TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 3/ Dekadence Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka a literatury PdF MU
Pojem nejprve sloužil jako hanlivé označení „upadající“ poezie ve 2. polovině 19. století Dekadence je především stav duše – chybí smysl života: nebe je prázdné, i svět kolem nás (Lepape: věda zničila žebříček hodnot, příroda je němá, posvátno není v úctě… Cílem umělecké tvorby byla provokace společnosti tématy, která nebyla obvyklá, příp.byla dokonce považována za tabuizovaná (erotika, morbidní scény) Hledání absolutna a nadpřirozených hodnot cestou kritiky a výsměchu pozitivním hodnotám Oslava smrti, okultismu, často i Satana, odklon od materialismu, hledání duchovních hodnot V literatuře nacházíme hořkost, znechucení, únavu, plané snění, nudu (pojem „nemoc století“), touhu najít uspokojení v umění, v rafinovaných prožitcích, štěstí se často ale nedostavuje Ve francouzské dekadenci také mysticismus
V celém autorově díle nalezneme 3 základní směry: Dandysmus – pro něho je to stav ducha, který vyžaduje určitý způsob chování, úprava zákonů k osobní svobodě; vyjadřuje nostalgii po starším společenském uspořádání, kde bylo oceněno postavení aristokratů Vášně – přemrštěné emoce, které ovlivňují duši i tělo (pošetilá láska, sklon k sebedestrukci apod.) – nepodřizují se společnosti, ani náboženství, ovládají jednotlivé postavy Morální poselství – i přes ďábelské postavy svých povídek se autor projevuje jako moralista, chce vzbudit pohoršení a odpor k vášním všeho druhu
Stará milenka (1851) Očarovaná (1852) Rytíř Des Touches (1864) – nostalgie po hrdinství předchozích období (šuani) Ženatý kněz (1865) Ďábelské (novely) (1874) Historie beze jména (1882) Překlady do češtiny hlavně v Dobrém díle Josefa Floriana
básník, autor divadelních her, vypravěč, autor povídek pesimistické vidění světa, odmítání a znechucení nad změnami ve společnosti, místy až nenávist k představitelům nové generace buržoazie, která manipuluje davy kritizuje materialismus s krutým, černým humorem je představitelem mysticismu, jeho postavy hledají přesah k absolutním hodnotám a nadpřirozenému světu skrze křesťanskou víru, orientální náboženství a okultní nauky obdivoval Hegela a Richarda Wagnera
První básně (1859) dramata Budoucí Eva (1886) – symbolistní sci-fi román o vyrobení umělé ženy, která měla napodobit milovanou bytost a přitom redukovat ženské vrtochy, ale vymkla se tvůrcům z rukou a začala mluvit svým vlastním jazykem zpopularizoval slovo „android“ – předchůdce robota Kruté povídky (1883) – vkládá vše, co jej trápí, co chce ze společenských nešvarů napadnout Další povídky a soubory textů Nové kruté povídky (1888) Axel (1890) – divadelní hra, autor chtěl vytvořit dílo vysoké kvality, ale nebyl pochopen; chce ukázat, že imaginace má v sobě více krásy než realita, hrdinové tedy z reality unikají
JORIS-KARL HUYSMANS
JORIS-KARL HUYSMANS ( ) Autor původně naturalista, přítel Emila Zoly Později zachovává styl naturalistů, ale tematicky se odchyluje Novými tématy se v tomto období stává: 1 – hledání nadpřirozena, okultní vědy a sny 2 – umění, estetické cítění a jeho rozvíjení 3 – touha po štěstí, která je však málokdy uspokojena 4 – nuda jako nemoc charakteristická pro konec století
À Rebours (1884) - Naruby En Rade (1887) Là-Bas (1891) – Tam dole Là-Haut ou Notre-Dame de la Salette (posth. 1964) – Tam nahoře, neboli Naše Paní Lasalettská
Šrámek, Jiří. Francouzská literatura v kostce. Olomouc: Votobia Dictionnaire Bordas de la littérature française. Bordas, Paris Lepape, Pierre - Země literatury. Host, Brno Rémond, René – Leboucher, Marc. Le christianisme en accusation. Barbarin, Philippe – Ferry, Luc. Quel devenir pour le christianisme? Paris: Albin Michel, Gauchet, Marcel. Odkouzlení světa: dějiny náboženství jako věci veřejné. Brno: CDK, 2004 Revue Salve. 4/09. Praha: Krystal, Gugelot, Frédéric. La conversion des intellectuels au catholicisme en France Paris: Éditions CNRS, Griffiths, Richard. Révolution à rebours. Paris: Desclées de Brouwer,
za pozornost!