Úvod do podnikových financí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Ing. Lenka Štibrányiová
Financování Podstata a formy. Financování podniku = získávání, rozdělování finančních zdrojů a jejich využití k získávání potřebných statků a k úhradě.
Tvorba cen v maloobchodě
Kapitálový trh jako zdroj financování
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Opakování k maturitě.
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Finanční řízení podniku
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Úvod do podnikových financí
Klasifikace investic v podniku
7. Hodnocení investic.
Ekonomika informačních systémů
FINANČNÍ ŘÍZENÍ DOPRAVNÍHO PODNIKU
Ekonomika investic.
NAUKA O PODNIKU I.
Nákup ( kap. 12).
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Produkt.
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Podnikatelské koncepce
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Úvod do podnikových financí
Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU
Úvod do podnikových financí 2. přednáška Majetková struktura podniku.
Úvod do podnikových financí 2. přednáška Majetková struktura podniku.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Model strategie marketingového mixu
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Finanční řízení (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 2 a 3)
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
IAS 7 Výkazy peněžních toků. Cíl standardu Požadovat poskytování informací o proběhlých změnách stavu peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů účetní.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Výrobní faktory v podnikové činnosti 2.Majetek podniku a jeho členění 3.Členění z hlediska složení majetku podniku.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Výrobkové strategie dle investičních cílů
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
Transkript prezentace:

Úvod do podnikových financí 3. přednáška

Podnikové procesy Prodejní činnost (včetně marketingu) Nákupní činnost Výrobní činnost Investiční činnost Řízení a správa

Prodejní činnost je výchozím procesem – ve složce marketingové: - zjišťování situace na trhu - aktivní ovlivňování trhu a zákazníků V čase je procesem závěrečným Zahrnuje řadu dílčích procesů a rozhodovacích situací (volba odběratele, platební podmínky, dodací podmínky, atd.)

Prodejní činnost Prodej je aktem směny Uskutečňuje se prostřednictvím trhu Důležitým faktorem prodeje je cena: peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji výrobků nebo služeb. Pro aktivní ovlivňování prodeje je využíván soubor podnikových aktivit - marketingový mix

Prodejní činnost Marketingový mix k ovlivnění prodeje zahrnuje: (4 P) - produkt, - prostorové přemístění, - cena, - podněcování prodejů.

Marketingový mix - produkt = vše, co může být nabídnuto (výrobek, práce, služba, zboží ) - má svůj životní cyklus: - uvedení na trh - růst (objemu prodeje, ceny) - zralost - stažení z trhu (pokles objemu prodeje, snížení ceny k zajištění prodeje) - má své charakteristiky: - základ-užitné vlastnosti - obal, design, značku, cenu - podmínky dodávky, poprodejní servis, opravy,

Marketingový mix - cena - je výsledkem vzájemného působení subjektivních názorů (hodnot) účastníků trhu, nabídky a poptávky - je peněžním vyjádřením hodnoty - má řadu funkcí: pro prodávajícího zajistit obnovu činnosti a přinést zisk

Marketingový mix - cena Cena plní tyto funkce: a) regulační - základní funkce ceny (vystupuje jako tržní regulátor dvou základních tržních sil, tj. nabídky a poptávky. b) rozdělovací - je nástrojem rozdělování důchodů. c) alokační -plní úlohu nástroje rozmístění disponibilních zdrojů ekonomických subjektů. d) kriteriální - je jedním z kritérií rozhodování o koupi. e) informační - je nositelem informací o situaci na trhu, zejména o stavu nabídky a poptávky. f) racionalizační - vystupuje jako nástroj racionálního působení na stav poptávky (resp.výroby). g) evidenční - je měřítkem ekonomické činnosti a zajišťuje její obnovu.

Marketingový mix - cena Struktura ceny: materiálové náklady spotřebované služby opotřebení dlouhodobého majetku mzdové náklady zisk

Marketingový mix - cena Metody stanovení cen 1) Nákladově orientovaná tvorba ceny - náklady určují dolní hranici ceny, horní hranice ceny je určena trhem resp. poptávkou. 2) Cena stanovená v závislosti na cenách konkurence, pohyb cen kopíruje pohyb konkurenčních cen 3) Poptávkově orientovaná cena – cena stanovená na základě představ zákazníků

Marketingový mix - umístění zahrnuje problematiku a rozhodovací situace při a) dodání výkonu odběrateli, b) přepravních cestách, c) volbě způsobů dopravy, d) stanovování podmínek dodání apod.

Marketingový mix – podpora prodeje zahrnuje souhrn aktivit, které mají - zjišťovat názory zákazníka - ovlivňovat chování zákazníka - ovlivňovat výrobu směrem na přání zákazníka

Výrobní činnost činnost, která je organizována za účelem tvorby statků materiální i nemateriální povahy s cílem uspokojit požadavky účastníků trhu. Výsledkem výroby: hmotné výrobky nebo služby a) Elementární výrobní faktory + b) dispozitivní faktor = a) práce, dlouhodobý majetek, materiál + b) řídící práce

Výrobní činnost - zajišťuje splnění cílů a poslání podniku, ovlivňuje efektivitu podnikání (snižování výrobních nákladů, zkracování průběžných dob výroby, snižování pracnosti) a konkurenceschopnost podniku Výrobce vždy řeší otázky: Co ? Jak ? Pro koho ?

Výrobní činnost - etapy - předvýrobní etapa (vývoj, konstrukční a technologická příprava, materiál, výrobní přípravky, kapacitní plánování apod.), - výrobní etapa, - prodejní etapa (skladování, expedice).

Nákupní činnost představuje problematiku a rozhodovací situace : - volba dodavatele - sjednání podmínek dodávky - řízení a skladování zásob - hodnocení efektivnosti nákupu

Nákupní činnost základní funkcí je efektivní zabezpečení veškerých podnikových procesů materiálem, komponenty (subdodávkami), zařízeními, systémy a službami, a to - - v potřebném množství, - sortimentu, - kvalitě, - čase a - místě.

Nákupní činnost - řízení zásob - cílem je optimalizace zásob tj. zabezpečit plynulou funkci výrobního procesu při minimálních nákladech (snaha o pouhou minimalizaci zásob může však způsobit poruchy ve výrobě). Složky zásob v hromadných výrobách: - běžná (plynule se mění v rámci dod.cyklu) - pojistná (má jistit opoždění dodávky) - technická (má zajistit spotřebu po dobu přípravy zásob před jejich spotřebou

Nákupní činnost - řízení zásob Metody řízení zásob Metoda ABC (pozornost je věnována položkám zásob dle jejich podílu ) Metoda JIT (just in time) – minimalizuje stav zásob a náklady na zásobování Důležitým je skladové hospodářství – ovlivňuje významně celkové náklady na zajištění zásob

Investiční činnost Investování - odložení současné spotřeby za účelem získání budoucích užitků, Podnik investuje zejména do: - hmotných investic – udržují, rozšiřují, nebo vytvářejí výrobní kapacity, zajišťují inovaci produktů, popřípadě ochranu životního prostředí apod., - nehmotných investic – nákup patentů, licencí, software apod., - finančních investic – zajišťují zhodnocení dočasně volných peněžních prostředků např. nákup cenných papírů.

Investiční činnost Investování je spojeno s: - vysokou kapitálovou náročností, - existencí rizika a nejistoty, respektováním časové hodnoty peněz. Metody hodnocení ekonomické efektivnosti investic - dvě základní skupiny metod: a) metody statické, které nerespektují faktor času, tj. doba návratnosti a rentabilita (výnosnost) investice, b) metody dynamické, které faktor času respektují tj. metoda čisté současné hodnoty a metoda vnitřního výnosového procenta.

Investiční činnost Metody hodnocení investičních projektů: a) Výnosnost investice (ROI) ROI = průměrný čistý zisk za dobu provozu investice / investiční náklady) b) Čistá současná hodnota - je rozdíl mezi současnou hodnotou (tj. diskontovanou) očekávaných výnosů a současnou hodnotou nákladů na investici. (snahou je aby ČSH byla větší nuly) c) Vnitřní výnosové procento - taková diskontní míra, při které se současná hodnota (tj. diskontovaná) očekávaných výnosů investice se rovná současné hodnotě nákladů na její pořízení. Cílem je vnitřní výnosové procento maximalizovat.

Investiční činnost – zdroje financování mohou být vnitřní a vnější: Vnitřní zdroje financování investic: - nerozdělený zisk a odpisy (nestačí většinou), - výnosy z jednorázového prodeje majetku podniku, - emitované akcie, nebo dluhopisy, -vklady majitelů. Vnější zdroje financování investic: - dlouhodobé bankovní úvěry, - dotace, - leasing, - splátkový prodej.

Řídící činnost Funkce: - Správa Technické řízení Ekonomické řízení Finanční řízení Důležité technické prostředky zpracování informací.