Vysvobození zvuku 5.11.2007 Sluchové oko; Zrakové ucho Netradiční nástroje, zvukové objekty, „hudba v prostoru“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA.
Advertisements

Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Americká hudba Petra Kloudová.
Období mezi dvěma válkami
Populární hudba ve světě v letech
Trance music - Druh elektronické taneční hudby, která vznikla v 90. letech v Německu (úplný začátek trance hudby se ale přiřazuje ke Britské skupině The.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Rhythm and Blues Vendula Zimová.
Funk Denisa Zouharová.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Fyzika Zvuk.
Beethoven by Andy Ludwig van
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
,,Konceptové umění je předně umění, jehož hlavním materiálem jsou myšlenky a koncepty, stejně jako například materiálem hudby jsou zvuky.‘‘ Harry FLYNT.
kapitoly z dějin hudby zábavné jazz – Éra swingu
KINETICKÉ UMĚNÍ Jana Bobčíková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Hudba 20. století 1. polovina 20. století.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Elektroakustická hudba EAH v USA, počítačová hudba
Vysvobození zvuku č. 8 snad poslechovka
Grammophon - today Christian Marclay, Otomo Yoshihide, Eric M, DJ Olive.
FLUXUS DLOUHÝ PŘÍBĚH S MNOHA UZLY „Vysvobození zvuku“ –
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Vysvobození zvuku Elektronická hudba.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Ač byli původně umělci sdružení v hnutí Fluxus považováni za mezinárodní sdružení vtipálků, dnes se těší statutu radikálních vizionářů, kteří se snaží.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_13_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Základní škola a Mate ř ská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.12_Zvuk_a_hudba_přenos_zvuku.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Michal Brabec.
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Průhonice
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Videoart.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Christian Marclay, Otomo Yoshihide, Eric M, DJ Olive
Systematiky hudebních nástrojů
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

Vysvobození zvuku Sluchové oko; Zrakové ucho Netradiční nástroje, zvukové objekty, „hudba v prostoru“

Sluchové oko Klangkunst – Klangskulptur, Klangplastik, Klangobjekte, Klanginstalation Sound – art – sound sculpture, sound object, sound installation „umění zvuku“ – zvukový objekt, plastika, instalace –Termíny se objevují od 1.pol 60. let (Max Neuhaus) –Trojrozměrné, více či méně homogenní objekty (předměty, plastiky, konstrukce, mechanismy), jejichž autentickou součástí je produkce organizovaného zvuku (šum, tóny, hudba…)

Zvuková instalace je vázána na konkrétní prostředí Zvukové objekty a instalace obvykle pracují s nalezenými akustickými předměty, doma vyrobenými nástroji (home – made instruments) a akustickými konstrukcemi, které rozezvučují interpreti, nebo publikum mechanicky, elektronicky, nebo „interaktivně“ přes síť.

Archeologie I. Zpívající socha Amenhotepa II. v Thébách Starořecké aeolské harfy a píšťary Staročínské větrné zvonečky Leonardo da Vinci (1452 – 1519)ve svém Madridském skicáři popisuje různé nekonvenční dechové a bicí nástroje Athanasius Kirchner (1602 – 1680) ve svém díle Musurgia universalis (1650) popisuje hudebně akustické konstrukce

Kirchner – Aeolova harfa

Archeologie II 20. století Futuristé –Intonarumori (krabicové nástroje s resonátorem s laditelnými zvuky) –Rumararmonium – klávesový nástroj Alexander Skrijabin – barevný klavír W.B Rossiné – barevné varhany Využívání netradičních zdrojů zvuku –Sirény, motory, kulomety – Varese, Satie, Antheil, Avraamov, Mosolov… Lidský hlas, jako nový nástroj –Fónická a fonetická poezie – dada, surrealismus, Hausman, Schwitters.. Elektronické nástroje –Singign Arc (1899) Williama Duddella –Telharmonium Thaddeuse Cahilla –Choralcelo Melvina Severyho –P. Hindemith využíval už koncem 20. let prototypy elektronických a mechanických nástrojů Klavír a jeho „preparace“ –John Cage (1940), Paik, Vostel, Jones, Beuys FLUXUS Kinetické plastiky –L. Moholy – Nagy – Licht Raum Modulator (1922) –M. Duchamp, A. Caldara… –Jean Tinguley Gramofonové desky –Arman, Knižák, Anastasi, Pajk - -- DJ, Marclay… Home – made instruments –I. A. MacKenzi od 30. let, H. Partch od 40. let

L. Moholy – Nagy – Licht Raum Modulator (1922)

Alexander Skrjabin – partitura pro barevný klavír

Skrjabin – Skica pro oslavu hudebního mystéria

Singing Arc – zpívající oblouk (1899)

Telharmonium z konce 19. století, ale předvedeno až v roce 1906

Choralcello

Jean Tinguely (1925 – 1991) V padesátých letech umožnila elektřina rozvoj kinetických struktur Zvuk se stával jejich nedílnou součástí – tři možnosti Buď se je snažit odstranit Nebo je ignorovat Nebo je považovat za součást díla Jean Tinguely vytváří konstrukce, kde vizuální i akustická stránka tvoří nedílnou součást. –Zkřivené, po domácky vyrobené hodiny, poháněné elektormotorem, ozubená kolečka a řemeny.

Meta mécanigue Sonore II

Jean Tinguley v ateliéru 1955

Matematic automatigue (60. léta)

Bratři Baschetové Transfigurace denního života

Harry Partch ( ) Mikrotonalita, zájem o mimoevropské kultury, nová zvukovost Vlastní nástroje –The Street – Antologie americké hudby –Delusion of the Fury: A Ritual of Dream and Delusion (1969)

Alvin Lucier ( ) Významný skladatel, performer Představitel „akustického umění“ Music for Solo Performer (1965) –Pro amplifikované mozkové vlny a bicí nástroje Vespers (1968) –Zvuková performance pro echolokátor, pro hráče s ručními echolokátory Music on a long thin Wire (1977) I. - IV –Zvuková instalace pro audio oscilátor a elektronický monochord

Alvin Lucier na cestě

Music on a long thin wire