ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Modely dělby moci a jejich fungování
Občanská výchova 9. ročník
VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Dělba moci.
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
Parlament České republiky
15. Moc soudní a výklad práva
VY_32_INOVACE_02_SVP_075_Zrn
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Legislativní proces návrhu zákona
Legislativní proces J.Kožiak.
Mgr. Michal Oblouk LEGISLATIVA. -dvoukomorový zákonodárný sbor České republiky -je tvořen Poslaneckou sněmovnou (dolní komora) a Senátem (horní komora)
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Legislativní proces.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Parlament a legislativní proces v ČR
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Senát České republiky.
Dělba moci.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Schvalování zákonů v ČR
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_409.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ III.14 Vláda a jiné orgány výkonné moci
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Veterinární a potravinářská legislativa
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Parlament České republiky.
Legislativní moc v ČR s důrazem na Poslaneckou sněmovnu Robert Zbíral 5. října 2010.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZákonodárný.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Výchova k občanství Moc výkonná
Veterinární a potravinářská legislativa
Výchova k občanství Moc výkonná
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Legislativní proces v Parlamentu ČR
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva „lid je zdrojem veškeré moci ve státě, kterou vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“ Parlament ČR (dvě komory) Poslanecká sněmovna Senát poměrnývětšinový 4 roky6let od 18 let od 21 let od 18 let od 40 let Počet členů Volební systém Volební období Aktivní volební právo Pasivní volební právo

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu - zvolením 2) zánik mandátu a) uplynutím volebního období b) vzdáním se mandátu c) ztrátou volitelnosti d) rozpuštěním PS e) vznikem neslučitelnosti jeho funkce a jinou Volný osobně vykonávaný mandát Poslanecká imunita 1) hmotněprávní exempce (projevy v PS či Senátu a hlasování) 2) procesněprávní exempce (s trestním stíháním musí vyslovit souhlas příslušná komora, popř. s ním musí sám souhlasit) se zadržením musí do 24 hodin vyslovit souhlas předseda komory Disciplinární odpovědnost za přestupek

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Orgány a funkcionáři komor funkcionáři - předseda a místopředseda (u obou komor) orgány komor a) výbory b) komise c) vyšetřovací komise – pouze PS Poslanecké či senátorské kluby

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Způsoby hlasování Jednací řády komor zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu kvórum – komory jsou usnášeníschopné za přítomnosti alespoň jedné třetiny svých členů Prostá většina – většina přítomných členů komory Absolutní většina – většina všech členů komory Kvalifikovaná většina – třípětinová většina všech poslanců a třípětinová většina přítomných senátorů

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Kontrolní pravomoci Poslanecké sněmovny Vláda je politicky odpovědná Poslanecké sněmovně 1) Požadavek důvěry Poslanecké sněmovny a) Institut vyslovení důvěry vládě - nutný souhlas nadpoloviční většiny přítomných b) Institut vyslovení nedůvěry vládě - návrh musí podat alespoň 50 poslanců - pro návrh nadpoloviční většina všech poslanců 2) Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny - ověřuje, zda vláda postupovala v souladu se zákonem a řádně nakládala svěřenými rozpočtovými prostředky - právo vyslýchat svědky 3) Interpelace - povinnost vlády či člena vlády odpovědět do 30 dnů

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Kontrolně-kreační pravomoci Senátu vláda není politicky odpovědná senátu ale jen PS 1)Senát vyslovuje souhlas s kandidáty na soudce Ústavního soudu, které navrhuje prezident republiky 2) Senát má právo podat ústavní žalobu na prezidenta republiky pro spáchání velezrady (čl. 65 odst. 2 Ústavy) 3) Senát společně s PS volí prezidenta republiky Zákonná opatření senátu (čl. 33 Ústavy) - je-li rozpuštěna Poslanecká sněmovna - jen ve věcech, které nesnesou odkladu - některé otázky výslovně vyňaty - PS musí schválit na první schůzi po svém zvolení

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Zákonodárný proces Zákonodárná iniciativa – povinnost parlamentu se daným návrhem zabývat a projednat jej Subjekty zákonodárné iniciativy 1) vláda ČR – po připomínkovém řízení je předložen oficiální vládní návrh PS k projednání 2) poslanec 3) skupina poslanců 4) Senát jako celek 5) zastupitelstvo kraje (VÚSC)

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Projednání zákona v Poslanecké sněmovně po doručení jej přezkoumá předseda PS, zda lze projednat První čtení 1) předkladatel přednese důvodovou zprávu 2) zpravodaj PS shrne postoj Poslanecké sněmovny 3) obecná rozprava – zda se PS hodlá návrhem zabývat Poslanecká sněmovna a) může návrh prozatímně vrátit navrhovateli b) postoupí příslušným výborům (lhůta 60 dnů na projednání)

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Druhé čtení 1) navrhovatel – důvodovou zprávu 2) zpravodaj výboru – doporučí schválit či nikoli PS má možnost vrátit návrh výborům 3) Obecná rozprava 4) Podrobná rozprava – možnost pozměňovacích návrhů Třetí čtení jen legislativnětechnické pozměňovací návrhy možnost vrátit do druhého čtení 1) hlasování o pozměňovacích návrzích 2) hlasování návrhu zákona jako o celku

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Projednávání zákona v Senátu 1) Senát projeví vůli se návrhem zákona nezabývat a postoupí jej přímo prezidentu republiky k podpisu 2) Vůbec se k návrhu nevyjádří - nevyjádří-li se do třiceti dnů, má se za to, že návrh přijat 3) Senát výslovně vysloví svůj souhlas 4) Návrh zamítne 5) Vrátí návrh zákona s pozměňovacími návrhy Reakce Poslanecké sněmovny na změny návrhu zákona a) souhlasí s pozměňovacími návrhy Senátu b) změny odhlasované v Senátu odmítne (min. 101 hlasy) PS nemá možnost souhlasit jen s částí pozměňovacích návrhů Senátu, ale musí je přijmout nebo odmítnout jako celek

Mgr. Petr Čechák, Ph.D., :: 13. Moc zákonodárná a tvorba práva Role prezidenta v legislativním procesu Prezident podepisuje schválené zákony (nekontrasignační pravomoc) Právo tzv. suspenzivního veta - do 15 dnů od postoupení mu návrhu Parlamentem ČR může prezident vrátit zákon zpět - nelze jej uplatnit v případě ústavních zákonů Poslanecká sněmovna může suspenzivní veto prezidenta přehlasovat absolutní většinou (minimálně 101 hlasů) Uveřejnění Zákony se uveřejňují ve Sbírce zákonů - uveřejněním se zákon stává platným