Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Obvody, obsahy trojúhelníků – slovní úlohy
Dětské hřiště tvaru rovnoramenného pravoúhlého trojúhelníku má být oploceno. Kolik metrů pletiva je třeba, jestliže nejdelší strana měří 40 m?. 40 a a Na oplocení dětského hřiště je třeba 97 metrů pletiva. A B C
Kolik m 2 materiálu je třeba na výrobu 1000 dopravních značek tvaru rovnostranného trojúhelníku o straně délky 30 cm? 30 Na výrobu 1000 dopravních značek je třeba 39 m 2 materiálu. AB C
Kolik metrů čtverečních dřevěných latí je třeba na štít domu tvaru rovnoramenného trojúhelníku se základnou dlouhou 6 metrů a ramenem délky 5 metrů? 6 5 v Na štít domu je třeba 12 m 2 dřeva. AB C
Test 1.Část zahrady ve tvaru rovnostranného trojúhelníku je osázena květinami. Délka strany tohoto záhonu je 8 metrů. Jak velkou plochu záhon zaujímá? (27,7 m 2 ) 2.Lesní obora tvaru pravoúhlého trojúhelníku má být oplocena. Jeho dvě kratší strany mají délku 25 metrů a 48 metrů. Kolik metrů pletiva bude třeba koupit na oplocení obory? (o = 127,1 m; 128 m)
3.Stan „Áčko“ má tvar rovnoramenného trojúhelníku. Jak je široký, jestliže jeho výška je 1,80 metru a rameno měří 2,5 metru? (3,5 m) 4.Kolik metrů čtverečních materiálu je třeba na výrobu 50 kusů pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků, jejichž přepona měří 80 cm? (8 m 2 )
Literatura 1. Hudcová, Milada a Kubičíková, Libuše. Sbírka úloh z matematiky pro SOU a SOŠ. Praha: Prometheus, spol. s r. o., ISBN Mikulčák, Jiří, a další. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, spol. s r. o., ISBN