Marketing inovací Inovace 2 1
CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá z určující role zákazníka pro existenci a prosperitu každého ekonomického subjektu 2
Podstata marketingu inovací Vývoj nového produktu odvodit z trhu V centru pozornosti inovačního úsilí musí být vždy zákazník Marketing inovací zahrnuje i vnitřní procesy organizace, firmy (vývoj, cena, obchod, prodej atd.) Inovace se musí vyplatit – ZISK ! 3
Marketingová segmentace 4 Trhy jsou složeny z různých typů zákazníků. Segmentací lépe uspokojíme jejich potřeby Kritéria segmentace: Homogenita (podobnost zákazníků jednoho segmentu) Heterogenita (odlišnost zákazníků z různých segmentů) Dostatečná velikost (hledisko ekonom. nákladů a zisku) Měřitelnost (přesně určit velikost segmentu x riziko) Přístupnost (účinně působit na daný segment) 4
Marketingový mix a jeho využití v případě inovací 1. Pé – produkt 2. Pé – cena (price) 3. Pé – umístění (placement), distribuce 4. Pé – prosazení (promotion), propagace Některé koncepty přidávají People (lidé) – Physical Evidence (fyzický vzhled) a Process (procesy). Ph. Kotler k oněm 4P ještě nabízí přidat Politics a Public opinion (politické vlivy a veřejné mínění). 5
6 Produkt - rozmanitost, jakost, design, funkce, značka, balení, velikosti, služby, záruky, vracení (reklamace) Cena - ceníková cena, slevy, srážky, termín placení, úvěrové podmínky Místo - distribuční cesty, pokrytí, sortiment, lokality, zásoby, doprava (logistika ) Propagace - podpora prodeje, reklama, prodejní personál, public relations, přímý marketing Tržně cílený marketingový mix
Křivka životnosti produktu - inovace 7
Stanovení správné ceny je umění Základní způsoby stanovení ceny: Nákladové stanovení ceny (přirážka k nákladům na jednotku produkce) Stanovení ceny orientované na poptávku (jakou hodnotu jí přisuzuje zákazník) 1.Znám dobře svůj cílový trhový segment? 2.Znám dostatečně svou konkurenci? 3.Vím jistě, proč stanovuji právě tuto cenu? 8
Propagace Základní metody propagace: Reklama (využívá tisk, TV, rozhlas, pošt. zásilky, venkovní reklama, internet, sociální sítě, multimédia) Osobní prodej (osobní kontakt se zákazníkem, nákladný způsob prop.) Podpora prodeje (vzorky zdarma, předváděcí akce, speciální slevy, technické konzultace aj. ) Publicita (bezpl. informace v médiích, nezávislá hodnocení aj. 9
Obvyklé druhy distribuce 10