Periodizace vývoje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie úvod
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Člověk a dospívání Petr Machala.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_23_Průběh lidského života.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Zákony vývoje.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Mladší školní věk.
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Periodizace vývoje

Snahy rozdělovat celoživotní cyklus člověka sahají velmi hluboko do minulosti. Vynucoval si je sám život v různých společenstvích mezi jeho členy nejrůznějších věkových stupňů. Vědecký charakter těchto snah je novějšího data, ale ani dnes ještě neexistuje nějaký všeobecně akceprovaný periodizační systém, třebaže mu vážnou vědeckou pozornost věnovala řada významných myslitelů minulosti dávnější i novější až po současnost. (Kuric, 2001)

Nejznámější myslitelé, kteří se snažili z nejrůznějších teoretických a ideových aspektů řešit problematiku periodizace vývoje jsou: J. A. Komenský, J. J. Rousseau, O. Kroh, J. Piaget, H. Wallon, Ch. Buhlerová, S. Freud, W. Hansen, C, H. Stratz, L. S. Vygotskij, A. N. Leontjev, D. B. Elkonin, O. Tumlirz, E. H. Erikson a jiní. U nás J. Vaněk, V Příhoda, J. Švancara, J. Kuric, P. Říčan atd. Za východiska si jednotliví autoři berou rozmanitá kritéria podle jejich chápání podstaty psychického vývoje člověka.

Z charakteristiky psychické ontogeneze vyplývá, že je to proces, jehož výsledkem jsou novější a vyšší psychické kvality, které umožňují vyvíjejícímu se jedinci se postupně přizpůsobovat daným životním podmínkám na vyšší úrovni, a do těchto podmínek aktivně zasahovat. Kritéria a východiska pro psychickou periodizaci je třeba tedy hledat tam, kde ve vývoji opravu vzniká nová kvalita, umožňující vyvíjejícímu se jedinci jak vyšší stupeň procesu přizpůsobování se, tak i jeho aktivní působení na okolí, které jeho životní prostor obklopuje.

Přechody z nižších na vyšší způsoby přizpůsobování lze v psychické ontogenezi považovat za zlomy, uzlové body či mezníky i když nemusí jít o událost časově krátkou a jednorázovou. Kritériem je přechod k vyšší kvalitě interakce vyvíjejícího se jedince s prostředím.

Zjednodušeně za takové „zlomy“ „uzlové body“, „mezníky“, „přechody“ či „fáze“ lze považovat početí, porod, začátek vývoje řeči a chůze, utvoření sebevědomí (vědomí osobní identity), první tvarovou přeměnu, introverzi, fakt pohlavního dozrání, vytvoření osobní autonomie a vstup do společnosti jako rovnocenný partner, dosažení vrcholu fyzické výkonnosti, vyvrcholení maximální duševní výkonnosti, výraznější involuční projevy a klimakrétium atd.

Člověk prochází během života zákonitými proměnami svého těla. 1. Tvarová proměna - předškolní věk - posun proporcí, protažení končetin (Filipinská míra – dítě dosáhne přes hlavu rukou na ucho), ztráta zaoblenosti, delší krk, osifikace končetin, začátek výměny dentice – proces trvá asi rok, u děvčat probíhá dříve. „Během ní vám povyroste tělo a vy už nemáte hlavu jako mimozemšťan, ale jste ještě malí špunti, sotva se chystáte do školy, takže je vám to tak jako tak celkem jedno a okolí kupodivu taky.“ 2. Druhá tvarová proměna – kolem 11 - 13 let změna tělesných proporcí související s pohlavním dospíváním “Pro vás již zcela zásadní, začíná kolem třinácti a v ideálním případě vám od pasu nahoru (u žen) a od pasu dolů (u mužů) něco povyroste, prožíváte to strašně, protože se kolem toho točí celý svět a řeší to naprosto všichni.“

tvarovou proměnu – kolem 22 – 24 lety věku „Knihy zatajily, není zákonitá a mám pocit, že se víc týká mužů. Neprobíhá od pasu nahoru, ani dolů, ale zcela krutě se týká pouze a jenom toho pasu, který se nekompromisně začne zvětšovat a vůbec to není ideální. Celý svět se kolem toho sice netočí, ale když vám to dojde, tak to je taky nic moc, ale vzhledem k tomu, že už znáte dobré restaurace, tak to jdete zahnat kusem žvance a je zase dobře. Neřeší to všichni, spousta z nich pouze taktně mlčí, nebo je na tom stejně, nebo to už mají za sebou.“ 4. Tvarová proměna – období stáří „Tu poslední, kdy se vám zvětší pouze nos a uši a z vašeho v mládi vytetovaného tygra na levém prsu se stane šavlozubá žirafa z drápama snad ani nemá smysl řešit.“

V psychické ontogenezi dochází k situacím, kdy se v kratších časových úsecích nashromáždí větší množství vývojových změn, a k delším časovým úsekům, kdy jsou vývojové změny méně zřetelné a vyvíjející se osobnost se zde zachovává svoji relativní stabilitu, přičemž často jde i o relativní stálost realizace určitých dominantních aktivit.

Snaha o periodizaci psychické ontogeneze (vývoje) je podmíněna jednak teoretickými zájmy, jednak potřebami praxe. Jde o složitý problém, na který se pohlíží z různých zorných úhlů a při jeho formulaci se používá různá terminologie.

Psychickou ontogenezi – tzn Psychickou ontogenezi – tzn. celoživotní cyklus člověka – lze rozčlenit na tři výrazné etapy (Kuric, 2001): Mládí (asi do 20. roku života) Dospělý věk (od dvacátého do šedesátého života) Stáří (od šedesáti do 120 let života) V rámci těchto etap lze život rozdělit na jednotlivá stadia, či období.

Periodizace inspirovaná V Periodizace inspirovaná V. Příhodou co do obsahu, ale při nepoužívání jeho terminologie: Stadium nitroděložní (intrauterinního vývoje) - od početí k porodu Stadium kojenecké – od porodu v užším smyslu do deseti dnů, v širším smyslu do dvou měsíců. Stadium raného dětství – od dvou měsíců do 3 let Stadium předškolního dětství – období předškolního věku nebo věku mateřské školy 4 – 7 let Stadium školního dětství – období mladšího školního věku- vstup do školy – 11 let Stadium pubertální – začíná prepubertálními změnami v chování, končí ukončením pohlavního dospívání tzn. asi kolem 13. roku života Stadium adolescence – začíná po období puberty , končí kolem 20 roku života Stadium mladšího dospělého věku - začíná vstupem mladého člověka do života společnosti a končí kolem 30 roku života Stadium středního dospělého věku – od 30 do 45 let Stadium staršího dospělého věku – od 46 do 60 roku života Stadium počátečního stáří – začíná mezi 60 až 66 rokem života a končí kolem 75 až 78 věku života Stadium pokročilého stáří – od 78 do 90 roku života Stadium vrcholného stáří - od 91 let

Periodizace vývoje (Čačka) Rané dětství Novorozenec Kojenec Batole Předškolní věk Dětství a prepuberta Dospívání Puberta Adolescence

Periodizace vývoje (Říčan) Prenatální vývoj Kojenecké období Batolecí období (1 – 3 roky) Předškolák (3 – 5 let) Mladší školní věk (6 – 11 let) Pubescence (11 – 15 let) Adolescence (15 – 20 let) Zlatá dvacátá léta (20 – 30 let) Životní poledne (30 – 40 let) Druhý dech (40 – 50 let) Jaké je to po padesátce n(50 – 60 let) Přidat léta životu – přidat život létům (životní cesta po šedesátce) O smrti

Literatura: Kuric, J. Ontogenetická psychologie. VUT v Brně, Akademické nakladatelství CERM. Brno 2001. ISBN 80-214-1844-3 Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: DOPLNĚK, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0. Říčan, P. Cesta životem. Praha 1990.