Rozpočtový proces státního rozpočtu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
ROZPOČTOVÁ SKLADBA Rozpočet obce představuje
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Je plán finan č ního hospoda ř ení státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vládní neziskové organizace
Nejvyšší kontrolní úřad
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Rozpočtové právo T O K P E N Ě Z
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Rozpočtové právo-pojem
Rozpočtové právo ÚSC T O K P E N Ě Z
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
VÍTEJTE V ŘEČIŠTI VEŘEJNÝCH PENĚZ
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpočtové právo ÚSC Ivana Pařízková. Systém RP ÚSC Obecná Zvláštní Procesní Administrativní Trestní Zápatí prezentace2.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet obce.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Obecná část rozpočtového práva III
Obsah veřejných rozpočtů III
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Rozpočtový proces státního rozpočtu Rp se promítá do tří rozpočtových roků Sestavení schválení rozpočtu Plnění a kontrola rozpočtu Sestavení a schválení závěrečného účtu

Ad I.) Vypracovává ministerstvo financí v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy- VÝDAJE stanoveny Střednědobým VR vláda schvaluje a postupuje Poslanecké sněmovně PS schvaluje ve formě ZÁKONA V okamžiku neschválení rozpočtu k 1.1. rozpočtového roku nastupuje ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM

Ministerstvo nevypracovává návrh rozpočtu za pouze zařazuje do návrhu: Poslaneckou sněmovnu Senát Kancelář prezidenta republiky Ústavní soud NKÚ Kancelář veřejného ochránce práv Nesouhlasí-li vláda se samostatnými návrhy rozhoduje o nich rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny do 15. září

Kontrola plnění rozpočtu AD II.) Kontrola vnitřní Ministerstvo- průběžná KO Vláda 1x za ¼ roku- rozp.výboru PS Poslanecká sněmovna 1x ½ roku na základě zákona č. 320/2001 Sb., o Finanční kontrole ve veřejné správě- průběžná Kontrola vnější NKÚ + ÚFO

Státní závěrečný účet = údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření minulého roku Součástí návrhu SZÚ jsou závěrečné účty kapitol , které jsou předkládány Poslanecké sněmovně

Přílohy státního závěrečného účtu Údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření ÚSC Závěrečné účty státních fondů Přehled o státních finančních aktivech a pasivech Přehled o státních zárukách Přehled o stavech fondů organizačních složek státu

Sestavení a schválení závěrečného účtu SR Ad. III.) Ministerstvo vypracovává návrh SZÚ v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy -Předkládá vládě současně s přebytky nebo schodkem SR -PS ke schválení do 30. dubna „závěrečný účet nemá formu zákona“ Jakékoli změny v rozpočtu musí mít formu ROZPOČTOVÉHO OPATŘENÍ

ROZPOČTOVÁ SKLADBA Je závazný systém, podle kterého se člení P+V SR Jasná, přehledná, jednoduchá, srovnatelná RS upravena rozpočtovými pravidly §10 Vyhláška 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd.

ROZPOČTOVÁ SKLADBA Základní třídící klíč všech peněžních operací ve veřejných rozpočtech ČR Třídění peněžních operací s veřejnými prostředky a to z hlediska druhu a funkce, popřípadě účelu – týká se třídění jak P+V

RS upravuje způsob třídění údajů všech peněžních operací veřejných rozpočtů a peněžních fondů státu, obcí, krajů, dobrovolných svazků obcí, org. složek a příspěvkových organizací státu a ÚSC

Třídění P+V rozpočtu se řídí zásadami: Jednotnosti a závaznosti Stability třídění rozpočtů Srozumitelnosti Kompatibility-slučitelnosti

Třídění P+V SR podle rozpočtové skladby Odpovědnostní-kapitolní Druhové Odvětvové konsolidační

1. Odpovědnostní - kapitolní členění Třídění do kapitol vyjadřuje okruh působnosti a odpovědnosti subjektu u realizujících se peněžních operací Kancelář prezidenta republiky Poslanecká sněmovna Parlamentu Senát Parlamentu Úřad vlády České republiky Bezpečnostní informační služba

Ministerstvo zahraničních věcí Ministerstvo obrany Národní bezpečnostní úřad Ministerstvo financí Ministerstvo práce a sociálních věcí

Speciální kapitoly státního rozpočtu Kapitola 396 Státní dluh -obsluha a umořování státního dluhu Kapitola 397 Operace státních finančních aktiv- peněžní operace na účtech státních finančních aktiv Kapitola 398 Všeobecná pokladní správa součástí této kapitoly je vládní rozpočtová rezerva

Vládní rozpočtová rezerva Pro zajištění rozpočtového hospodaření Ke krytí nepředvídaných a nezbytných výdajů Tvoří se ve výši 0,3% výdajů státního rozpočtu na příslušný kal. rok O použití VRR rozhoduje vláda a v určitém rozsahu ministr financí

2. Druhové členění Druhové členění se týká peněžních operací a třídí se jím všechny P+V podle „DRUHU“ Pořízení věci Služeb Prací Výkonů Práv

Druhové členění Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté dotace Běžné výdaje Kapitálové výdaje Financování

3.Odvětvové členění Podle tohoto hlediska se P+V třídí na základě ODVĚTVÍ – druh činností ze kterých plynou P a vynakládají se V Zemědělství a lesní hospodářství Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Služby pro obyvatelstvo Sociální věci a politika zaměstnanosti Bezpečnost státu a právní ochrana Všeobecná veřejná správa a služby

4. Konsolidační členění Záznamová jednotka - Převody uvnitř peněžního fondu Převody především uvnitř státního rozpočtu Záznamová jednotka - Dotace přijaté z území jiného okresu Dotace přijaté obcí od obce v jiném okrese téhož kraje Splátky návratných finančních výpomocí, půjček a úvěrů přijaté obcí nebo krajem od obce v jiném kraji nebo od jiného kraje.

Obsah státního rozpočtu V nejobecnějším pojetí SR jsou obsahem veškeré P+V Vazby na rozpočty ostatní-finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí a naopak odvodů P - daňové a nedaňové V – běžné a kapitálové

PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU Výnosy daní včetně příslušenství Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti Výnosy z podílu na clech Příjmy z činnosti organizačních složek státu Odvody příspěvkových organizací Odvody ze zbývajícího zisku ČNB Sankce za porušení rozpočtové kázně

Správní a soudní poplatky Úhrady spojené s realizací státních záruk Příjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR Výnosy z majetkových účastí státu Výnosy z cenných papírů Penále pokuty

VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU Výdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvky na provoz příspěvkových organizací státu V na dávky důchodového pojištění Dotace a návratné finanční výpomoci Dotace a návratné finanční výpomoci FO a PO na podnikatelskou činnost Dotace státním fondům Dotace nadacím Dotace dobrovolným svazkům obcí Nákup cenných papírů

Peněžní dary poskytnuté do zahraničí Vklady a příspěvky mezinárodním organizacím Výdaje na dluhovou službu Vládní úvěry Další výdaje

HOSPODAŘEŇÍ ÚSC z.č. 250/2000 Sb. Obecná ustanovení Finanční hospodaření Rozpočtový proces Organizace ÚSC Hospodaření dobrovolných svazků obcí Přechodná a závěrečná ustanovení

Základní pojmy Rozpočet Rozpočtový výhled Rozpočet vyrovnaný, deficitní, přebytkový Zůstatky v rozpočtu a jejich použití Peněžní fondy-účelové x neúčelové (zdroj – přebytky z minulých let, nevyužité P, převody prostředků během roku do fondu) Obsah rozpočtu P+V

Rozpočtový proces na úrovni ÚSC Sestavení a schválení rozpočtu Plnění a kontrola Sestavení a schválení závěrečného účtu

Pěkný zbytek dne, hezký večer a příště nashledanou!