MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Advertisements

_ Czech Convention Bureau Kongresový turismus.
Geografie cestovního ruchu
CESTOVNÍ RUCH 1. Přednáška Úvod, historie
Jan Chroust Pavel Sleza
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
CESTOVNÍ RUCH A REKREACE
Druhy, formy a typy cestovního ruchu, historie CR na území ČR
Služby -ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek -ve vyspělých zemích až 55% zaměstnaných.
Česká centrála cestovního ruchu
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Letní turistická sezóna 2007 Cestování Čechů po českých regionech Rostislav Vondruška Ředitel CzechTourism.
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
stručná historie cestování
Služby.
Volnočasové projekty a EU financování
Destinační management TO Jeseníky-východ
Cestovní ruch a rekreace
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_99.
Cestovní kanceláře funkce CK – 1. zkoumání spotřebitelské poptávky
TERCIÁRNÍ SFÉRA Obslužná sféra.
NázevTuristický ruch Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace na téma turistický ruch, obsahuje otázky,
CESTOVNÍ RUCH.
CESTOVNÍ RUCH.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Management cestovního ruchu
Cestovní ruch turismus, turistika, rekreace, rekreologie = cílené, záměrné cestování CR – možnost vycestování člověka a jeho setrvání mimo své bydliště,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
Materiálně technické předpoklady
CESTOVNÍ RUCH.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA CESTOVNÍ RUCH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_87.
CESTOVNÍ RUCH.
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
VY_32_INOVACE_CER_11 Ročník:3.,4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Tematický okruh:Průvodcovství Téma:Historie lázeňství - řešení Jméno autora:Mgr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_01.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch se projevuje v různých druzích a formách. Druhy cestovního ruchu – za základ posuzování CR bereme motivaci.
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Číslo materiálu klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Package, Programming.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
OSTATNÍ FORMY CESTOVNÍHO RUCHU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_18.
1. Úvodní hodina – Postavení a činnost CK. Činnost CK a CA Zákon o živnostenském podnikání Podmínky provozování CK Podmínky provozování CA.
N Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ n Číslo a název šablony n klíčové aktivity III/2 n klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Služby Patří do TERCIÉRU, III. sektoru hospodářství + KVARTÉR (nevýrobní součást hospodářství. Čím větší podíl na celém hospodářství státu služby mají,
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Turistika.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Služby.
Marketingová strategie 2018 Jižní Čechy Pohodové
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Právní úprava cestovného ruchu v ČR
MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU
Trasování a sestavení programu zájezdu
KONGRESOVÝ CESTOVNÍ RUCH
Postavení CR v hospodářství
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
ZÁKLADNÍ KLASIFIKAČNÍ SCHÉMA TURISMU
ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.
ČLENĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU RNDr. Aleš Krejčí, CSc. 23134@mail.vsfs.cz

LITERATURA POVINNÁ: Jakubíková D.: Marketing v cestovním ruchu. Grada Publishing, Praha 2009. Lacina K.: Management a marketing cestovního ruchu. Eupress, Praha 2010. http://www.czechtourism.cz/ http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/cestovni_ruch DOPORUČENÁ http://www.mmr.cz/cestovni-ruch Middleton Victor T.C. a kol. Marketing in travel and tourism. Amsterdam, Boston, London: Butterworth-Heinemann, 2009. Palatková Monika. Marketingový management destinací. Praha: Grada, 2011. OSTATNÍ Morrison A. M.: Marketing pohostinství a cestovního ruchu. Victoria Publishing, Praha 1995. Pásková M., Zelenka J.: Cestovní ruch – výkladový slovník, MMR ČR, Praha 2002. Kolektiv autorů: Průmysl cestovního ruchu. MMR ČR. Praha 2008.

CESTOVNÍ RUCH – VYMEZENÍ POJMU Cestovní ruch je přemisťování osob na místa odlišná od jejich obvyklého prostředí. Cestovatel je takový člověk, který cestuje za jiným účelem než je pravidelné (denní) vykonávání výdělečné činnosti v navštíveném místě nebo migrace. Do CR nepatří tyto cesty: - dlouhodobé pobyty (delší než 1 rok) - každodenní cesty za výdělečnou činností nebo do školy - pravidelné cesty do nákupního centra - cesty do vlastního rekreačního objektu (chata, chalupa)

ÚČASTNÍCI CESTOVNÍHO RUCHU Poskytovatelé služeb dopravci ubytovací a stravovací zařízení (hospitality) lázně cestovní kanceláře a agentury turistická infocentra průvodci, tlumočníci Spotřebitelé segmentu B2B cestovní kanceláře a agentury lázně programové agentury destinační společnosti organizátoři kongresů incentivní agentury Spotřebitelé segmentu B2C rezidenti cestovatelé turisté

TYPOLOGIE CESTOVNÍHO RUCHU I. MAKROEKONOMICKÝ POHLED Dělení podle místa realizace (mezinárodní a vnitrostátní CR): • výjezdový (outgoing, pasivní CR) do cíle cesty (destinace) • příjezdový (incoming, též aktivní CR) z ciziny (zdrojového trhu) • domácí cestovní ruch (DCR) Outgoing a DCR se týká rezidentů státu. Světový cestovní ruch vytváří 235 mil. pracovních míst (2012). Mezinárodní cestovní ruch v roce 2012 poprvé přesáhl 1 mld osob/rok. DCR v Číně činí 1 mld osob/půlrok.

TYPOLOGIE CESTOVNÍHO RUCHU II. ODVĚTVOVÝ (MIKROEKONOMICKÝ) POHLED - podle charakteru cestovatele: individuální a skupinový - podle organizace cesty: neorganizovaný a organizovaný - podle cíle cesty: tuzemský a zahraniční - podle náplně cesty (programu): pobytový, poznávací, služební

PŘEDPOKLADY REALIZACE CESTOVNÍHO RUCHU 1. Individuální předpoklady - volný čas - peníze (koupěschopnost) - motivace - fyzické (zdravotní) dispozice 2. Předpoklady nabídky (trhu) - pestré spektrum služeb - dostupné informace 3. Technické předpoklady - dopravní obslužnost destinace - bezpečnost dopravy a destinace 4. Administrativní předpoklady - bezvízový styk nebo dostupné vízum - žádná jiná povolení

CESTOVNÍ RUCH JAKO VOLNOČASOVÁ AKTIVITA Volný čas Jde o sociologický fenomén. > jeho naplnění souvisí s nejvyšším patrem Maslowovy pyramidy > jeho rozsah v rozvinutých společnostech roste: - zkracování pracovního týdne - prodlužování dovolené - zařízení pro domácnost (pračka apod.) - hotové potraviny (mražená jídla, polotovary atd.) - rychle dostupné informace (internet)   Hlavní oblasti využití volného času TV kulturní akce sport hobby cestování studium počítačové hry péče o vzhled posezení s přáteli …..

BUSINESS TRAVEL A INCENTIVY I. Subdodavatelé služeb MICE Konferenční prostory kongresová centra konferenční sály hotelů posluchárny VŠ historické sály veletržní a sportovní haly 2. Technické zajištění - zvuková a projekční technika - tlumočení - catering 3. Ubytovací služby 4. Doprava (transfery) 5. Služby CK (doprovodné programy) - během akce - před a po akci Služební cesty (business travel) Obchodní cesty, školení, návštěvy výstav a veletrhů, firemní mise, montáže … Kongresový cestovní ruch MICE Meetings, Incentives, Conventions, Events

BUSINESS TRAVEL A INCENTIVY II. Incentivní cestovní ruch Cesty motivující (stimulující) účastníka zážitkem účasti na ekonomickém úspěchu firmy. Mají vždycky stanovený motivační nebo propagační cíl. Cesty jsou odměnou od firmy nebo nástrojem ve snaze posílení sounáležitosti k firmě. Team-building.

ZDRAVOTNÍ CESTOVNÍ RUCH I. Lázeňské a ozdravné pobyty Lázeňský cestovní ruch. Léčebné lázně. Lázeňská místa a léčebné zdroje. Indikace chorob a léčebné procedury. Lázeňský zákon č. 164/2001 Sb. Český inspektorát lázní a zřídel (Min. zdravotnictví ČR). Rehabilitace. Rekondice, wellness & beauty, masáže, alternativní metody.

ZDRAVOTNÍ CESTOVNÍ RUCH II. Druhy lázeňské péče - plně hrazená zdravotními pojišťovnami („křížkové lázně“) - příspěvková - samoplátecká   Lázeňská péče je součástí systému zdravotnictví i součástí cestovního ruchu (wellness, samoplátci, doprovázející osoby). Léčebné lázně ČR …. disponují ubytovací kapacitou 25 920 lůžek, …. ročně pečují o 746 tisíc tuzemských a zahraničních klientů s 6,05 milliony přenocování (2013)

DALŠÍ DRUHY CESTOVNÍHO RUCHU Podle zaměření (náplně, programu) Kulturní (městská) turistika Zážitková turistika (gastronomie, animace …) Sportovní turistika (outdoor) – pěší, horská, vodácká, cyklo- , hipo- … – golf, potápění, rybaření, jachting, lyžování … Ekoturistika, agroturistika Poutní (církevní) turistika Výletní plavby (cruises) Podle klientely Sociální CR vychází z ideje obecně lidských práv – konkrétně práva na svobodný pohyb. Je to snaha umožnit cestování i sociálně vyčleněným skupinám (samoživitelkám s dětmi, handikepovaným, příjmově slabším skupinám společnosti apod.) Seniorská turistika jako narůstající fenomén západních společností.

CESTOVNÍ RUCH V MINULOSTI A DNES I. Motivy cestování - vojenské výboje - diplomatické mise (poselstva) - obchod - náboženské důvody Starověk - jednotlivci, geografové Fa Sien – 5. stol. (čínský buddh. mnich) Süan Cang – 7. stol. (dtto) Středověk - cesty do svatých zemí a míst (Jeruzalém, Mekka) Dobytí Jeruzaléma (1. kruciáta) 1099 Marco Polo – 13. stol. (benátský kupec) Ibn Battuta – 14. stol. (arabský cestovatel)

CESTOVNÍ RUCH V MINULOSTI A DNES II. Novověk - od 16. stol. „kavalírské cesty“ mladých šlechticů ze stř. Evropy do Itálie, Paříže, Bruselu, později do Vídně aj.) 19. století - první tištěné průvodce (USA 1822, UK 1824, Karl Baedeker 1827) - první cestovní kanceláře (Thomas Cook 1845) - masový nástup železniční a lodní dopravy - rozvoj evropského lázeňství 1.pol. 20.stol. - masový nástup automobilové dopravy - rozvoj služeb v destinacích

CESTOVNÍ RUCH V MINULOSTI A DNES III. 2. pol. 20. stol. - CR získává masový charakter - zavádění proudových letadel (konec 50. let) otevírá zámořské destinace - cestování se stává životním stylem (vliv médií, reklamy, marketingu) začátek 21. stol. – hlavní trendy - nárůst individuálních cest a služeb - on-line prodej na internetu - seniorská turistika - zážitková turistika (adrenalin, gastronomie, animace) - ekologicky šetrný cestovní ruch

TRENDY MEZINÁRODNÍHO CESTOVNÍHO RUCHU Vývoj mezinárodních turistických příjezdů od roku 1950 do roku 2010 a prognóza do roku 2030 podle Světové organizace cest. ruchu (UNWTO) 17. 17

HISTORIE CESTOVNÍHO RUCHU V ČESKU 2. pol. 19. stol. - rozmach domácího cestovního ruchu (Klub českých turistů, letní byty, lázeňství) 1. pol. 20. stol. - v roce 1920 první česká CK (od 1926 pod jménem Čedok) - mezi 1. a 2. světovou válkou roste outgoing českých středních vrstev na pobřeží Jadranu 1948-1989 - Čedok znárodněn, později od 60. let vznik dalších CK (Balnea, Rekrea, CKM, Sport- turist, Autoturist), Interhotely 1989-1997 - prudká liberalizace celého odvětví – vznik tržního prostředí - outgoing: převaha krátkých autobusových zájezdů (Vídeň, Paříž) a pobytů ve Středomoří - incoming: efekt „nové“ destinace - 1997: krize z převisu nabídky 1997 - dnešek - relativní stabilizace odvětví - outgoing: nástup charterové letecké dopravy do Středomoří, mimoevropské destinace - incoming: saturace zájmu, snaha o prosazení ČR v MICE, golfu…