Produkty finančního trhu www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Advertisements

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
7. července 2013VY_32_INOVACE_100303_Bankovnictvi_3_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Produkty finančního trhu
Stavební spoření, úvěry, leasing
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_14 NázevNebankovní sektor Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO161 Název.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Rozvaha domácnosti Název školy
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Finanční gramotnost: Platební karty. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 04 Platební karty 2 „Karetní business: body za platbu, slevy, balíčky, spoření, pojištění,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_20 Název materiáluHypotéka.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_16 Název materiáluStavební.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_18 Název materiáluSplátkový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_33 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Druhy bank. Obchodní banky (komerční) Hypoteční banky Úvěrová a spořitelní družstva (kampeličky) Banky se speciálními funkcemi.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_VO.9.A.11_financni_ gramotnost_pojmy N ÁZEV.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
Kód vzdělávacího materiálu:
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Moderní platební nástroje
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
DUM - Digitální Učební Materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMProdukty finančního trhu Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_18 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční produkty Ročník3. ročník osmiletého gymnázia

Produkty finančního trhu jedná se zejména o nabídku vkladů, úvěrů a cenných papírů rozdíl spočívá v tom, zda: A) klient potřebuje peníze získat – produkty finančního trhu (FT) pro získání finančních prostředků B) potřebuje své volné peníze zhodnotit, investovat – produkty FT pro investování

A)Produkty FT pro získání finančních prostředků 1. Bankovní finanční produkty typickým bankovním produktem je úvěr typy úvěrů: –spotřebitelský –kontokorentní –hypoteční –revolvingový –kreditní karta požádat o úvěr a získat jej může ten, kdo dosáhl 18 let

Spotřebitelský úvěr slouží občanům na nákup zboží nebo služeb mohou jej poskytovat kromě bank i nebankovní subjekty např. Home Credit doba splácení se pohybuje od 3 do 5 let

Kontokorentní úvěr je to v podstatě smíšený účet, který má část vkladovou a část úvěrovou klient s vkladovým účtem si může dohodnout tzv. kontokorent (úvěr do určitého limitu) úvěr musí vždy splatit včetně úroků (cca od 10 % do 20 %) tento úvěr patří mezi krátkodobé úvěry

Hypoteční úvěr slouží občanům k pořízení bydlení (stavba, koupě, rekonstrukce) je to dlouhodobý úvěr, v řádech desítek let úrok bývá převážně v rozmezí od 3 % do 6 %

Revolvingový úvěr je to krátkodobý úvěr po splacení dlužné částky se úvěr automaticky obnovuje není zde vkladová část účtu

Kreditní platební karta je to úvěrová platební karta klient čerpá peníze banky v dohodnutém termínu tzv. bezúročném období je musí splatit při nedodržení bezúročného období platí vysoké úroky

2. Nebankovní úvěry jedná se o půjčky, které poskytují nebankovní instituce (mají licenci od Ministerstva financí ČR), jako je např. Home Credit, Provident Financial ap. nejčastěji poskytovanými službami jsou: –spotřebitelský úvěr –spotřebitelský leasing úrok u těchto služeb bývá mnohem vyšší než u bankovních úvěrů

dávejte si pozor u těchto institucí na jejich lákavé reklamy např.: „...peníze ihned a bez ručitele...“ „...půjčíme vám snadno a rychle...“ „...peníze na ruku bez potvrzení příjmů...“ ve všech těchto případech chybí doplňující informace, jako je výše měsíční splátky, výše úroků, RPSN ap.

Výhody nebankovních půjček: dostupnost – neprověřují klientův příjem, nepožadují ručení ap. je možné je použít na nákup čehokoliv Nevýhody: vyšší úroky a poplatky než u banky je nutné prověřit serióznost společnosti, která půjčku poskytuje

B) Produkty FT pro investování Jedná se zejména o: spoření na běžném nebo spořícím účtu stavební spoření investice do cenných papírů

Běžný účet vkladový účet, který slouží k hotovostním a bezhotovostním platbám úrok bývá velmi nízký Spořící účet opět vkladový účet úrok je zde o něco vyšší než na běžném účtu

Stavební spoření je to velmi oblíbený produkt mezi občany doba spoření je min. 6 let stát přispívá klientovi formou státního příspěvku, max ,- Kč za rok vklad je úročen je možné získat úvěr na pořízení bydlení s výhodným úrokem poskytují jej stavební spořitelny

Cenné papíry jedná se zejména o investice do: –akcií –podílových listů –obligací

Úkoly č. 1 – na jaké zboží či službu byste si vybrali spotřebitelský úvěr? č. 2 – porovnejte dva spotřebitelské úvěry u různých bank: banka č. 1 – úvěr ve výši 20 tis. Kč, měsíční splátka je 4 000,- Kč po dobu 5 měsíců a měsíční úroky jsou 150,- Kč banka č. 2 – úvěr ve výši 20 tis. Kč, měsíční splátka je 2 000,- Kč po dobu 10 měsíců a měsíční úroky jsou 90,- Kč č. 3 – jak dlouho byste spořili na byt o hodnotě tis. Kč, když víte, že ze svého příjmu můžete odložit měsíčně 10 tis. Kč (neuvažujeme úročení vkladu). Zvažte, kolik vám bude let při dosažení úspory na bydlení. Zhodnoťte situaci a navrhněte řešení.

Řešení č. 1 – např. nákup chladničky, sedací soupravy, dovolené, televizoru ap. č. 2 – banka č. 1 – klient zaplatí celkem ,- Kč, banka č. 2 – klient zaplatí celkem ,- Kč č. 3 – budete spořit 10 let měsíční úložka se může stát velkou finanční zátěží v případě ztráty příjmů, nemoci ap. pokud začnete spořit např. ve 30 letech, dosáhnete na byt ve 40 letech a to je poměrně vysoký věk pro založení rodiny ap. možná by bylo lepší pořídit si bydlení mnohem dříve a využít možnosti např. úvěru ze stavebního spoření

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN