SPICE Mezinárodní standard ISO/IEC 15504 Václav Hapla FEI VŠB-TUO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Stručný úvod do UML.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Řízení jakosti, standardy
Projektové řízení Modul č.1.
Presentation Title.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Hodnocení způsobilosti procesů
2 Termíny a definice Systémy řízení jakosti
Nabídka personálních služeb
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Cobit 5: Struktura dokumentů
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Proces řízení projektu
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Plánování zajištění jakosti produktu dle ISO/IEC 9126 Princip a představení praktického řešení Robert Pergl Česká zemědělská univerzita v Praze Provozně.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Základní principy SJ a jejich zavádění do praxe; normy ISO 9000 a ISO ISO normy 1.roč. nav. MSP Mgr. Kateřina Járová ZS 2013/ FVHE VFU.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Systém managementu jakosti QMS
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Projektové řízení – Project Management
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
E-PRAHA 2006/Osička1 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Zavedení systému řízení pracovního výkonu provázaného do systému odměňování a vzdělávání zaměstnanců ministerstva, rozvoj manažerských dovedností Dodavatel:
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Normalizace v oblasti environmentálního managementu
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
6. Koncepce řízení projektů
Metoda QFD Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D. prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
Metodika řízení projektů
3. Standardy auditu IS-II Řízení kvality (audit) IS BIVŠ ZS15.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty N_SD, tematický blok č. 6.
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty
Systém managementu jakosti
Řízení kvality (audit) IS
MARKETING Přednáška P
7. Cobit 5.
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty
Systém managementu jakosti 3
Digitální učební materiál
Ukazatele kvality Program školení.
Transkript prezentace:

SPICE Mezinárodní standard ISO/IEC Václav Hapla FEI VŠB-TUO

Úvod  SPICE = Software Process Improvement and Capability dEtermination = mezinárodní standard ISO/IEC  Framework pro assesment (hodnocení, auditování) softwarového procesu v organizaci zabývající se vývojem SW.  Vyvíjen společně ISO (International Organization for Standardization) a IEC (International Electrotechnical Commission)

Náplň standardu  Referenční model (model úrovní vyspělosti), vůči němuž jsou audity prováděny.  Směrnice pro provádění assessmentu.  Požadavky na assessory provádějící assessment (dovednosti, praxe, kurzy, zaškolení) a jejich kompetence.

Referenční model  Obsahuje dvě „dimenze“:  Process dimension  Capability dimension

Referenční model – Process Dimension  Process dimension rozděluje procesy v organizaci do pěti kategorií: 1. customer-supplier 2. engineering 3. supporting 4. management 5. organization  Definuje charakteristické vlastnosti efektivního procesu – např. Project management v rámci 4. kategorie.

Referenční model – Process Dimension  Z hlediska process dimension se fungující proces skládá z: 1. Výsledků procesu (Outcomes) nutných k úspěšnému splnění účelu procesu. 2. Základních praktik (Base Practices), jimiž je těchto výsledků dosaženo.

Referenční model – Capability Dimension  Capability dimension definuje úrovně způsobilosti procesů (capability levels) 0-5  Každé úrovni odpovídá několik atributů procesu, které jsou v rámci assessmentu měřeny.

Referenční model – Capability Dimension

 Atributy procesu:  1.1 Process Performance  2.1 Performance Management  2.2 Work Product Management  3.1 Process Definition  3.2 Process Deployment  4.1 Process Measurement  4.2 Process Control  5.1 Process Innovation  5.2 Process Optimization.

Referenční model – Capability Dimension  Atributy procesu jsou číslovány c.x  c značí úroveň způsobilosti procesu (viz dříve)  x je číslo atributu  např. 3.1 je atribut odpovídající 3. úrovni způsobilosti (Established)  Každý atribut je posuzován na stupnici N-P-L-F

Referenční model – Capability Dimension  Každý atribut je posuzován na stupnici N-P-L-F:  Not achieved (0 - 15%)  Partially achieved (>15% - 50%)  Largely achieved (>50%- 85%)  Fully achieved (>85% - 100%).  Důležitým vodítkem pro assessora jsou indikátory základních praktik (base practice indicators) jednotlivých atributů – míra jejich splnění se odráží na celkovém hodnocení. Jsou rovněž definovány SPICEm.

Směrnice pro assessment  SPICE specifikuje:  Popis assessment process (proces auditování).  Assessment model – zkonkrétnění referenčního modelu.  Nástroje pro assessment process.  Faktory, které přispívají k úspěchu assessment processu (= dodržení času, nákladů, přesnosti)

Assessment Process 1. Zahájení assessmentu (assessment sponsor = ten kdo si assessment objednal). 2. Sestavení assessment týmu, vybrán lead assessor. 3. Plánování assessmentu, včetně organizačních jednotek a procesů v nich, které budou hodnoceny (lead assessor a assessment tým). 4. Briefing před assessmentem. 5. Sběr dat – interview, sběr dokumentů, statistiky… 6. Validace dat, zda rozsahem a kvalitou odpovídají standardu SPICE. 7. Hodnocení procesů. 8. Předání výsledků assessmentu assessment sponsorovi.

Užití SPICE  SPICE může použít:  SW organizace ke zlepšení své konkurenceschopnosti – SPICE poskytuje vedení při plánování a uskutečňování zlepšení v SW procesu tak, aby dosáhla určité úrovně vyspělosti.  Organizace vybírající dodavatele SW – stanoví určitou cílovou úroveň vyspělosti a posuzuje v rámci assesmentu, nakolik jednotliví dodavatelé splňují tuto úroveň (např. tendry).

Domain Specific Models  Automotive SPICE – zdarma ke stažení po registraci  SPICE 4 SPACE