Poptávka a poptávané množství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
Poptávková a nabídková funkce
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
TRŽNÍ POPTÁVKA A JEJÍ ELASTICITY
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Základní předpoklady lidského jednání
2 JAK FUNGUJE TRH.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Struktura přednášky Analýza poptávky
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Poptávka a poptávané množství přednáška č. 3

Poptávané množství způsobeno změnou ceny posun po křivce poptávky  P   QD  P   QD dochází k tzv. důchodovému efektu za stejný důchod si spotřebitel může při  P koupit více a při  P méně

Změna poptávky způsobeno: posun křivky poptávky změnou nominálního důchodu změnou ceny jiných statků substitutů komplementů ostatními důvody posun křivky poptávky

Změna nominálního důchodu  spotřebitelům důchod, může spotřebitel při dané ceně koupit více (D);  spotřebitelům důchod, může spotřebitel při dané ceně koupit méně (D) nefunguje u méněcenného zboží, zde  důchodu vyvolá pokles ochoty zboží nakupovat (D), příklad: tesco nudle, zboží z tržnice apod.

Změna ceny jiných zboží změna ceny substitutu změna ceny komplementu substitut – zboží, které může být nahrazeno jiným zbožím komplement – zboží, které spotřebitel spotřebovává spolu s jiným zbožím

Změna ceny substitutu

Změna ceny substitutu  P statku A (rohlík)   D po statku B (chleba), který je substitutem k A (část spotřebitelů přejde od rohlíků k chlebu)  P statku A (pepsi)   D po statku B (mirinda), který je substitutem k A (část spotřebitelů přejde od mirindy k pepsi)

Změna ceny komplementu

Změna ceny komplementů  P statku A (nafta)   D po statku B (auto), který je komplementem k A (spotřebitelé přestanou kupovat auta na naftu, protože je nafta drahá)  P statku A (catridge)   D po statku B (tiskárna), který je substitutem k A (spotřebitelé budou nakupovat tiskárny, protože tisk je levný)

Jiné důvody změny poptávky změna preferencí (roste poptávka po legínách, neboť jsou módní) změna demografické struktury (roste poptávka po zdravotních službách, neboť stárne populace) ...

Specifická poptávka mezi specifické poptávky patří situace, kdy růst ceny vyvolá růst poptávaného množství (neplatí zákon klesající poptávky), např. akcie, byty

Pružnost (elasticita) poptávky cenová elasticita důchodová elasticita

Cenová elasticita poptávky obecně platí, že  P   QD a naopak zároveň platí, že  QD při  P může být různý cenová elasticita určuje, o kolik % vzroste QD při poklesu P o 1 % (o kolik % klesne QD při růstu P o 1 %)

Cenová elasticita poptávky ePD > 1 pružná D (elastická) ePD < 1 nepružná D (neelastická) ePD = 1 jednotkově pružná D (jednotkově elastická)

Cenová elasticita poptávky elastická poptávka  P o 5 % vyvolá  QD o více než 5 % neelastická poptávka  P o 5 % vyvolá  QD o méně než 5 % jednotkově elastická poptávka  P o 5 % vyvolá  QD právě o 5 %

Krajní případy cenové elasticity Dokonale nepružná poptávka Dokonale pružná poptávka

Důležitost cenové elasticity pro výrobce cenově elastická poptávka  P vyvolá takový  QD, že tržba vzroste cenově neelastická poptávka  P vyvolá pouze takový  QD, že celkově tržba klesne cenově jednotkově elastická poptávka  P vyvolá přesně takový  QD, že celkově se tržba nezmění

Co ovlivňuje elasticitu poptávky postavení ve spotřebním koši zboží denní spotřeby – neelastická poptávka luxusní zboží – elastická poptávka dlouhodobost spotřeby zboží krátkodobé spotřeby – neelastická poptávka zboží dlouhodobé spotřeby – elastická poptávka

Důchodová elasticita důchodová elasticita určuje, o kolik % vzroste QD při růstu I o 1 % (o kolik % klesne QD při poklesu I o 1 %) důchodová elasticita určuje, jak se změní QD při změně důchodu (I)

Důchodová elasticita eDI > 0 normální statky Δ QD > Δ I luxusní Δ QD < Δ I nezbytné eDI < 0 méněcenné statky

Individuální a tržní poptávka Tržní poptávka je součtem individuálních poptávek.