Interakce , komunikace zdravotník - pacient

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Péče o seniora trpícího depresí
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Etická hlediska péče o staré občany
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Etické principy Mgr. Marie Hronová.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého.
MUDr. Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF v Praze.
Vztah, komunikace lékař - pacient
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Psychohygiena seniora
Humanistická psychoterapie Carl R
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Problematika eutanázie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Sdělování nepříznivých informací.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
MILOSRDNÉ LŽI ZÁLUDNOST Marie Svatošová takzvané
Zdravá škola.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Zpracovala: Simona Hyková
Agrese.
Komunikace s rodiči.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Model transkulturní péče
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Modely mentální retardace
INTERVENČNÍ TÉMA – KVALITA ŽIVOTA Tipy a nástroje k vytváření a prezentacím snímků v širokoúhlých formátech.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
HIV Související Stigma and rozlišování: a patients perspective Jane Bruton and Janey Sewell.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
Úvod do psychologie
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Psychiatrické vyšetření
Náročné životní situace
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Interakce , komunikace zdravotník - pacient MUDr.,PhDr.Zdeňka Nováková , PhD.

Vztah zdravotník- pacient Lékař je člověk, který podává léky, o kterých ví jen velmi málo, k léčbě nemocí, o nichž ví ještě méně, lidem, o nichž neví vůbec nic .

Vztah zdravotník – pacient Povinností každého zdravotníka je vytvořit spolupracující terapeutický vztah

Vztah lékař - pacient Určován vzájemným očekáváním a jeho plněním - pacient hledá „člověka“ Vytváří prostor, v němž probíhá raport Raport – jeden z prostředků léčby Sociálně – psychologická atmosféra Základem je komunikace – zjištění pacientova postoje k nemoci Atmosféra komunikace – paralingvistická složka, mimika

Vztah lékař -pacient Role očekávané a vyžadované chování související s určitým postavením ve společnosti – sociální opora, prosociální postoj role lékaře , role pacienta polární dimenze –dyadický vztah Dominance - submisivita Lékařská diktatura a demokracie ( D.Callahan,1983) aktivita-pasivita

Lékařská diktatura nebo demokracie? Lékařská diktatura je ospravedlnitelná : Urgentní medicína Partnerství - Zejména medicína chronických stavů potřeba psychologizace a sociologizace - Etický kodex práva pacientů - 1992 - The Patients Bill of Rights - 1971 (Anderson)

Přenos a protipřenos Koluze Přenos Protipřenos tendence navazovat komplementární vztahy nevědomá původ v dětství Přenos sociální reagování a očekávání vzniklé během života přenášející se na zdravotníky pacient Protipřenos ze strany zdravotníka Transakční analýza (Honzák,1989)

Typy přenosu Pozitivní Negativní Ambivalentní sympatie, náklonnost, radost Negativní hněv, nepřátelství, zklamání, strach, podezíravost Ambivalentní pozitivní i negativní prvky

Pacientova očekávání POMOC – adaptivní versus maladaptivní chování Nezištnost a obětavost Odbornost Pomoc s přijetím situace,zeslabení záporných emocí Vytvořit naději a stále ji podporovat Odpovědnost Podpora, akceptace, pochopení, kongruenci a vcítění - pocit, že na nemoc není sám Snížení pocitu viny a zabránění nálepkování (např. u duševní nemoci) Jistota a bezpečí Tajemství

Pacientovo očekávání Otevřené rozhovory o jeho onemocnění Osobní historie pacienta ( nukleární rodina, životní styl, salutoprotektivní faktory) „Negativní afektivita“ Watson ,Clark (1984) „Naučený pesimismus „ Seligman (1975) Informace – orientaci v situaci, vysvětlení postupu léčby Přiměřené informace o účinku léků a vedlejších účincích Stanovení krátkodobých cílů přiměřených pacientovým možnostem

Možnosti lékaře Anamnéza Respektování pacientova soukromí Psychologizace problémů pacienta Umění naslouchat Poskytnutí emoční podpory Stanovení jasné diagnózy a seznámení s ní pacienta způsobem, který je pro něj přijatelný a srozumitelný Upravený zevnějšek Seriózní vystupování, autentičnost, čestnost

Role pacienta Nemocný – „bez - mocný“ Ambivalentní postavení - svoboda Trpělivost, pasivita x v současnosti důraz na aktivitu Pozitivní sociální odezvy sekundární, terciární zisky Nenese vinu ani zodpovědnost x vedení k zodpovědnosti

Očekávání lékaře Podřídivost, vděčnost, spolupráce X 30-50% nedodržuje doporučení včetně braní medikace Upřímnost, důvěra, „statečnost“ YAVIS (young, attractiv, intelligent, succesful, sexy) Realita HOUND (homely, old, unatractive, nonverbal, dumb)

Požadavky na pacienta Respektování lékařova soukromí Přiměřené nároky na lékařův čas Nezneužívání lékařské péče Sdělení všech problémů najednou, bez „tajemství“ ( ke škodě pacienta) Udržování očního kontaktu

Dobrá spolupráce důvěra spokojenost rovnocenný vztah přátelská atmosféra, zájem o pacienta, jeho subjektivitu informovanost pacienta spoluodpovědnost soulad s pacientovým životním stylem a zvyky „na pacienta orientovaný model“

Na pacienta orientovaný model Partnerský model Nedirektivnost Zájem o rodinu a osobní život Lékař – vlídný a „lidský“ Pojímání nemoci jako problému celého člověka

Komunikace s úzkostným pacientem Zásady: Zachovat klid a věcný přístup Povzbuzující , volnější tempo řeči Podávat jasné informace Nebagatelizovat, neignorovat, nedávat najevo znepokojení Ne přílišné detaily – zvyšují úzkost Ne hyperprotektivní jednání Pomoci nemocnému v rozhodování

Komunikace s depresívním pacientem Zásady: Trpělivé vyslechnutí, nespěchat Empatizovat s jeho pocity bezmoci, ale povzbuzovat Nezlehčovat utrpení nemocného Vyvarovat se moralizování, mentorování, dogmatičnosti Nebránit pláči a neg. emocím Stanovení krátkodobých cílů léčby Vyvarovat se falešného optimismu

Komunikace s neslyšícími Zásady : Vyslovovat pomalu, zřetelně Krátké věty s jednoznačným významem Ptát se , zda stačí sledovat Pochválit za ochotu spolupracovat Oční kontakt Gesta, znázornění Důraz na neverbální komunikaci Pauzy na oddech Trpělivost

Komunikace s tělesně postiženými Zásady: Pozorné vnímání pacienta Předpokládat normální inteligenci Věnovat pacientovi dostatečný čas Stejná úroveň očí Dodržování běžných konvencí Nevytýkat skutečnosti, které se nedají ovlivnit Bezbariérové prostředí

Komunikace s mentálně postiženými Stejný přístup, ale s větším taktem, ohleduplností a trpělivostí Komunikace s pacientem ne pouze s doprovodem Úcta a respekt jako k ostatním lidem Opakování otázek a instrukcí tolikrát, kolikrát je potřeba Úroveň přizpůsobit možnostem pacienta Mluvit jednoduše, dávat jednoznačné otázky Nechápou význam toho, co říkáme, ale jak to říkáme

Agresivní pacient Důvod agrese: Ne komplementární agrese frustrace – oprávněný nárok úzkost vztek na „osud“ osobnost pacienta Ne komplementární agrese Ne impulzivní odpověď ani zdvořilou formou Odhalení příčiny Najít alespoň něco na čem je možné se shodnout Hledat možnosti řešení Netrvat na posledním slově

Agresivní pacient Zásady: Chránit zdraví své a dalších pacientů Nebýt sám, event. vyčkat na pomoc Rozdělení úkolů, převaha 1:3-5 Zřetelně se představit, mluvit pomalu, jasně a srozumitelně Neobelhávat pacienta Respekt vůči pacientovi osobní prostor, titul, nekritičnost, naslouchání, pozorné sledování K pacientovi se přibližovat pomalu asi na 2m Vyzvat ho k posazení Zaměřit se na klíčové informace Výsledek vyšetření sdělit pacientovi

Hlavní zásady při sdělování extrémně nepříznivé zprávy: •   Informuje ten, kdo má největší důvěru •    Musí být jasné, na co lze navázat •    Pravdivé informace - stručnost •    Dotazy •  Pomoc s vyrovnáním se, s dopadem, netlumíme emoční odezvu •    Vyvolání dojmu důvěry a spolehlivosti •    Domluva na další pohovor a setkání, kontinuita   •    Doporučen nedirektivní empatický pohovor •    Lež zůstává lží, byť by naše úmysly byly ty nejlepší

Lékařská etika Problém podávání informací pravda či milosrdná lež Problém farmaceutických firem zachovat si plnou nezávislost a lidskou důstojnost lékaře odborníka Etika psychoterapie řádný výcvik citový vztah mezi terapeutem a pacientem přiměřená míra angažovanosti nepodporovat závislost pacienta, i když nám lichotí pravidlo neutrality