Reforma financování regionálního školství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Advertisements

FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Rozpočet přímých NIV na rok 2008 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. dubna 2008 KÚ Liberec.
Organizační struktura
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
KONFERENCE AŘG ČR PŘEROV-3. DUBNA – 5. DUBNA 2013.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
1 Gymnázia z pohledu statistických dat Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Regionální školství financování, odměňování pedagogických pracovníků
Financování regionálního školství
Odměňování pedagogických pracovníků
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Financování regionálního školství (seznámení s principy) Jindřich Fryč 07/02/2013.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
NOVÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ Porada s řediteli škol a školských zařízení 20. říjen 2011.
1 Kariérní systém a reforma financování Jaroslav Fidrmuc MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Porada škol a školských zařízení Středočeského kraje
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2014
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Změny financování regionálního školství
REFORMA STŘEDNÍHO ŠKOLSTVÍ Zvyšování kvality a efektivity středního vzdělávání Libereckého kraje Bc. Radek Cikl náměstek hejtmana pro resort.
Bc. Magdalena Zábranská
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
Normativní financování vztahy a souvislosti
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
PHmax ve středním vzdělávání
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
Rozpočet přímých NIV na rok 2016
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Změny financování regionálního školství
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Rozpočet přímých NIV na rok 2018
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Rozpis rozpočtu a normativy
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Rozpočet přímých NIV na rok 2011
Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn
Transkript prezentace:

Reforma financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

Obsah prezentace Důvody reformy Klíčové principy Základní rozdělení financování podle zdroje Možné způsoby financování přímých nákladů Financování přímých nákladů předškolního a základního vzdělávání Financování přímých nákladů středního vzdělávání Shrnutí, diskuse

Důvody reformy Nerovnost financování stejných škol v různých krajích Potlačit hlavní negativa současného financování „na žáka“ Podpořit kvalitu školy, kariérní řád učitelů, inkluzivní vzdělávání Podpořit potřebné obory SŠ Zvýšit efektivitu financování Odstranit rozvojové programy, které se staly trvalé Zvýšit jistotu škol v oblasti financování

Klíčové principy reformy Základní a mateřské školy: Dostupnost a kvalita Střední školy: Potřebnost a kvalita

Základní rozdělení financování podle zdroje Přímé náklady (mzdy s odvody, ONIV) – státní rozpočet) Nepřímé náklady - zřizovatel

Možné způsoby financování přímých nákladů: Normativně na žáka Normativně na třídu Normativně na učitele Kombinace jednotlivých metod SWOT analýza jednotlivých metod

Návrh na financování přímých nákladů předškolního a základního vzdělávání

Tři oblasti financování přímých nákladů z prostředků MŠMT Financování ONIV Financování nepedagogické práce Financování pedagogické práce

Normativně na žáka, normativ stanoven centrálně MŠMT Financování ONIV Normativně na žáka, normativ stanoven centrálně MŠMT Financování nepedagogické práce Normativně v kombinaci na školu a třídu, normativ stanoven centrálně MŠMT (školník, ekonom, úklid…)

C) Financování pedagogické práce Normativně na pedagoga

Výpočet částky pro dotaci na mzdy s odvody pedagogů ZŠ: Tarifní platy s odvody Normativ ostatních nárokových složek platu s odv. *indikátory kvality Normativ nenárok. složek s odv.*koef. naplněnosti*indik. kvality*keof. inkluze Součet = dotace školy na mzdy pedagogů s odvody

Silné stránky: Zohledňuje věkové složení pedagogického sboru Umožňuje ocenit inkluzi v oblasti nenárokové složky platu Umožňuje ocenit pedagogickou práci podle počtu žáků, kvality poskytovaného vzdělávání Umožňuje přímou aplikaci kariérního řádu Z hlediska predikce potřebných financí na zajištění vzdělávání se vyznačuje jistou pružností – mírná změna počtu dětí vstupujících do vzdělávání neovlivní nárok financí Pro každého žáka jsou zajištěny prostředky ONIV Je zajištěn chod školy nepedagogickými pracovníky Podle financí umožňuje dofinancovat další pracovníky školy – asistent pedagoga, psycholog aj. Rozlišuje náročnost pedagogické práce podle počtu žáků, ale neabsolutizuje ji

Slabé stránky: Vyžaduje zavést další restriktivní opatření bránící zneužití systému – pravidla minimálního počtu žáků ve třídě, pravidla dělení tříd aj. Restriktivní opatření např. určující minimální počet žáků pro dělení tříd může omezovat vzdělávací nabídku školy u silně naplněných škol (vytváření nepovinných předmětů aj.) Financuje kapacitu třídy, ne skutečný počet žáků. Tím hrozí navýšení prostředků vkládaných do systému oproti normativnímu financování na žáka (eliminace stanovením pravidel). Částečně financuje volné kapacity, ale známe jejich velikost

Příležitosti: Podporuje zavedení kariérního řádu. Podporuje snahu o vyšší kvalitu vzdělávání. Podporuje zavádění dalších pracovníků ve vzdělávání – podle finančních možností systému

Ohrožení: Nesprávné nastavení indikátorů kvality. Snaha škol o maximální navýšení počtu pedagogů. Vznik nenaplněných škol by vyčerpávalo státní rozpočet – nutno stanovit minimální počet žáků třídy, od kterého bude stát financovat

Návrh na financování přímých nákladů středního vzdělávání

Specifika reformy financování SŠ Motivovat školy k zaměření na vzdělávání v „prioritních“ oborech vzdělání Řešit financování málopočetných oborů Řešit financování víceoborových tříd

Tři oblasti financování přímých nákladů z prostředků MŠMT Financování ONIV Financování nepedagogické práce Financování pedagogické práce

Financování nepedagogické práce Financování ONIV Normativně na žáka, normativ stanoven centrálně MŠMT (včetně řidičského oprávnění, svářečského oprávnění aj. - pokud je součástí RVP) Financování nepedagogické práce Normativně v kombinaci na školu a třídu, normativ stanoven centrálně MŠMT (školník, ekonom, úklid…)

C) Financování pedagogické práce Normativně na pedagoga

Výpočet částky pro dotaci na mzdy s odvody pedagogů SŠ – normativní financování pedagoga: Tarifní platy s odvody Normativ ostatních nárokových složek platu s odvody Normativ nenárokové složky s odvody *koeficient integrace Normativ nenárokové složky s odvody *koef. potřebnosti *koef. naplněnosti *indik. kvality Součet = dotace školy na mzdy pedagogů s odvody

Silné stránky: Zohledňuje věkové složení pedagogického sboru Umožňuje ocenit inkluzi v oblasti nenárokové složky platu Umožňuje ocenit pedagogickou práci podle počtu žáků, kvality poskytovaného vzdělávání, potřebnosti oboru Umožňuje přímou aplikaci kariérního řádu Z hlediska predikce potřebných financí na zajištění vzdělávání se vyznačuje jistou pružností – mírná změna počtu dětí vstupujících do vzdělávání neovlivní nárok financí Pro každého žáka jsou zajištěny prostředky ONIV Je zajištěn chod školy nepedagogickými pracovníky Podle financí umožňuje dofinancovat další pracovníky školy – psychology, asistenty pedagoga aj. Rozlišuje náročnost pedagogické práce podle počtu žáků, ale neabsolutizuje ji

Slabé stránky: Vyžaduje zavést další restriktivní opatření bránící zneužití systému – pravidla minimálního počtu žáků ve třídě, dělení tříd, vytváření víceoborových tříd aj. Restriktivní opatření např. určující minimální počet žáků pro dělení tříd může omezovat vzdělávací nabídku školy u silně naplněných škol (vytváření nepovinných předmětů aj.) Financuje kapacitu třídy, ne skutečný počet žáků. Tím hrozí navýšení prostředků vkládaných do systému oproti normativnímu financování na žáka (eliminace stanovením pravidel). Částečně financuje volné kapacity, ale známe jejich velikost

Příležitosti: Podpora zavedení kariérního řádu Podpora snahu o vyšší kvalitu vzdělávání Podpora potřebných oborů Možnost zavádění nových pracovních pozic a funkcí spojených s příplatkem (ICT koordinátor, asistent pedagoga…)

Ohrožení: Nesprávné nastavení indikátorů kvality. Snaha škol o maximální navýšení počtu pedagogů. Vznik nenaplněných škol by vyčerpávalo státní rozpočet – nutno stanovit minimální počet žáků třídy, od kterého bude stát financovat

Zavádění financování V zájmu zajištění nezbytné kontinuity jak ve financování, tak v organizaci vzdělávání SŠ se předpokládá, že výše uvedený princip financování „na třídu“ by byl uplatňován postupně od 1. ročníků SŠ. Vyšší ročníky budou financovány oborovým normativem „na žáka“ stanoveným v rozmezí 70 – 130% KÚ (KON) z republikového oborového normativu (RON) stanoveného MŠMT.

Poznámka: Podmínkou úspěšné realizace navržených změn ve financování je legislativní úprava pravidel pro organizaci vzdělávání ve SŠ (§23, odst. 3 a § 26, odst. 4 ŠZ). Zároveň nutno legislativně stanovit jasná pravidla pro organizaci víceoborových tříd a to zejména: kolik oborů a kterých lze do víceoborové třídy sloučit kolik žáků minimálně v jednom oboru kdy nelze žáky 1 ročníku v oboru „rozdělit“ do několika víceoborových tříd tak, aby se zabránilo „spekulativní“ náhradě jednooborových tříd třídami víceoborovými

Diskuse, připomínky