Obchodní činnost – vnitrostátní obchod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

1) Úzce specializované prodejny
Tvorba cen v maloobchodě
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Opakování k maturitě.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Place – místo prodeje (distribuce)
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Globální retailing v Evropě
DISTRIBUCE.
VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I.
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
EKONOMIKA ZÁSOBOVÁNÍ Ing. Hana Kročová
Hospodaření s oběžným majetkem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
ČESKÁ REPUBLIKA SLUŽBY.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Veřejnosprávní činnost
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
DISTRIBUCE.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: , financovaného.
MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Práva spotřebitele.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Administrace malé prodejny PhDr. Soňa Hanáková. Význam a úkoly maloobchodu článek obchodního subsystému, který zabezpečuje směnu zboží mezi výrobcem a.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP Název školy SPŠ.
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
11 Distribuce Formy distribuce Distribuční strategie.
PŘEJÍMKA ZBOŽÍ PŘÍJEM ZBOŽÍ - zahrnuje tyto dvě hlavní operace: 1.odběr zboží od dodavatele 2.přejímku zboží - kontrolu množství a jakosti odebraného.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Velkoobchod, maloobchod
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Ekonomika Zásobovací činnost 3. Ing. Miroslava Farmačková
Distribuční politika klíčová slova
Velkoobchod. Velkoobchod Velkoobchod nakupuje od výrobců a prodává firmám a maloobchodům není určen pro konečné spotřebitele přebírá některé funkce.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

Obchodní činnost – vnitrostátní obchod Maloobchod Velkoobchod Právní zajištění Ochrana spotřebitele Kontrola Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp. cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Velkoobchod – význam, členění, funkce, druhy Obchodní činnost Velkoobchod – význam, členění, funkce, druhy Maloobchod – formy a druhy maloobchodních jednotek Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Kontrola činnosti Ochrana spotřebitele JŠ

0bchod Zajišťuje spojení mezi výrobou a spotřebou statků a služeb Významná součást národního hospodářství Patří do terciárního sektoru Obchodní činnost provádějí všechna odvětví národního hospodářství Obchodní podnik = hlavní činností především nákup a prodej

Členění obchodních činností Podle směru pohybu zboží Vnitrostátní Unijní Mimounijní Podle určení obchodů Velkoobchod Maloobchod Podle právní normy Jednotlivci (OSVČ) Družstva Obchodní společnosti

Velkoobchod Vnitrostátní obchod se uskutečňuje se na území ČR Systém skladů, ze kterých odebíráme produkty ve velkých množstvích Uskladňují velké množství zásob a následně je prodávají maloobchodům Velkoobchod

Velkoobchod funkce Vytváří široké spektrum výrobků od jednotlivých výrobců Vyrovnává časový rozdíl mezi výrobou a spotřebou statků Poskytuje širokou nabídku produktů maloobchodům

Velkoobchod funkce Poskytují informace o výrobcích Dokončují některé operace spojené s výrobky (balení) Pomáhají s propagací výrobků Poskytují dopravní služby maloobchodům JŠ

A. Charakterizuj obecně obchodní podnik. B A. Charakterizuj obecně obchodní podnik. B. Charakterizuj velkoobchod − vnitrostátní obchod. C. Členění obchodních činností podle pohybu zboží. D. Členění obchodních činností podle určení obchodu. E. Členění obchodních činností podle právní normy. F. Vyjmenuj funkce velkoobchodu.

Velkoobchod Nemusí vytvářet sklady. Má zajištěný odběr ve velkém. význam pro výrobce Nemusí vytvářet sklady. Má zajištěný odběr ve velkém. Pomáhá výrobci v oblasti marketingu. JŠ

význam pro maloobchody Velkoobchod význam pro maloobchody Množstevní slevy Široká nabídka Zajištěná doprava Absence skladů Poskytnutí úvěrů JŠ

Některá velkoobchodní zařízení mohou být také spojena například: s obchodními balírnami sypkých potravin zařízeními určenými pro sušení zeleniny dozrávání ovoce (např. banány), pražírnami oříšků Velkoobchod charakteristika JŠ

A dalších doplňkových technických služeb například: doprava logistika Velkoobchod charakteristika A dalších doplňkových technických služeb například: doprava logistika manipulační technika údržba apod. JŠ

Velkoobchod Podle formy činnosti Dodávkový Agenturní Samoobslužný charakteristika Podle formy činnosti Dodávkový Agenturní Samoobslužný Regálový Pojízdný Prodejní sklad Zásilkový JŠ

Velkoobchod dodávkový Dodávkový (skladový) Nejobvyklejší Udržuje zásoby Kompletuje zboží Expeduje zboží Dopravuje zboží Existuje na základě svých skladů Je flexibilní, pružný a velice spolehlivý JŠ

Velkoobchod agenturní Agenturní VO (traťový), rozvážkový Zajišťuje a organizuje zásilky – mezi dodávkou zboží mezi dodavatelem a zákazníkem. Má za zboží odpovědnost. Neskladuje zboží. Nerealizuje dodávky. Přejímá na sebe vlastnictví i riziko. Pouze zprostředkuje kontakt mezi dodavatelem a odběratelem. JŠ

Velkoobchod samoobslužný JŠ Samoobslužný – Cash and Carry MAKRO Zaplať a odvez. Vznikl v USA k nám se dostává v 60. letech. Vrchol v 80 letech. VO za hotové. Odpadají problémy s nezaplacením. Může tam nakupovat i konečný spotřebitel, ale musí mít živnostenský list.

Velkoobchod regálový Regálový, policový Svými sílami prodává své zboží. Výrobce si sám zboží doplňuje. Maloobchod poskytne pouze místo pro toto zboží. Tržby, které MO získá přefakturuje VO, ale srazí si svou část − provizi. JŠ

Velkoobchod pojízdný Pojízdný velkoobchodník - Objíždí automobilem. Nabízí zboží čerstvé, které podléhá zkáze − květiny, pečivo, ryby a další. Realizuje dopravní a prodejní funkci. JŠ

Velkoobchod prodejní sklad Prodejní sklady Zboží, které se těžko přenáší, např. dřevo, stavebniny. Neslouží pouze pro velkoobchodníky, ale prodávají i konečným spotřebitelům. Provozují tedy i maloobchod. JŠ

Velkoobchod zásilkový Zásilkový Dostatečné skladové zásoby Možnost prodávat ve vzdálenějších místech, kde se nevyplatí vytvářet obchod nebo Nabízí zboží po určitou dobu Nabídka musí být platná a realizovatelná JŠ

Význam velkoobchodu pro výrobce Význam velkoobchodu pro maloobchody S čím mohou být některá velkoobchodní zařízení spojena Velkoobchod charakteristika podle formy činnosti − dodávkový a agenturní Velkoobchod charakteristika podle formy činnosti − samoobslužný a regálový Velkoobchod charakteristika podle formy činnosti − pojízdný, prodejní sklad, zásilkový

Maloobchod charakteristika JŠ Síť prodejen, které nabízí zboží konečnému spotřebiteli Předmětem činnosti je nákup a prodej zboží Tržby za prodané zboží  prodejní cena Nákup zboží  nákupní cena Členění: potravinářské zboží průmyslové zboží Maloobchod charakteristika

Maloobchod formy Pultový prodej  zákazník je plně obsluhován Volný výběr  zákazník si zboží vybírá sám, ale prodavač mu může poradit, popř. donést jinou velikost zboží Samoobsluha  proces nakupování probíhá bez asistence prodávajícího, prodávajícímu pouze platíme Zásilkový prodej  nedochází k žádnému kontaktu mezi prodávajícím a zákazníkem (prodej z katalogu, po telefonu, teleshopping) Internetový obchod

Maloobchod Běžná prodejna „kamenné prodejny“ Liší se rozlohou Členění Běžná prodejna JŠ Běžná prodejna „kamenné prodejny“ Liší se rozlohou Sortimentem Velikostí nabídky Poskytováním služeb Součástí bývá parkoviště a příjezdové rampy

JŠ Maloobchod Supermarket Supermarket např.: BILLA, KAUFLAND, LIDL Samoobslužní prodejna s nabídkou převážně potravinářského zboží denní potřeby a s doplňkovým nepotravinářským zbožím (drogerie, tisk) Zvýšený důraz se klade především na nabídku čerstvého zboží. Prodejní plocha supermarketů se pohybuje v rozmezí od 400 do 2500 metrů čtverečních.

Hypermarket např. Albert, Tesco Maloobchod Hypermarket JŠ Hypermarket např. Albert, Tesco Samoobslužní velkokapacitní prodejna Nebo obchodní dům s širokou nabídkou potravinářského a nepotravinářského zboží pod jednou střechou S prodejní plochou větší než 2500 metrů čtverečních Díky své značné rozloze jsou hypermarkety běžně umisťovány do předměstí či za město, kde jsou dostupné autem.

Maloobchod Obchodní dům Obchodní dům Nejstarší forma maloobchodního prodeje, např. Kotva Existují dva základní druhy obchodních domů: plnosortimentní specializované obchodní domy. JŠ

Ambulantní a objednávkové jednotky Maloobchod Ambulantní a objednávkové jednotky Ambulantní jednotky prodejny, které mění své stanoviště, stánky, podomní prodej Objednávkové jednotky objednávkové a zasílací společnosti Katalogy (Avon, Neckermann…) JŠ

Charakterizuj maloobchod. Vyjmenuj formy maloobchodu. Charakterizuj následující druhy. maloobchodu běžná prodejna, supermarket, hypermarket. Charakterizuj následující druhy prodejen obchodní dům, ambulantní jednotky, objednávkové jednotky.

Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Právní zajištění Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Kupní smlouva Prodávající se zavazuje v daném termínu dodat zboží a převést vlastnická práva. Kupující se zavazuje věc převzít a zaplatit. Musí obsahovat všechny zákonem stanovené náležitosti, jinak je smlouva neplatná. JŠ

Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Právní zajištění Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Smlouva o zprostředkování Zprostředkovatel se zavazuje, že bude vyvíjet snahu, aby došlo k uzavření smlouvy se 3. osobou. Za tuto snahu mu náleží odměna JŠ

Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Právní zajištění Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Smlouva o obchodním zastoupení Obchodní zástupce se zavazuje, že bude za zastoupeného vyvíjet činnost, která povede k uzavření smlouvy mezi zastoupeným a 3. osobou. Tato smlouva má podobu trvalejšího charakteru. Obchodnímu zástupci náleží za jeho činnost odměna. JŠ

Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Právní zajištění Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Smlouva o výhradním zastoupení Osoba obchodně zastoupena Zastoupený se zavazuje, že bude v dané činnosti mít jediného obchodního zástupce. Smlouva o výhradním prodeji Uzavírá se především mezi státy. Stát se zavazuje, že bude prodávat zboží od jednoho dodavatele. JŠ

Pokud smlouvu uzavírá osoba, která není podnikatelským subjektem, smlouvy se řídí dle občanského zákoníku. Co je dobré vědět JŠ

Smlouvy uzavírané v obchodní činnosti Charakterizuj kupní smlouvu Charakterizuji smlouvu o zprostředkování Charakterizuji smlouvu o obchodním zastoupení Charakterizuji smlouvu o výhradním zastoupení Charakterizuji smlouvu o výhradním prodeji

Nejvyšším orgánem kontrolní činnosti je Česká obchodní inspekce. KONTROLA Nejvyšším orgánem kontrolní činnosti je Česká obchodní inspekce. Rozpočtová organizace státu. Má pravomoc kontrolovat fyzické osoby (FO) a právnické osoby (PO), které prodávají a dodávají zboží na vnitřním trhu. JŠ

Nezávadnost výrobku (zdravotní, technická bezpečnost) Kvalita Hygienické normy Legálnost Správné míry a váhy Správné zúčtování Zákaz klamání spotřebitele KONTROLA Předmět činnosti JŠ

Testování (časopis Test) Zveřejňování výsledků Právní servis Hygienické kontroly Udělování pokut Testování (časopis Test) Zveřejňování výsledků Právní servis KONTROLA Konkrétní činnosti

Finanční pokuty (až do 1.000.000 Kč při opakování až do 2.000.000 Kč) Zákaz činnosti Pozastavení prodeje Finanční pokuty (až do 1.000.000 Kč při opakování až do 2.000.000 Kč) JŠ KONTROLA Sankce a pravomoci

Česká obchodní inspekce JŠ ČOI spolupracuje s orgány měst a krajů vyhodnocuje podněty od zákazníků spolupracuje s Celní správou spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí Spolupracuje s médii Spolupracuje s veterinárními stanicemi Významnou roli hraje také Česká potravinářská inspekce  potraviny a zemědělské produkty

Ochrana spotřebitele Občan jako spotřebitel je chráněn zákonem na ochranu spotřebitele, který stanoví: především povinnosti při prodeji a poskytování služeb JŠ

Správná cena za nakoupené výrobky a služby Práva spotřebitelů JŠ Správná cena za nakoupené výrobky a služby Nesmí být diskriminován  odmítnutí prodeje z výlohy, rezervace musí být označena Zákaz prodeje zdravotně závadných a životu ohrožujících výrobků Právo na úplné informace o výrobku a správné označení Reklamace nesmí trvat déle než 30 dní

1. Co je předmětem kontroly. 2. Jaké znáš konkrétní kontrolní činnosti 1. Co je předmětem kontroly? 2. Jaké znáš konkrétní kontrolní činnosti? 3. Česká obchodní inspekce – jaká je to organizace, jaké sankce a pravomoci má? 4. S kým ČOI spolupracuje? 5. Co znamená ochrana spotřebitele? 6. Vyjmenuj práva spotřebitele v rámci ochrany spotřebitele

Literatura SYNEK, Miroslav, KISLINGEROVÁ, Eva a kol. Podniková ekonomika. Praha : Nakladatelství C. H. BECK, 2010. ISBN 80-7400-336-3. Odborné časopisy/měsíčníky: EKONOM, D Test Časopis pro spotřebitele Zdroj z internetu: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Maloobchod> <http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal020711.doc> <http://neviditelnypes.lidovky.cz/maloobchod> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Velkoobchod> <http://cs.wikipedia.org/wiki/Supermarket> <http://www.coi.cz/cs/, http://www.khsstc.cz/>