsečky, … + Body pojmenováváme velkými tiskacími písmeny (A, B, C, D,.., X, Y, Z) A Přímka je nekonečně dlouhá a nekonečně tenká křivka, která je dokonale rovná, sestávající z nekonečně mnoha bodů. q p Přímky pojmenováváme malými písmeny (p, q, …). B
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha bodu a přímky. 1.) Bod A neleží na přímce p. + Jinými slovy to znamená, že nepatří do množiny bodů, které tvoří přímku. A p Zapisujeme: A p
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha bodu a přímky. 2.) Bod A leží na přímce p. Jinými slovy to znamená, že patří do množiny bodů, které tvoří přímku. A p Zapisujeme: A p Čárku, která na přímce bod vyznačí, rýsujeme vždy kolmo k dané přímce!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 1.) Žádný společný bod. Přímky jsou rovnoběžné, říkáme jim rovnoběžky. p Zapisujeme: p q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q Rovnoběžné přímky můžeme označit dvěma čárkami.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 2.) Nekonečně mnoho společných bodů. Přímky splývají, jsou totožné, říkáme, že „leží na sobě“. p Zapisujeme: p = q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q =
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 3.) Jeden společný bod. Přímky jsou různoběžné, říkáme jim různoběžky. p Zapisujeme: p q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q Společný bod se nazývá průsečík a zapisuje se: X p q X
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 4.) Jeden společný bod – speciální případ, když přímky svírají úhel 90°. Přímky jsou kolmé, říkáme jim kolmice. p Zapisujeme: p q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q X. Pravý úhel označujeme obvykle obloučkem s tečkou uprostřed.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi a vyznač barevně totožné přímky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi a vyznač barevně totožné přímky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici různoběžek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici různoběžek. r t
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici různoběžek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici různoběžek. p a p s
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici kolmic.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici kolmic. p q
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici kolmic.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici kolmic. r q
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici rovnoběžek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici rovnoběžek. a t s t
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici rovnoběžek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici rovnoběžek. p r Pamatuj si: Každé dvě různé kolmice na tutéž přímku jsou rovnoběžky!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek a a p.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek a a p. M a p
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek r a t.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek r a t. O r t
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Výborně! Myslím, že už rozumíš tomu, čím se od sebe liší: přímky totožné přímky rovnoběžné přímky různoběžné r p p q a = s