TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 3/ Dekadence Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka a literatury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Osvícenství.
Romantismus.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Victor Hugo ( ).
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Čtenářský deník.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Filosofie úvod do problému....
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
Poezie ve světové literatuře
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Karel Toman Anarchistický buřič.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Španělská renesance.
TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 2/ Období romantismu Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Významní představitelé renesanční literatury
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Digitální učební materiál
Klasicismus a osvícenství
Vypracoval: Ondřej Dutka
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ježíš.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Česká moderna.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Česká společnost
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Ruchovci a lumírovci.
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Novoplatonismus.
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 3/ Dekadence Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka a literatury PdF MU

 Pojem nejprve sloužil jako hanlivé označení „upadající“ poezie ve 2. polovině 19. století  Dekadence je především stav duše – chybí smysl života: nebe je prázdné, i svět kolem nás (Lepape: věda zničila žebříček hodnot, příroda je němá, posvátno není v úctě…  Cílem umělecké tvorby byla provokace společnosti tématy, která nebyla obvyklá, příp.byla dokonce považována za tabuizovaná (erotika, morbidní scény)  Hledání absolutna a nadpřirozených hodnot cestou kritiky a výsměchu pozitivním hodnotám  Oslava smrti, okultismu, často i Satana, odklon od materialismu, hledání duchovních hodnot  V literatuře nacházíme hořkost, znechucení, únavu, plané snění, nudu (pojem „nemoc století“), touhu najít uspokojení v umění, v rafinovaných prožitcích, štěstí se často ale nedostavuje  Ve francouzské dekadenci také mysticismus

 V celém autorově díle nalezneme 3 základní směry:  Dandysmus – pro něho je to stav ducha, který vyžaduje určitý způsob chování, úprava zákonů k osobní svobodě; vyjadřuje nostalgii po starším společenském uspořádání, kde bylo oceněno postavení aristokratů  Vášně – přemrštěné emoce, které ovlivňují duši i tělo (pošetilá láska, sklon k sebedestrukci apod.) – nepodřizují se společnosti, ani náboženství, ovládají jednotlivé postavy  Morální poselství – i přes ďábelské postavy svých povídek se autor projevuje jako moralista, chce vzbudit pohoršení a odpor k vášním všeho druhu

 Stará milenka (1851)  Očarovaná (1852)  Rytíř Des Touches (1864) – nostalgie po hrdinství předchozích období (šuani)  Ženatý kněz (1865)  Ďábelské (novely) (1874)  Historie beze jména (1882)  Překlady do češtiny hlavně v Dobrém díle Josefa Floriana

 básník, autor divadelních her, vypravěč, autor povídek  pesimistické vidění světa, odmítání a znechucení nad změnami ve společnosti, místy až nenávist k představitelům nové generace buržoazie, která manipuluje davy  kritizuje materialismus s krutým, černým humorem  je představitelem mysticismu, jeho postavy hledají přesah k absolutním hodnotám a nadpřirozenému světu skrze křesťanskou víru, orientální náboženství a okultní nauky  obdivoval Hegela a Richarda Wagnera

 První básně (1859)  dramata  Budoucí Eva (1886) – symbolistní sci-fi román o vyrobení umělé ženy, která měla napodobit milovanou bytost a přitom redukovat ženské vrtochy, ale vymkla se tvůrcům z rukou a začala mluvit svým vlastním jazykem  zpopularizoval slovo „android“ – předchůdce robota  Kruté povídky (1883) – vkládá vše, co jej trápí, co chce ze společenských nešvarů napadnout  Další povídky a soubory textů  Nové kruté povídky (1888)  Axel (1890) – divadelní hra, autor chtěl vytvořit dílo vysoké kvality, ale nebyl pochopen; chce ukázat, že imaginace má v sobě více krásy než realita, hrdinové tedy z reality unikají

JORIS-KARL HUYSMANS

JORIS-KARL HUYSMANS ( )  Autor původně naturalista, přítel Emila Zoly  Později zachovává styl naturalistů, ale tematicky se odchyluje  Novými tématy se v tomto období stává:  1 – hledání nadpřirozena, okultní vědy a sny  2 – umění, estetické cítění a jeho rozvíjení  3 – touha po štěstí, která je však málokdy uspokojena  4 – nuda jako nemoc charakteristická pro konec století

 À Rebours (1884) - Naruby  En Rade (1887)  Là-Bas (1891) – Tam dole  Là-Haut ou Notre-Dame de la Salette (posth. 1964) – Tam nahoře, neboli Naše Paní Lasalettská

 Šrámek, Jiří. Francouzská literatura v kostce. Olomouc: Votobia  Dictionnaire Bordas de la littérature française. Bordas, Paris  Lepape, Pierre - Země literatury. Host, Brno  Rémond, René – Leboucher, Marc. Le christianisme en accusation.  Barbarin, Philippe – Ferry, Luc. Quel devenir pour le christianisme? Paris: Albin Michel,  Gauchet, Marcel. Odkouzlení světa: dějiny náboženství jako věci veřejné. Brno: CDK, 2004  Revue Salve. 4/09. Praha: Krystal,  Gugelot, Frédéric. La conversion des intellectuels au catholicisme en France Paris: Éditions CNRS,  Griffiths, Richard. Révolution à rebours. Paris: Desclées de Brouwer, 

za pozornost!