Prezentace lekce logopedické intervence č. 3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Studentská inovace praxí
Strukturované učení PROJEKT EU
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Využití stimulačního programu MAXÍK
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 7 Proplétané květiny Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití.
Stokorcový les Časový rozsah: 17 hodin – 2 hodiny – sledování filmu na interaktivní tabuli 1 hodina – četba příběhu + prohlížení materiálů od žáků 4 hodiny.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití.
Prezentace lekce logopedické intervence – č. 2
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 3 Kde se ukrývají zvířata Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 9 Ruce jako šperk Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 8) Možnosti využití.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 10 Stavitelé domů Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 6) Možnosti využití.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 8 Ptačí strom Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití artefiletiky.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
MATEMATICKÉ LOTO.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 1 Barevná setkání - mandala Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 8) Možnosti.
Logopedická třída MOTÝLCI
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 4 Loutka Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky.
Sloh - pohádky Hádej pohádku
Učivo:Geometrické tvary a geometrická tělesa
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 6) Možnosti využití.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Anotace Žáci si zvyšují slovní zásobu, učí se soustředěně naslouchat mluvenému textu, reprodukují text, probíhá asociace dle obrázků Autor Mgr. Eva Dvořáková.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lenka.
Povolání - Rybář POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Červená Karkulka TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Prezentace lekce logopedické intervence č. 3
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Život v přírodě Jazyk a řeč.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 4 Loutka Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky.
Rýmy Jazykový cit.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
S knížkou do života – BOOKSTART
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
paměť, Rozvoj slovní zásoby
Sociální čtení.
S knížkou do života – BOOKSTART
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
KOLEKTIVNÍ SPORTY MATEMATIKA.
seřaď jednotlivé členy
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Obrázkové čtení Jazyk a řeč, poznávací schopnosti, myšlenkové operace, jemná motorika, koordinace ruky a oka.
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
Transkript prezentace:

Prezentace lekce logopedické intervence č. 3 Práce s pohádkou Červená karkulka Možnosti využití logopedických didaktických pomůcek pro rozvoj řeči u dětí předškolního věku, konkrétně dětí přípravné třídy při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové logopedické terapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Jedná se o tematické využití pohádky s variabilitou logopedických pomůcek pro rozvoj dvou jazykových rovin (lexikálně-sémantické a morfologicko-syntaktické), dále jemné motoriky a zrakové paměti s cílem komplexního pojetí rozvoje řeči u dětí předškolního věku, konkrétně dětí z přípravné třídy, tedy dětí s odloženou školní docházkou ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Zpracovala dne: 27. 12. 2014 Mgr. Jarmila Nováková CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Pojďte s námi do pohádky Časově lze toto téma využít ve čtyřech – pěti sezeních dle aktuální situace a individuálních potřeb dítěte vždy po 10 - 15 min 1x týdně, tedy v průběhu měsíce při logopedické intervenci v rámci individuální logopedické prevence a terapie, zvýšení efektu lze dosáhnout při výuce Řečové výchovy v přípravné třídě, kdy logopedka pracuje s dětmi individuálně každodenně, a tak je logopedická práce intenzívnější – toto téma pak je realizováno a procvičováno v průběhu jednoho týdne a plněna tak zásada krátkodobosti a četnosti CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ilustrační foto – Pojďte s námi do pohádky CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Cíle: Rozvoj lexikálně-sémantické roviny: prostřednictvím procvičení audiovizuální paměti, časoprostorové orientace a slovní zásoby aktivní i pasivní Rozvoj morfologicko-syntaktické roviny: technikou obrázkového čtení (správné tvary a koncovky slov v kontextu věty čtené logopedkou za aktivní účasti dítěte, které čte obrázky v textu věty a učí se vyslovovat slova se správnou koncovkou Rozvoj jemné motoriky a zrakové paměti: technikou skládání velkého puzzle, hrou kartičkového pexesa CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Pomůcky: Logopedické zrcadlo; obrazový soubor k pohádce Červená karkulka: velký obdélníkový obraz, velké puzzle, kartičkové pexeso, jednotlivé postavy a 9 dílů částí děje pohádky ke složení na magnetickou tabulku (dodavatel HAFERA – učební pomůcky s.r.o.), knížka Pohádky pro předškoláky, leporelo Červená karkulka, Červená karkulka – převyprávěná pohádka v obrázcích podle textu F. Hrubína, leporelo Najdi moji pohádku, knížka Pohádky k povídání – obrázkové čtení s jednoduchými úkoly pro rozvoj řeči a dalších dovedností CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ilustrační foto – pomůcky a lekce č. 1: velké puzzle CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Lekce č. 1 Motivace: maňásek medvídek Medojídek vypráví pohádku Červená karkulka (nejprve u logopedického zrcadla, poté na koberci s využitím leporela Červená karkulka ilustrovaného Editou Plickovou). Úkol: hledej dvojici obrázků k pohádce Červená karkulka (využití barevného leporela Najdi moji pohádku). Kartičkové pexeso (využití části obrazového souboru k pohádce, vyrobeného českým výrobcem učebních pomůcek) – hraje Medojídek s dítětem ve dvojici. Úkol: slož obraz k pohádce (využití velkého puzzle z obrazového souboru k pohádce, viz výše). Popis děje na složeném obrázku – dítě popisuje složený obrázek, v případě potřeby využiji nápovědné otázky maňáska Medojídka a metodu self talking a paralel talking. V průběhu lekce hojně využívám povzbuzování a pochvalu za aktivitu dítěte. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ilustrační fota – lekce č. 1 CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Lekce č. 2 Znovupřipomenutí děje pohádky (využití knížky Pohádky pro předškoláky, kde je pohádka Červená karkulka zpracována s krátkými texty, barevnými obrázky a na každé stránce s pestrými úkoly pro dítě na rozvoj řeči, procvičení audiovizuální paměti, prostorové orientace, pořadí, slovní zásoby, určování barev a porovnání velikosti) – čtu pohádku, průběžně dítě plní čtené úkoly. Na koberci skládá dítě z celkem 9-ti dílů pohádku dle časového děje, současně při skládání kladu dítěti otázky, co vidíš na obrázku, co na konkrétním dílu dělá Karkulka, babička, myslivec, vlk, maminka… výsledkem je obdélníkový obraz, který vyvěsíme na magnetické tabuli (využití obrazového souboru k pohádce, viz výše). Ptám se, kdo v pohádce vystupuje, ukazuji jednotlivé postavy a ptám se kdo to je a jakou má v pohádce roli. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ilustrační fota – lekce č. 2 CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Lekce č. 3   Medojídek čte pohádku z pohádky v obrázcích převyprávěné podle textu F. Hrubína. Úkol: seřaď celkem 8 obrázkových karet z pohádky v obrázcích dle časové posloupnosti – přitom se ptám, proč právě tato karta následuje za předchozí kartou, Medojídek v případě potřeby napovídá. Obměna – čtu již jen doprovodný jednovětný text na jednotlivých kartách a dítě ukazuje, o kterou kartu se jedná. Zahrajeme si kartičkové pexeso k pohádce (zopakování z 1. lekce), pokaždé, když dítě otočí kartičky, pojmenovává kartičku – popisuje obrázek. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ilustrační fota – lekce č. 3 CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Lekce č. 4 Medojídek čte pohádku z knížky Pohádky k povídání, dítě čte současně s Medojídkem – přidá se vždy, když Medojídek ve větě ukáže na obrázek, který je zde místo slova. Cílem je procvičení slovní zásoby - správného pojmenování obrázku s použitím správné koncovky slova, hodící se do textu věty. Dále plníme úkoly dle otázek v knížce (dítě převypráví pohádku dle šesti obrázků, hledá 5 rozdílů, doplňuje přímou řečí, jak vlk odpověděl Karkulce, hledá nesmysly, které do pohádky nepatří,…): přitom zjišťuji, nakolik dávalo dítě při čtení pozor, jakou má aktivní i pasivní slovní zásobu, sluchovou a zrakovou paměť, postřeh a koncentraci. Dítě na koberci procvičí jemnou motoriku opětovným složením velkého puzzle k pohádce, poté mu předložím rozstříhanou malou pohlednici s obrázkem z pohádky Červená karkulka k již složitějšímu poskládání – z 10-ti dílků. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ilustrační foto – lekce č. 4: Pohádky k povídání – obrázkové čtení CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Zdroje: vlastní text a foto Soubor pohádek II. autor ilustrace: Veronika Elsayed Hafez Gaber. nakladatelství Silesia Trading s.r.o., místo tisku Bělská 124, 747 23 Bolatice-Borová, 2007. (dodavatel HAFERA – učební pomůcky s.r.o.) kniha Pohádky pro předškoláky. nakladat. JUNIOR, s.r.o., původní titul Découvre les kontes. Překlad Martin Nikl. Východoslovenské tlačiarne, a.s., Košice. ISBN 80-86090-28-0. leporelo Červená karkulka. Autor ilustrace: Edita Plicková. GRAFOBAL, a.s. AXIÓMA PRAHA, 2001. ISBN 80-85788-53-5. Červená karkulka – převyprávěná pohádka v obrázcích podle textu F. Hrubína. fi BLUG Praha, 2001. 1.vyd., č.publikace 30-00-93. ISBN 80-85635-19-4. leporelo Najdi moji pohádku. GRAFOBAL,a.s.,.Skalica, SR. agentura INFOA, 2010. 1.vyd. ISBN 978-80-7240-730-9. kniha JECHOVÁ, Šárka. Pohádky k povídání: obrázkové čtení s jednoduchými úkoly pro rozvoj řeči a dalších dovedností. Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.,. Olomouc: Agentura Rubico, s.r.o. 2014. 1.vyd. ISBN 978-80-7346-080-8. CZ.1.07/1.2.29/02.0012