NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Název Ontogeneze člověka
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Komunikace s dětským pacientem
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Člověk 2. díl Za předpokladu použití psacích potřeb.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
BATOLE 1 – 3 rok.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
VY_32_INOVACE_09-2-1_Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 3 Předškolní období
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Smyslová ústrojí člověka
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
Sociální psychologie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ

NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ prvních 6-10 týdnů po porodu dítě v tomto období prospí až ? hodin denně 20 rozvoj tělesných i psychických funkcí zapojování se do sociální interakce relativně vyspělé jsou všechny smysly: zrak - malá ostrost - do 1 metru, pokud se předmět nehýbe - pamatuje si obličej své matky sluch - preference vyššího ženského hlasu hmat chuť a čich – 6 dní po porodu pozná dítě svou matku čichem

NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ - po motorické stránce je novorozenec ve srovnání s mláďaty jiných druhů značně nehotový → ne všechny kosti jsou osifikované (zkostnatělé), páteř je rovná, dokončení vývoje nervových drah - pohyby spontánní a nahodilé Protosociální chování - reaguje na ?? mnohem živěji, než na jiné zvuky lidský hlas - „ohmatává“ s větším zájmem ??, než jiné předměty lidský obličej - úchopový reflex je silnější, vložíme-li mu do dlaně ? než hůlku prst - více se plazí na ?, než v postýlce lidském těle - velice důležité je dítě napodobovat → požadavek kvalitní interakce  

KOJENECKÉ OBDOBÍ

KOJENECKÉ OBDOBÍ do ? roku/ů 1 významnou úlohu sehrávají základní nepodmíněné reflexy: ►sací ►polykací ►vyměšovací ►obranné ►orientační ►úchopové ►hledací ►polohové → umožňují kojenci vyrovnat se s požadavky nového životního prostředí svět vnímá z perspektivy své postýlky nebo kočárku

KOJENECKÉ OBDOBÍ Vývoj motoriky: postupně se učí stabilitě vyvrcholením je stoj a chůze s oporou → začíná objevovat svět sám - dovede uchopovat a pouštět věci (zprvu velké , poté i malé předměty – drobky, korálky, provázek,..)

KOJENECKÉ OBDOBÍ - vytváří se tzv. sociální úsměv - postupně rozvíjí svou praktickou inteligenci – jeho myšlenkové operace jsou úzce vázány na skutečně prováděnou činnost → jeho inteligence je senzomotorická je připraveno pro osvojování řeči: - 9.měsíc - dítě začíná rozumět – udělej pápá, paci-paci, ne-ne - první „slovo“ – „ba“ = bác, pápá →dětský žargon - na jednom roce asi 6 slov - vytváří se tzv. sociální úsměv - napodobuje lidi, kteří se k němu sklánějí - nejdříve všechny (i masky, panenky,..), ale kolem 8.měsíce úsměv věnuje jen blízké osobě (matka), na cizí reaguje pláčem, začíná dávat najevo úzkost při odloučení známé osoby => úzkost osmého měsíce → navazuje vztahy s lidmi, kteří o něj pečují

Batolecí období

Batolecí období Od ? roku do ? let 1 3 1 3 - Dítě získává druhově specifické charakteristiky, které člověka odlišují od ostatních živočišných druhů → chodí ………………..a začíná ……………. vzpřímeně mluvit Nikdy patrně není dítě tak roztomilé, ale současně ani tak vzdorovité a náročné na čas a trpělivost rodičů!

Batolecí období Pohybové schopnosti a celková koordinace: - dochází ke zpomalení somatického růstu → dítě již samo chodí (13.-15.měsíc) → chůze je pro něj nyní účinnější způsob lokomoce než lezení, i když někdy ještě spadne - před třetím rokem zvládne jízdu na tříkolce - první tahy na papíře - pokusy o čmárání, na začátku nahodilé, mimo plochu papíru

Batolecí období výrazněji se rozvíjí ŘEČ - na konci 1.roku: užívá gesta , intonaci, ukazuje 1.rok - 6 slov, 18.měs. - 20-30, 24 měs. – 200-300 slov, na konci období až 1000 slov Chápe, že každá věc má své jméno. → ptá se: „Co to je?“ často říká já sám, na otázku půjdeme ven odpovídá – nepůjdeme, mluví o sobě ve 3.osobě - začíná se orientovat i v čase – pojmy ráno, večer

Batolecí období - stále velmi vázáno na přítomnost rodiče, projevuje se tzv. separační úzkostí (strach při odchodu rodiče i na malou chvíli) - rozšiřování sociálních vztahů – sourozenci, prarodiče, … - navazování vztahů k dětem stejného věku - nejvíce času stráví hrou - hraje si osamoceně (kreslení, stavba kostek) - děti na pískovišti si hrají spíše „vedle sebe“ než spolu (ve třech letech již spolupráce nebo soupeření)

= OBDOBÍ PRVNÍHO VZDORU Batolecí období - ve 3.roce se objevuje tzv. období negativismu = OBDOBÍ PRVNÍHO VZDORU – dítě vzdoruje vůči všemu a všem, odmlouvá, na vše odpovídá ne – já sám→ dítě se sebe samo začíná uvědomovat jako autonomního jedince Na otázku „Jak se jmenuješ?“ odpoví: „Já se nejmenuju nikdy nijak.“ - dítě objevuje sílu slůvek ano/ ne

Přílohy Fotografie: Novorozenecké období: http://flickr.com/photos/30674396@N00/3621956548Autor (30.1.2011) Autor: trotastic Kojenecké období: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Baby.jpg?uselang=cs (30.1. 2011) Autor:Carin Araujohttp://www.prtc.net/~carin http://www.flickr.com/photos/71988732@N00/125380877/ Happy (30.1.2011) Batolecí období: http://www.flickr.com/photos/97087186@N00/490870823/ Mohkam Mopping (30.1.2011) http://www.flickr.com/photos/21767783@N00/2083268069/ Diggy starts to learn to walk (30.1.2011) http://www.flickr.com/photos/7485630@N06/948354751/ Falling down] (30.1.2011) Zdroje: J.Langmeier, D.Krejčířová: Vývojová psychologie, 2.vydání, Praha, Grada Publishing 2008 Kolektiv autorů: Občanský a společenskovědní základ, Brno, Computer Press, 2009