VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lipidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek . Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Advertisements

VY_32_INOVACE_CHK4_5460 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Nejméně tuků obsahuje ovoce a zelenina.
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
TENZIDY Autor: Jolana Ščudlová Skupina: 9
Halogenidy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Halogeny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
VY_52_INOVACE_ZB03_2464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
LIPIDY.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VY_52_INOVACE_ZB03_0764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_32_INOVACE_CHK4_4260ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Příprava, vlastnosti, užití
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nenasycené uhlovodíky alkeny a alkyny
VY_32_INOVACE_CHK4_5760ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK4_4560 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
CHEMIE 9. ROČNÍK TUKY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
VY_52_INOVACE_ZB03_0364TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZB03_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_52_INOVACE_ZB03_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_FOTF11160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK4_4860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Ch_073_Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Negativní vliv mycích prostředků I.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Mytí, smáčivost, emulgace I.
Mytí, smáčivost, emulgace II.
Prací prostředky – složení
Mydlá a saponáty Mária Meščanová Kvarta B.
Čistící úklidové prostředky II
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: únor 2013 Autor: PaedDr. Bohumíra Šalonková Určeno pro předmět: Chemie Tematická oblast: Chemie kolem nás Obor vzdělání: Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: Detergenty– učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku, internetu s krátkým filmem o výrobě tekutého mýdla Čas: 20 minut

Úkol č.1: Podívej se na film a svými slovy shrň, které nové informace jsi získal(a). 1.Jednalo se o přípravu tuhého toaletního mýdla nebo tekutého mýdla ? 2. Které složky tekuté mýdlo obsahuje? 3. Co je charakteristickou vlastností povrchově aktivní látky tzv. tenzidu? 4. Jaké pH má tekuté mýdlo a proč? 5. Proč se říkalo, že mýdlo je z kostí? 6. Jak se připravuje tuhé toaletní mýdlo? 7. Jaké pH bude mít asi tuhé toaletní mýdlo?

Detergenty-čistící a prací prostředky Starší – mýdla Novější – saponáty a prací prášky Základní složkou je tenzid – povrchově aktivní látka snižující povrchové napětí vody a umožňující smáčet povrch nečistoty a její následné odstranění 1 3 2

R - COONa např. palmitan sodný C15H31 - COONa Molekula tenzidu Obs. hydrofilní a hydrofobní část Mýdlo – sodná sůl vyšší mastné kyseliny R - COONa např. palmitan sodný C15H31 - COONa

Molekula tenzidu Obs. hydrofilní a hydrofobní část Saponát – sodná sůl alkylbenzensulfonové kyseliny např. sodná sůl hexadekylbenzensulfonové kyseliny

Čistící účinek tenzidu Hydrofobní část molekuly se naváže na nečistotu a hydrofilní část celý komplex vtahuje do vody. Kromě tenzidu obsahují detergenty: Sírany, fosforečnany, křemičitany, uhličitan sodný, enzymy, parfémy, barviva, optické zjasňovací prostředky, estery nenasycených mastných kyselin a sacharidů…..

Úkol č.2: Přečtěte si : Symboly ošetřování textilií a na základě textu určete: Který chemický prvek se používá k bělení Jakým písmenkem je označena možnost chemického čištění bez omezení Co znamená symbol písmene F d) Jmenuj některé prací a čistící prostředky, které používáte v domácnosti

Úkol č.3: Doplň tabulku: Detergent Užití Ariel Savo Mytí nádobí Mytí vlasů

Úkol č.4: Jak se liší mýdlo toaletní a mýdlo mazlavé používané k průmyslovému čištění? Napiš vzorec mazlavého mýdla stearanu draselného. Napiš vzorec tenzidu dekylbenzensulfonanu sodného.

Zdroje: http://www.stream.cz/video/18247-jak-se-co-dela-mydlo 1.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tualetsapo.jpg 2. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Persil65_03.jpg 3. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FairyBottles.jpg http://www.limecek.cz/navody/znacky-na-odevech.html