Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Zákon o sociálních službách
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Syndrom vyhoření a já Mgr. Terezie Štokrová
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace
Osobní pohoda.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
POŽADAVKY NA OSOBNOST ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Duševní zdraví a psychohygiena
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Agrese a agresivita.
Seminář Trauma.
Sociální patologie SCPT SCPA
Modely mentální retardace
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
SYNDROM VYHOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_06.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDÍ.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Temperament, charakter, motivace
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Psychologie zdraví Syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření Vymezení pojmů Rizikové faktory Symptomy Stádia syndromu vyhoření Důsledky vyhoření Obrana proti vyhoření

Vymezení pojmu Syndrom vyhoření burn-out syndrome je ztráta profesionálního zájmu. Projevuje se pocity zklamání, hořkosti při hodnocení minulosti. Postižený ztrácí zájem o svoji práci, spokojuje se s každodenním stereotypem, rutinou. Nevidí důvod pro další sebevzdělávání, osobní růst, snaží se přežít, nemít problémy. Vyhoření je konečným stádiem procesu, při němž lidé, kteří se hluboce emocionálně něčím zabývají, ztrácejí své původní nadšení (svůj entuziasmus) a svou motivaci (své vlastní hnací síly).“ Jde o stav konečný, ačkoliv vývoj je plíživý a tím nebezpečný.

„ Syndrom vyhoření lze popsat jako duševní stav objevující se u lidí, kteří pracují s jinými lidmi a jejichž profese je na mezilidské komunikaci závislá. Tento stav ohlašuje celá řada příznaků: člověk se cítí celkově špatně, je emocionálně, duševně i tělesně unavený. Má pocity bezmoci a beznaděje, nemá chuť do práce ani radost ze života.“

Společné znaky různých definic jedná se o psychický stav, prožitek vyčerpání vyskytuje se především u profesí pracujících s lidmi jsou zde přítomné nejen psychické příznaky, ale i fyzické a sociální podstatou vyhoření je emoční vyčerpání a často i celková únava hlavní složky tohoto syndromu vycházejí především z chronického stresu

Rizikové faktory Vnější Vnitřní

Vnější Zaměstnání a organizace práce –náročné pracovní podmínky nedostatečné ocenění personálu od vedení daného zařízení či klientů, nedostatek odpočinku a pracovní přetížení, nedostatek personálu, času, finančních prostředků a především odborných zkušeností. Rodina – Jedinec může mít doma nějaké problémy. Společnost – Soutěživý charakter dnešní doby může vést daného pracovníka k tomu, aby si stále stanovoval vyšší a vyšší cíle, které ale jednoho dne mohou překročit jeho fyzické či psychické možnosti.

Vnitřní Do těchto faktorů řadíme osobnostní charakteristiky člověka, které podrobněji rozebereme níže. Dále sem patří špatný fyzický stav, neschopnost odpočinku a relaxace, nepravidelný denní biorytmus. Společné rysy: - pevná vůle a odhodlanost jedince - sklony k soběstačnosti - perfekcionismus - vysoká sebedůvěra - odpor k pravidlům - značná cílevědomost - soutěživost - žijí z úspěchu a uznání - potřeba mít vše pod kontrolou -opovrhují vlastním selháním i selháním druhých - rozhodnost

Symptomy Projevy vyhoření mohou být různé u každého jedince. Některý pracovník bude reagovat tím, že se do sebe ještě více uzavře a bude se snažit minimalizovat kontakt s klienty. Oproti tomu jiný může působit agresivně a zpochybňovat smysluplnost své práce. Vše se tedy odvíjí od povahových charakteristik jedince, jeho povahových vlastností a frustrační tolerance.

Dělení příznaků dle Bartošíkové (2006) Psychická oblast Fyzická oblast Emocionální oblast Sociální oblasti

Stádia syndromu vyhoření 1. fáze – nadšení - sestra pracuje nad rámec svých povinností, je plná ideálů a do práce se těší 2. fáze – stagnace – sestra postupně začne slevovat ze svých představ, požadavky klientů jí začínají unavovat až obtěžovat a vyhýbá se kontaktů s nimi, fáze je doprovázena stresem z vysokých nároků, které není schopna dostát 3. fáze – frustrace – je charakteristická velkým zklamáním ze svého povolání 4. fáze – apatie – sestra se vyhýbá komunikaci s klientem, vykonává jen to nejnutnější a nemá zájem o další vzdělávání 5. fáze – vyhoření – zde můžeme pozorovat negativní postoj vůči sobě samé, vyhýbání se profesním požadavkům, ztráta pocitu zodpovědnosti a schopnosti se radovat, projevuje se agresivita, netrpělivost, únava, vyčerpanost

Důsledky vyhoření Ztráta smyslu života Ztráta pozitivního vnímání sebe sama Pocit osamocenosti v dnešním světě Zášť a hořkost Pocit celkové beznaděje

Obrana proti vyhoření Víra ve smysl poslání a vědomí potřebnosti i toho, že je vždy možné nalézt něco, na co se lze těšit, že je vždy možný další rozvoj. Relaxace

Literatura BARTOŠÍKOVÁ, I. (2006) O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. HAWKINS, P., SHOHET, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. KALLWASS, A. (2007). Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál. KŘIVOHLAVÝ, J. (2000). Jak neztratit nadšení. Praha: Grada. KŘIVOHLAVÝ, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. KŘIVOHLAVÝ, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. SCHMIDBAUER, W. (2008). Syndrom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál.