Jak psát článek do odborného časopisu?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Hodnotová orientace svobodné generace
Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kvalitativní výzkum.
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE P ŘEDNÁŠKA : O DBORNÁ P UBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Sociologický výzkum.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
IFA, Česká republika 17. května 2011
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Úvod do studia.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Základy pedagogické metodologie
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Ústní prezentace Vědecká komunikace - PSY475 ( ) Mgr. Michaela Širůčková.
Jak psát grantovou žádost Vědecká komunikace - PSY475 Mgr. Michaela Širůčková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Workshop k akčnímu výzkumu
Jméno přednášejícího Datum workshopu
Vzor individuální prezentace
Věda & struktura vědecké práce
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
OBHAJOBA MATURITNÍ PRÁCE
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
Úvod do induktivní statistiky
Název vědeckého projektu
Test silných stránek (Scio)
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Jak psát článek do odborného časopisu? Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Typy vědeckých článků Přehledová studie (review), teoretická studie Výzkumné sdělení Metodologický/metodický článek Případová studie (case study)

Přehledová studie (Review) Meta-analýza, kritické zhodnocení materiálů, které byly na dané téma publikovány, shrnuje vývoj současného empirického výzkumu tématu Integruje paradigmata a diskurzy Organizuje, integruje a hodnotí publikované Jednotlivé části přehledové studie neřadí chronologicky, ale podle souvislostí. Struktura: Definice a vyjasnění problému Shrnutí předchozích zjištění Upozornění na vztahy, rozpory, mezery, nekonzistence v literatuře a v empirických výsledcích Vize dalšího postupu při řešení problému Meta-analýza: definovaná statistická metoda sekundární analýzy empirických zjištění (viz. Handel)

Metodologický článek Prezentuje nový metodologický přístup (faktorová analýza, SEM), modifikaci existující metody, diskutuje možnosti získávání, analýzy dat a interpretace výsledků Obvykle vysoce obecný, proto… …empirická data prezentuje jako ilustraci přístupu

Případová studie Příspěvek, ve kterém autor popisuje případový materiál získaný v průběhu práce s jednotlivcem nebo organizací Cíle a možnosti: představit problém popsat významné body pro řešení problému; upozornit na nutnost dalšího výzkumu a teoretického bádání nutnost dodržovat etické standarty

Výzkumné sdělení Zpráva o výsledcích výzkumu, která je tvořena následujícími částmi, jež reflektují průběh výzkumu: úvod do problematiky (introduction) metody (method) výsledky (results) diskuse (discussion)

 Článek jako celek Uvedení do problému Metody Diskuze Problém, nebo otázka o lidech Odpovědi předchozích výzkumů Výzkumné otázky studie Metody Detaily o prezentovaném výzkumu Výsledky analýzy Diskuze Souvislosti výsledků s předchozími výzkumy Využitelnost poznatků pro praxi, život

S jakou úrovní obecnosti začít? Jak dodržet formu „“? Jak začít? Kde jste vyrůstali? Sluneční soustava – Zeměkoule – Evropa – Česká republika – Jižní Morava – Brno - …- v pařezové chaloupce na mýtince S jakou úrovní obecnosti začít?

Jak dodržet formu „“? Co napsat do úvodu? Popište, proč je studie důležitá: Začněte otázkou o lidech Zjištění a odpovědi předchozích studií jak se studie vztahuje k předchozím zjištěním problémy omezení (zobecnitelnost, chyby výzkumu, neadekvátně použité metody,… dosud nevyřešené otázky Výzkumná otázka vaší studie

Zjištění předchozích studií Jak dodržet formu „“? Zjištění předchozích studií Měly by úzce souviset s vaší výzkumnou otázkou Shrňte, co předchozí výzkum zjistil „o lidech“ Nepodávejte ucelený historický přehled, co už bylo v dané oblasti zjištěno, ale pouze systematizujte relevantní poznatky Necitujte všechno, co jste již četli, citujte však vše, co jste použili Nepoužívejte podnadpisy, zbytečně štěpí text Problémy předchozích výzkumů: Prezentujte vaše stanovisko, proč předešlé výzkumy dostatečně neřeší danou problematiku, neodpovídají na výzkumnou otázku: Konceptuální, metodologické problémy Omezení – vzorek O co se předchozí výzkum v dané problematice nepokusil? Co bude přínosem vaší studie?

Otázka o lidech versus otázka o výzkumu Jak otevřít formu „“? Otázka o lidech versus otázka o výzkumu O výzkumu: „Inteligence není považována za neměnnou schopnost, značná pozornost byla proto věnována zkoumání jejího vývoje.“ O lidech: „V průběhu lidského života dochází k celé řadě vývojových změn. Týkají se tyto změny i inteligence?“

Otázka o lidech versus otázka o výzkumu Jak dodržet formu „“? Otázka o lidech versus otázka o výzkumu Souvisí rodičovská kontrola s menší mírou delikvence adolescentů? Dokáží rodiče ovlivnit případné delikventní chování svého dítěte? Je v adolescenci otevřenost k novým zkušenostem důležitý rys osobnosti? Jsou dospívající, kteří jsou otevření k řešení nových úkolů, přemýšlení o nových poznatcích, …?

Výzkumná otázka vaší studie Jak dodržet formu „“? Výzkumná otázka vaší studie Zužuje problém (nejspecifičtější část článku). Implikuje formulaci hypotézy (a tedy i způsob jejího ověření). V pojmové úrovni spojuje teorii a metodu. Příklad: „Můžeme tedy předpokládat, že dospívající zbavení možnosti čerpání institucionální opory a současně žijící v nevyhovujících rodinných podmínkách skutečně prospívají hůře než jejich vrstevníci s benefitem dobrých rodinných vztahů?“ „Lze použít výsledky hodnocení studia na VŠ jako efektivní prediktor úspěchu v profesní kariéře?“

Jak dodržet formu „“? Část o metodách Předkládáme detaily naší studie: Jak byla studie provedena Podáváme takové informace, které čtenáři umožní zhodnotit naši studii Podáváme takové informace, které umožní případnou replikaci našeho výzkumu Cílem této části je poskytnout čtenáři informace o kvalitě provedení výzkumu: Zvolili jsme adekvátní vzorek? Byly metody zkoumání vhodně zvoleny? Byl výzkum bezchybně, přesně, dobře proveden? Rozdělte část o metodách do sekcí: výzkumný vzorek (respondenti), výzkumné metody, informace o postupu výzkumu a získávání dat, způsob analýzy dat

Jak dodržet formu „“? Část o metodách Výzkumný vzorek (respondenti): Věk respondentů, Jakým způsobem byli zařazeni do výzkumu Charakteristiky vzorku (SES, stav, rodina,…) Velikost vzorku vzhledem k celé populaci Výzkumné metody: Originální položky, které jsme použili ve škálách Informace o reliabilitě, validitě Informace o postupu výzkumu a získávání dat: Jak jsme získávali data, kdy jsme je získávali, kdo sbíral data Způsob analýzy dat: Jak jsme postupovali při analýze dat, abychom odpověděli na výzkumné otázky

Jak dodržet formu „“? Část o výsledcích Výsledkovou část piště tak, aby měla smysl, i když odstraníme čísla (udělejte si „babiččin“ test: „Rozuměla by tomu i moje babička?“ ) Podejte odpověď na otázku, kterou jste si položili v úvodu Používejte podnadpisy, abyste oddělili jednotlivé výzkumné otázky např. Co představuje rodičovský monitoring? Vztah mezi monitoringem rodičů a delikvencí jejich dětí. Připomeňte čtenáři otázku v konceptuálních termínech/konstruktech a operacionalizaci těchto termínů a potom odpovězte na otázku Často shrnujte a čiňte závěry Čiňte pouze závěry, které vyplývají z vašich výsledků; uvádějte všechny relevantní výsledky (statistiky) Výsledky bychom měli podávat formou, která může stát sama o sobě. Čísla dávejte do závorek (F(df=1)=5.034,p< 0.01) Výsledky jednoduché statistiky můžete prezentovat v textu Pro komplexnější statistiku použijte grafy a tabulky

Jak dodržet formu „“? Diskuse Část, kde hodnotíme a interpretujeme výsledky a jejich aplikaci Musí obsahovat nové závěry Nesmí být pouho reformulací toho, co již bylo řečeno Jak postupovat? Začněte s jasným vyjádřením toho, co jste zjistili ve své studii Diskutujte omezení a zaměřte se na metodologické otázky Diskutujte souvislosti vašich zjištění a přecházejících výzkumů Diskutujte aplikace vašich zjištění pro praxi Čemu se vyhnout? Jednoduchému opakování výsledkové části Končit s omezeními naší studie; text musí být prospektivní Deklarovat, že všechno, nač jsme přišli podporuje zjištění předchozích výzkumů Diskusi zakončit velmi úzce 

Jak dodržet formu „“? Diskuse - recept Začněte odstavcem o hlavních zjištěních Ne v termínech proměnných, nezmiňujte analýzy a subjekty zkoumání Co přinesla vaše zjištění nového a proč? Popište omezení vaší studie Postupujte podle toho, jak moc tyto omezení mohly ovlivnit vaše výsledky Pokuste se najít „zlatou střední cestu“ Buďte poctiví a nesnažte se zatajit slabé stránky; jejich konstatování je často zdrojem podnětů pro další práci Pokračujte s popisem silných stránek vaší studie Napište jeden nebo dva odstavce diskutující nějaké neočekávané, překvapující výsledky. Diskuzi ukončete shrnutím významu a přínosu vašich zjištění pro svět .

Jak napsat abstrakt? Nejdůležitější část textu - reklama na ten text. Visí ve WoS atd., podle abstraktu je posuzována/odhadována úroveň následujícího textu. Abstrakt je to, co rozhoduje o přijetí na konferenci. Všechny nejpodstatnější informace; rozsah je stanoven obvykle zvnějšku - editorem, organizátorem akce (150 - 400 slov, ale APA jen 120!) Abstrakt x anotace = anotace je sdělení o připravovaném, abstrakt o hotovém. Anotace není seriosní odborné sdělení. Není vhodný trpný rod, ani v češtině. Vynechat všechny vycpávky, definovat VŠECHNY zkratky. Nepoužívat podstatná jména slovesná, přídavná jména slovesná atd. (provádění výzkumu, …) Pravdivost. Nehodnotící jazyk (např. zcela nesmyslná jsou zjištění …)

Abstrakt - recept Musí popsat v celých větách a maximálně stručně: předmět výzkumu, paradigma/teoretická východiska, výzkumnou otázku (nebo hypotézy), výzkumný soubor (počet, věk, pohlaví, speciální charakteristiky) metodu, způsob sběru dat, metodu analýzy výsledky včetně hladin spolehlivosti shrnutí, aplikace

Social Support from Parents and Peers as Factors in Risk-taking Behaviour in Adolescence For adolescents, good relationships with both parents and peers can provide a base for the quality of psychological, social functioning and health. The quality of these relationships is also one of the important factors in risk-taking behaviour (risk sport activities, substance use and school problems, aggressive behaviour, vandalism). In our study, we examined the influence of both parents and peers on risk-taking behaviour with respect to quality of social environment. We asked whether perceived social support from peers and parents is a protective factor in risk-taking behaviour in adolescence and whether there is a moderate effect or interaction between social support and intensity of risk/taking behaviour of peers and risk-taking behaviour in adolescence? Participants in our study were 16, 17, and 18–year–old youths from the secondary schools in South’s Moravia area in Czech Republic (N=473 respondents, 222 boys and 251girls). Results indicate that social support from parents is small but significant (r=-0,203; p<0,05) protective factor in risk-taking behaviour. We found that risk-taking behaviour of friends strongly influences adolescent risk-taking behaviour (r=0,403; p<0,01) .

Použitá literatura American Psychological Association (2002).  Publication manual of the American Psychological Association (fifth edition).  Washington, DC: Author.