Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity II/2 – Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách Autor Mgr. Radmila Vovková Číslo materiálu VY_22_INOVACE_ANJ_2S2U1N_VO_27_11 Název Comparison of Present Simple and Present Continuous Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Anglický jazyk Ročník 2.roč. SŠ, 2. roč. SOU, 1.roč. nástavbového studia Tématický celek Gramatika Anotace Výkladová prezentace na minut seznamuje žáky s rozdíly ve tvorbě a použití přítomného času prostého a průběhového. Prezentace obsahuje cvičení, na kterém si žáci procvičí tvorbu obou časů. Součástí je klíč ke cvičením. Metodický pokyn Viz předposlední strana prezentace Klíčová slova present simple, present continuous, am, is, are, do, don‘t, does, doesn‘t Očekávaný výstup Žáci si osvojí používání přítomných časů ve větách kladných, záporných a v otázkách. Získané znalosti si procvičí na cvičení v závěru prezentace. Datum vytvoření
Present simple Present continuous
POUŽITÍ PRESENT SIMPLE 1. má všeobecnou platnost The Earth goes round the Sun. 2. trvá v delším časovém úseku She speaks four languages. 3. pravidelně se opakuje He always gets up at 6 o´clock. PRESENT CONTINUOUS 1. právě probíhající činnost She is having a shower. 2. vyjadřuje svůj pevný plán I´m playing tennis tomorrow. 3. vyjadřuje změny stavu Your English is getting better and better. 4. kritizujeme často opakovaný děj He's always forgetting my name.
POSITIVE infinitive I work You study He reads She passes It works We read They dream to be + -ing I am working You are studying He is reading She is passing It is working We are reading They are dreaming
NEGATIVE do (does)not + infinitiv I don´t work. You don´t study. He doesn´t read. She doesn´t pass. It doesn´t work. We don´t read. They don´t dream. to be + not + -ing I am not working. You aren´t studying. He isn´t reading. She isn´t passing. It isn´t working. We aren´t reading. They aren´t dreaming.
QUESTIONS Do + podmět + infinitiv Do I work? Do you study? Does he read? Does she pass? Does it work? Do we read? Do they dream? To be + podmět + sloveso (-ing) Am I working? Are you studying? Is he reading? Is she passing? Is it working? Are we reading? Are they dreaming?
SPELLING I read - He reads You pass - She passes They watch - It watches I study - She studies You worry - He worries work - working play - playing come – coming stop – stopping - poslední slabika je přízvučná ALE: ALE: open – opening - přízvuk není na poslední slabice
Put in am/ is / are / do /does / don’t / doesn’t 1. Excuse me, ______________ you speak English? 2. Why _________________ you looking at me? 3. What ________________ she do? – She’s a dentist. 4. Where _______________ they come from? – From Canada. 5. I can’t talk to you at the moment. I _____________ working. 6. She _________________ watch TV every day. 7. Hurry up. The bus _________________ coming. 8. We __________________ go to the cinema very often. 9. Where ______________ you from? – I´m from Poland. 10. __________ your sister live in London? - No, she _________.
1. Excuse me, do you speak English? 2. Why are you looking at me? 3. What does she do? – She’s a dentist. 4. Where do they come from? – From Canada. 5. I can’t talk to you at the moment. I am working. 6. She doesn‘t watch TV every day. 7. Hurry up. The bus is coming. 8. We don‘t go to the cinema very often. 9. Where are you from? – I´m from Poland. 10. Does your sister live in London? - No, she doesn‘t. ŘEŠENÍ:
Metodické pokyny k materiálu: 1) tento digitální učební materiál je zaměřen na osvojení si učiva týkajícího se přítomného času prostého a průběhového a následné procvičení tohoto tématu 2) na prvních stranách si žáci připomenou použití obou přítomných časů 3) dále si připomenou způsob tvoření oznamovacích kladných vět, záporných vět a otázek 4) další část je zaměřena na pravopisné změny sloves ve 3.osobě jednot. č. (prostý č.) a po přidání koncovky -ing (průběhový č.) 5) poslední část materiálu je zaměřena na procvičení osvojeného učiva 6) metodické pokyny jsou uvedeny u cvičení 7) cvičení lze využít v papírové podobě nebo s nimi lze pracovat skupinově na interaktivní tabuli
Zdroj: Murphy, Raymond. Essential Grammar in Use. Cambridge University Press, ISBN s. 17. vlastní tvorba autora