Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky? zpracoval Filip Štajner neoznačené foto Filip Štajner
Stručný popis prezentace Náplní celé prezentace je vysvětlení názoru, proč právě v současné době je správné upřednostňovat ve vhodných případech železniční dopravní prostředky před silničními.
Proč železnice? Železnice již třetím stoletím tvoří u nás významnou roli v oblasti dopravy. Vlak je v rozměru celé České republiky přirozeným dopravním prostředkem snad většiny z nás. Naše země má vhodné geografické podmínky pro trasování jakýchkoliv kategorií tratí, o čemž obecně vypovídá naše poměrně velká hustota železniční sítě. Z toho plyne, že Česká republika má výborné podmínky pro podporu železničních dopravních prostředků, načež sama železnice může nabídnout nemalé množství předností oproti silničním dopravním prostředkům. Železniční dopravní prostředky mohou být perspektivním, efektivním a v rámci široké veřejnosti i oblíbeným druhem dopravy, což dokazuje situace ve vyspělých státech Evropy.
V čem může být železnice lepší? Cestování vlakem má jisté přednosti, kterých si nesmíme nevšímat. Jakožto hlavní a obecné výhody železničních dopravních prostředků mohu zmínit, že jsou v rámci možností ekologické, pohodlné a i relativně bezpečné. Z aktuální situace v oblasti železničního cestování a z těchto třech konkrétních bodů vychází nutná potřeba vytvoření opravdu smysluplného úsilí, které by mělo za následek nasazování adekvátních osobních vozů na čím dál tím větším počtu spojů – vedle dalších důležitých bodů spokojenosti snad každý cestující uvítá kýženou čistotu či pohodlí v souvislosti s kulturou cestování. Celkově vzato je tedy po jakési transformaci železničních dopravních prostředků z mnoha důvodů potřeba co nejvíce cestujících přesvědčit, že železnice může být tím správným dopravním prostředkem 21. století.
Dopravní prostředky v regionální dopravě Bohužel úroveň železničních dopravních prostředků (v tomto případě obvykle v režii motorových vozů řady 810) nasazovaných pravidelně na spojích regionálních tratí je často komentována jakožto velmi mizerná. Snažit se v maximální míře udělat z obvykle opuštěných lokálních tratí s minimálním provozem tratě efektivní, k čemuž by ve velké míře měla pomoci právě lepší řazení jednotlivých spojů. Za adekvátní podobu řazení takovýchto spojů v závislosti na místních traťových podmínkách považuji motorovou jednotku Desiro Classic, motorový vůz řady 854 (případně s vozem řídícím řady 954) a pro tratě nejmenšího rozsahu motorové jednotky řady 814/914 „Regionova“.
Regionální žel. doprava – zástupci Motorová jednotka řady 814/914 „Regionova“ > < Motorová jednotka Desiro Classic (foto Josef Petrák)
Dopravní prostředky v nákladní dopravě I v tomto případě dát průchod iniciativám podporující v rámci železnice přepravu příslušného druhu zboží, pro který je takovýto druh dopravy vhodný, přirozeně aplikovatelný a v neposlední řadě i hospodárný.
Dopravní prostředky v nákladní dopravě Celkově se snažit minimalizovat podíl kamionové dopravy v přepravě zboží, ušetřit tak přeplněným silnicím, dálnicím, městům samotným a co je nejdůležitější; dále neznečišťovat silničními dopravními prostředky životní prostředí. Zajímavá je v tomto ohledu alternativa tzv. „kamionových vlaků“ (v Rakousku známých jako „Der RoLa – Zug“), jejichž koncepce by ve větším měřítku mohla mít své uplatnění kupříkladu v tranzitní kamionové dopravě. Podpora a využívání vleček; tzn. vytvoření takových podmínek ze strany dopravce, za kterých by byla pro příslušné podniky přeprava zboží po železnici přijatelná.
Dopravní prostředky v nákladní dopravě „Der RoLa – Zug“, (foto Josef Petrák)
Shrnutí V závěru musím zmínit, že není mým záměrem prosazovat a hájit železniční dopravní prostředky i v takových situacích, v jejichž případě by bylo něco podobného po mnoha aspektech nemožné a nelogické. Kladně též shledávám kombinovanou dopravu (v našich podmínkách tedy nejčastěji kombinace silničních a železničních dopravních prostředků). Avšak na prvním místě bychom se měli vždy ptát, zda právě zde není lepší využít potenciálu železnice. Je třeba si uvědomit, že železnice není druhem dopravy let dávno minulých (obvykle ji tak společnost vidí), nýbrž dopravním prostředkem perspektivním, který opravdu má budoucnost.