10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

4.1 Přímka (modelování, rýsování)
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Konstrukce čtverce 5. ročník
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
20.1 Trojúhelníková nerovnost
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Vzdělávací obor: Matematika
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
Obsahy základních obrazců
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
Elektronická učebnice - I
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
7.1 Těžnice v trojúhelníku (rozdělení, názvosloví)
5.1 Měření na centimetry a milimetry
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Elektronická učebnice - I
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
6.1 Výšky v trojúhelníku (rozdělení, názvosloví)
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
Konstrukce čtverce 4. ročník
21.1 Útvary souměrné podle osy
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Co mají společného tyto obrázky???
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Známe-li délku úhlopříčky.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Gabriela Jedličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_37_Čtverec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obvod čtverce Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
1. Najdi „černou ovci“ obdélník čtverec kosočtverec kružnice
TÉMA: Obdélník a čtverec
Základní geometrické rovinné útvary 1
24.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků I.
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Základní konstrukce Kolmice.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Rýsování rovnoběžníků
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Konstrukce kosočtverce
Transkript prezentace:

10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 10.1 Čtverec D a C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D Strany čtverce AB, BC, CD, DA nebo – a a a a a a A a B A B A B Autor: Mgr. Blanka Průšová

ⱶ 10.2 Co již víme p p A B p A B Přímka p Polopřímka AB Úsečka AB Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 10.2 Co již víme Přímka p p Polopřímka AB p A B Úsečka AB p A B Rovnoběžky Kolmice p ● s r t ⱶ Přímky, které leží v rovině a nemají žádný společný bod. Zápis: p ǁ r Přímky, které leží v rovině a svírají spolu pravý úhel. Zápis: t s

10.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 10.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Čtverec – Rovinný útvar ohraničený čtyřmi úsečkami stejné délky. Sousední strany spolu svírají pravý úhel. Protější strany jsou rovnoběžné. ??? V čem se liší a shoduje s obdélníkem? Rozdíl……. Liší se délkou stran. Shoda ……. Protilehlé strany jsou rovnoběžné. Sousední strany svírají pravý úhel – jsou kolmé.

!POZOR! – Nezapomeň na náčrtek. Popiš do něj vše, co víš ze zadání. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 10.4 Konstrukce čtverce Náčrtek: Př : Narýsuj čtverec ABCD o délce strany 5 cm. a=5cm D C !POZOR! – Nezapomeň na náčrtek. Popiš do něj vše, co víš ze zadání. a=5cm a=5cm Konstrukce: D C A a=5cm B Postup: 1) Narýsuji přímku p a na ni úsečku AB , │AB│ = 5 cm. 2) Pomocí trojúhelníku s ryskou v bodech A a B kolmice k přímce p. 3) Na kolmicích sestrojím body D a C tak, aby platilo, že │AD│=5cm a │BC│ = 5cm. 4) Sestrojím úsečku CD. 5) Provedu kontrolu pomocí trojúhelníku s ryskou. p A B

Narýsuj čtverec KLMN, kde délka strany KL je 7 cm. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 10.5 Procvičení a příklady Narýsuj čtverec KLMN, kde délka strany KL je 7 cm. Urči jeho vrcholy - ______________________ strany - ______________________ 2) Narýsuj čtverec OPRS, kde délka strany PR je 55mm. 3) Narýsuj kolmé přímky a,b a jejich průsečík označ S. Narýsuj libovolnou kružnici k se středem v bodě S. Průsečíky kružnice k s přímkami a,b označ postupně K,L,M,N. Přesvědč se, že tento čtyřúhelník je čtverec. Zapiš: KL__MN, KN__LM.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 10.6 Něco navíc pro šikovné Zamysli se…. Mohu složením několika stejných čtverců vytvořit jiný geometrický obrazec? Jaký? 3. MAGICKÉ ČTVERCE Doplň čísla do čtverce tak, aby součet v každém řádku, sloupci i v obou úhlopříčkách byl: 2. Kolik různých čtverců můžeš napočítat v tomto obrázku?   12 30  5  1    4  13    11  17

10.7 Square čtyřúhelník – quadrangle čtverec – square Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 10.7 Square Side of the square vertex vertex angle angle čtyřúhelník – quadrangle čtverec – square obdélník - rectangle vrchol - vertex bod – point úhel – angle Side of the square Side of the square angle angle vertex vertex Side of the square

10.8 Test znalostí Správné řešení: 1.c , 2.a , 3.c , 4.c Čtverec je: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 10.8 Test znalostí Čtverec je: a) rovinný obrazec, který má 4 strany různé délky, 2 sousední strany vždy nesvírají pravý úhel b) prostorový obrazec, který má 4 vrcholy c) rovinný obrazec, který má 4 strany stejné délky, 2 sousední strany vždy svírají pravý úhel d) prostorový obrazec, který má 4 pravé úhly 3) Kolmost dvou stran si ověřím : a) pohledem a odhadem b) pomocí pravítka c) pomocí trojúhelníku s ryskou d) nelze ověřit Názvy stran ve čtverci zapisujeme: a) dvěma velkými tiskacími písmeny b) dvěma malými tiskacími písmeny c) dvěma malými psacími písmeny d) dvěma velkými psacími písmeny 4) Všechny strany čtverce jsou : a) navzájem kolmé b) navzájem rovnoběžné c) stejně dlouhé d) různoběžné Správné řešení: 1.c , 2.a , 3.c , 4.c

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 10.9 Použité zdroje, citace Jak je lehká geometrie – Pracovní sešit pro 5. ročník ( Nová škola )- Z.Rosecká Matematika pro 4. ročník ( Alter )-R.Blažková, K.Matoušková, M.Vaňurová Matematika – pro 5. ročník ZŠ 1.a 2.díl ( Dialog )-J.Cihlář, M.Zelenka Obrázky z databáze Klipart

10.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 10.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 07 – 12/2011 Ročník 3. ročník Klíčová slova Rovinný útvar, rovnoběžnost, pravý úhel Anotace Prezentace popisující čtverec a jeho konstrukci