Úvod do podnikových financí 3. přednáška
Podnikové procesy Prodejní činnost (včetně marketingu) Nákupní činnost Výrobní činnost Investiční činnost Řízení a správa
Prodejní činnost je výchozím procesem – ve složce marketingové: - zjišťování situace na trhu - aktivní ovlivňování trhu a zákazníků V čase je procesem závěrečným Zahrnuje řadu dílčích procesů a rozhodovacích situací (volba odběratele, platební podmínky, dodací podmínky, atd.)
Prodejní činnost Prodej je aktem směny Uskutečňuje se prostřednictvím trhu Důležitým faktorem prodeje je cena: peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji výrobků nebo služeb. Pro aktivní ovlivňování prodeje je využíván soubor podnikových aktivit - marketingový mix
Prodejní činnost Marketingový mix k ovlivnění prodeje zahrnuje: (4 P) - produkt, - prostorové přemístění, - cena, - podněcování prodejů.
Marketingový mix - produkt = vše, co může být nabídnuto (výrobek, práce, služba, zboží ) - má svůj životní cyklus: - uvedení na trh - růst (objemu prodeje, ceny) - zralost - stažení z trhu (pokles objemu prodeje, snížení ceny k zajištění prodeje) - má své charakteristiky: - základ-užitné vlastnosti - obal, design, značku, cenu - podmínky dodávky, poprodejní servis, opravy,
Marketingový mix - cena - je výsledkem vzájemného působení subjektivních názorů (hodnot) účastníků trhu, nabídky a poptávky - je peněžním vyjádřením hodnoty - má řadu funkcí: pro prodávajícího zajistit obnovu činnosti a přinést zisk
Marketingový mix - cena Cena plní tyto funkce: a) regulační - základní funkce ceny (vystupuje jako tržní regulátor dvou základních tržních sil, tj. nabídky a poptávky. b) rozdělovací - je nástrojem rozdělování důchodů. c) alokační -plní úlohu nástroje rozmístění disponibilních zdrojů ekonomických subjektů. d) kriteriální - je jedním z kritérií rozhodování o koupi. e) informační - je nositelem informací o situaci na trhu, zejména o stavu nabídky a poptávky. f) racionalizační - vystupuje jako nástroj racionálního působení na stav poptávky (resp.výroby). g) evidenční - je měřítkem ekonomické činnosti a zajišťuje její obnovu.
Marketingový mix - cena Struktura ceny: materiálové náklady spotřebované služby opotřebení dlouhodobého majetku mzdové náklady zisk
Marketingový mix - cena Metody stanovení cen 1) Nákladově orientovaná tvorba ceny - náklady určují dolní hranici ceny, horní hranice ceny je určena trhem resp. poptávkou. 2) Cena stanovená v závislosti na cenách konkurence, pohyb cen kopíruje pohyb konkurenčních cen 3) Poptávkově orientovaná cena – cena stanovená na základě představ zákazníků
Marketingový mix - umístění zahrnuje problematiku a rozhodovací situace při a) dodání výkonu odběrateli, b) přepravních cestách, c) volbě způsobů dopravy, d) stanovování podmínek dodání apod.
Marketingový mix – podpora prodeje zahrnuje souhrn aktivit, které mají - zjišťovat názory zákazníka - ovlivňovat chování zákazníka - ovlivňovat výrobu směrem na přání zákazníka
Výrobní činnost činnost, která je organizována za účelem tvorby statků materiální i nemateriální povahy s cílem uspokojit požadavky účastníků trhu. Výsledkem výroby: hmotné výrobky nebo služby a) Elementární výrobní faktory + b) dispozitivní faktor = a) práce, dlouhodobý majetek, materiál + b) řídící práce
Výrobní činnost - zajišťuje splnění cílů a poslání podniku, ovlivňuje efektivitu podnikání (snižování výrobních nákladů, zkracování průběžných dob výroby, snižování pracnosti) a konkurenceschopnost podniku Výrobce vždy řeší otázky: Co ? Jak ? Pro koho ?
Výrobní činnost - etapy - předvýrobní etapa (vývoj, konstrukční a technologická příprava, materiál, výrobní přípravky, kapacitní plánování apod.), - výrobní etapa, - prodejní etapa (skladování, expedice).
Nákupní činnost představuje problematiku a rozhodovací situace : - volba dodavatele - sjednání podmínek dodávky - řízení a skladování zásob - hodnocení efektivnosti nákupu
Nákupní činnost základní funkcí je efektivní zabezpečení veškerých podnikových procesů materiálem, komponenty (subdodávkami), zařízeními, systémy a službami, a to - - v potřebném množství, - sortimentu, - kvalitě, - čase a - místě.
Nákupní činnost - řízení zásob - cílem je optimalizace zásob tj. zabezpečit plynulou funkci výrobního procesu při minimálních nákladech (snaha o pouhou minimalizaci zásob může však způsobit poruchy ve výrobě). Složky zásob v hromadných výrobách: - běžná (plynule se mění v rámci dod.cyklu) - pojistná (má jistit opoždění dodávky) - technická (má zajistit spotřebu po dobu přípravy zásob před jejich spotřebou
Nákupní činnost - řízení zásob Metody řízení zásob Metoda ABC (pozornost je věnována položkám zásob dle jejich podílu ) Metoda JIT (just in time) – minimalizuje stav zásob a náklady na zásobování Důležitým je skladové hospodářství – ovlivňuje významně celkové náklady na zajištění zásob
Investiční činnost Investování - odložení současné spotřeby za účelem získání budoucích užitků, Podnik investuje zejména do: - hmotných investic – udržují, rozšiřují, nebo vytvářejí výrobní kapacity, zajišťují inovaci produktů, popřípadě ochranu životního prostředí apod., - nehmotných investic – nákup patentů, licencí, software apod., - finančních investic – zajišťují zhodnocení dočasně volných peněžních prostředků např. nákup cenných papírů.
Investiční činnost Investování je spojeno s: - vysokou kapitálovou náročností, - existencí rizika a nejistoty, respektováním časové hodnoty peněz. Metody hodnocení ekonomické efektivnosti investic - dvě základní skupiny metod: a) metody statické, které nerespektují faktor času, tj. doba návratnosti a rentabilita (výnosnost) investice, b) metody dynamické, které faktor času respektují tj. metoda čisté současné hodnoty a metoda vnitřního výnosového procenta.
Investiční činnost Metody hodnocení investičních projektů: a) Výnosnost investice (ROI) ROI = průměrný čistý zisk za dobu provozu investice / investiční náklady) b) Čistá současná hodnota - je rozdíl mezi současnou hodnotou (tj. diskontovanou) očekávaných výnosů a současnou hodnotou nákladů na investici. (snahou je aby ČSH byla větší nuly) c) Vnitřní výnosové procento - taková diskontní míra, při které se současná hodnota (tj. diskontovaná) očekávaných výnosů investice se rovná současné hodnotě nákladů na její pořízení. Cílem je vnitřní výnosové procento maximalizovat.
Investiční činnost – zdroje financování mohou být vnitřní a vnější: Vnitřní zdroje financování investic: - nerozdělený zisk a odpisy (nestačí většinou), - výnosy z jednorázového prodeje majetku podniku, - emitované akcie, nebo dluhopisy, -vklady majitelů. Vnější zdroje financování investic: - dlouhodobé bankovní úvěry, - dotace, - leasing, - splátkový prodej.
Řídící činnost Funkce: - Správa Technické řízení Ekonomické řízení Finanční řízení Důležité technické prostředky zpracování informací.