Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEJSKÁ ŠKOLA.
Advertisements

Antická filosofie VY_32_INOVACE_28-05 Eleaté.
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Přírodní vědy v antickém Řecku
Empedoklés a Anaxagoras
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Eleaté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Herakleitos Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
…wait for it….
Herakleitos, Leukippos, Démokritos, Empedoklés, Anaxagorás
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Hérakleitos z Efesu – eleaté
Elejská škola.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Předsokratovská filozofie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_52_ 14 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Filozofie Téma Tematická oblast Název Eleaté a Herakleitova filozofie Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Srpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník Anotace Filozofický přístup Elejské školy a Herakleitova filozofie Přínos/cílové kompetence Pochopení myšlenek, které vedly k filozof. myšlení Eleatů a Herakleita www.zlinskedumy.cz

Elejská škola a Xenofanes Elejská škola patří do předsokratovské filozofie vznikla ve stejné době jako pythagorejci, nese název podle města ELEJE, ( které leží na západním pobřeží Itálie, jižně od dnešního města Salerna) XENOFANÉS z Kolofónu /asi 569 - 477 př.n.l./ - ostrý kritik antropomorfního náboženství, (ve kterém mají bozi podobu lidí) - skutečný BŮH, má-li být neomezený, musí být JEDEN (dva by se omezovali), všeprostupující a nehybný = působí jen myšlením

2) PARMENIDÉS z Eleje /asi 540-470 př.n.l./ patří k nejvíce ceněným starořeckým myslitelům stal se zakladatelem důležité filozofické disciplíny ONTOLOGIE /nauka o BYTÍ/ tvůrce filozofického pojmu "BYTÍ" své BYTÍ chápal jako NEPROMNĚNLIVÉ a VĚČNÉ Parmenidés učil: že nic nevzniká a nic nezaniká - POHYB je NEMOŽNÝ !

3) ZÉNÓN Elejský /asi 490-430 př.n.l./ obhajoval Parmenidovo učení (jeho žák) proslul logickými paradoxy (aporiemi ), v nichž dokazoval nemožnost pohybu, avšak logicky byly APORIE vyřešeny až v novověku objevem diferenciálního počtu Achilles, jenž honí pomalou želvu: Pokud má želva sebemenší náskok, pak ve chvíli, kdy se Achilles dostane z bodu A na bod B, je želva již v bodě C. Když je Achilles v bodě C, je želva už v bodě D. Vzdálenosti mezi body se neustále snižují, ale podle Zénóna Achilles želvu nikdy nedohoní. Letící šíp a zajíc: Letící šíp pozorovaný v jakýkoliv okamžik svého pohybu se nachází na jednom místě, v kterém je de facto v klidu. Pokud je ale v klidu v každém okamžiku svého letu, znamená to, že je v klidu i v čase, což znamená, že se nepohybuje.

Zenón z Eleje ukazuje mladým filozofům dveře k pravdě

Hérakleitos z Efezu ( asi 540 - 480 př.n.l. ) narodil se v maloasijské Iónii ve městě Efezu často byl označován přívlastkem "TEMNÝ" (nejpozoruhodnější osobnost) na rozdíl od Eleatů nezavrhoval „nebytí„ " Jak bytí, tak i nebytí tvoří elementy dění ." Všímal si neustálé proměnlivosti věcí = nic není stálé! ( Vše je v nějakém neustálém pohybu - v toku, přeměna bytí a nebytí.)

Hérakleitova dialektika // DVAKRÁTE NEVSTOUPÍŠ DO TÉŽE ŘEKY // V každém novém okamžiku jde o zcela jinou řeku /analogie s časem/. Je třeba si povšimnout podobnosti s Buddhismem = řetězení okamžiků : Dharm ( veškeré jsoucno je v neustálém pohybu = nic nemá věčné trvání ). // Panta rhei- vše plyne //

Protiklady v jeho učení V jeho učení se objevují prvky DIALEKTIKY ( G.W.F. HEGEL – zač.19. stol.) - jedná se o Hegelův zákon " Jednoty a boje protikladů " - všechno se v průběhu svého trvání mění ve svůj PROTIKLAD - vývoj se děje v boji protikladů ( život - smrt, vlhké - suché, horké – studené atd.) "Boj"- je hybná síla všeho. Je třeba věděti, že boj je všem společný, že právo je svárem a že vše děje se ve sváru a podle nutnosti. ...Boj je otcem všeho i králem a jedny činí bohy, druhé lidmi, jedny dělá otroky, druhé svobodnými.

Herakleitos s Demókritem (plačící a smějící filozof)

Hérakleitos a pralátka jako pralátku považuje = hmotný princip " OHEŇ " svět je pro Hérakleita: "Věčně planoucím ohněm," který se rozněcuje a pohasíná podle " míry. " tou měrou, jež řídí koloběh věcí je Zákon / logos / logos vše prostupuje a působí jako pojem (myšlenka) i v nás! díky logu v nás poznáváme skrytou HARMONII světa a stáváme se moudrými Je považován také za zakladatele : GNOSEOLOGIE / teorie poznání /.

Pokus se odpovědět: Objasni pojem APÓRIE? Kdo považuje za pralátku oheň? Vysvětli citát: Panta rhei? Kdo je označován za prvního dialektika? Kdo je autorem filozofického pojmu: BYTÍ? Vysvětli pojem LOGOS?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha 1992 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zeno_of_Elea_Tibaldi_or_Carducci_Escorial.jpg 17.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Parmenides.jpg 17.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Busto_Jenófanes.jpg 17.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Heraclitus,_Johannes_Moreelse.jpg 17.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brennende_Fackel_im_Wind_bei_Nacht_001.JPG 17.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bramante_heracleitus_and_democritus.jpeg 17.8.2012