Výživa dětí a mládeže MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stravování dospívajících
Advertisements

Osteoporóza Role potravy v prevenci i léčbě
B.Procházka Poděbrady 16. –
Postnatální růstové selhání navazující na intrauterinní růstovou retardaci (IUGR/SGA) Olga Lokvencová.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Stravovací návyky a jejich změny u českých dětí ve věku 1-5 let
PATOFYZIOLOGIE VÝŽIVY
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
stravovací režim školáků
TRENDY VE VÝŽIVĚ – kterými se řídit a kterými ne
HIV & Výživa kojence Lída Lhotská IBFAN/GIFA Ženeva Dagmar Schneidrová
Tuky – složení, značení, hodnocení, výživová doporučení
VÝŽIVA – MÝTY A SKUTEČNOST
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Výživové nároky u dospívajících
Stopové prvky Olivia Stamates.
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne
HOBITI.
Nové indikace v léčbě růstovým hormonem MUDr
VITAMÍNY A MINERÁLY.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Mýty rodičů ve výživě dětí z pohledu pediatra
DĚTSKÁ VÝŽIVA A OBEZITA V TEORII A PRAXI 7
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
METABOLISMUS = chemické látkové přeměny v těle
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Nadváha a obezita u dětí Mgr. Lucie Kintrová,MUDr
ESENCIÁLNÍ MASTNÉ KYSELINY – OPOMÍJENÉ NEZBYTNOSTI V DĚTSKÉ VÝŽIVĚ MUDr. Bohuslav Procházka Praktický lékař pro děti a dorost.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
OSTEOPORÓZA Iveta Antoszyková 2.HA.
Poruchy výživy starších nemocných
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
Vliv výživy a návyků matky na plod
Osteoporóza Hejmalová Michaela.
VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK)
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Význam výživy ve sportu
Zdravá výživa VY_52_INOVACE_119.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
OBEZITA U DĚTÍ prim. MUDr. Martin Zítek Dětské oddělení Krajská nemocnice Liberec,a.s.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Zelenina, … Dodatky, ….
Živina Funkce (dle schválených tvrzení) Významný zdroj Vitamin A
NutričnĚ - EPIDEMIOLOGICKÁ problematika dětského stravování specifika STRAVOVÁNÍ DĚTÍ Z HLEDISKA vlivu na JEJICH zdraví, MOŽNOSTI HODNOCENÍ Pro obor Nutriční.
Osteoporóza.
= přeměna látek a energií
Období lidského života
Výživa.
Maso a masné výrobky Dodatky.
„Zdravý životní styl + obezita“
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
Transkript prezentace:

Výživa dětí a mládeže MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže 3. lékařská fakulta UK v Praze

Výživa a zdraví Dětství = klíčové období pro tělesný růst, fyziologické zrání a duševní vývoj zajištění denní potřeby energie a živin pro zdraví zajištění zdravého růstu a vývoje základ zdraví v dospělosti pokud příjem živin nedostatečný v klíčových obdobích (do 2 let), mohou nastat nenávratné změny

Současný výzkum Fyziologie: - význam živin pro metabolismus a vývoj mozku, střevní flóry a kostí Epidemiologie: - příjem vybraných živin - stravovací návyky, postoje - poruchy z nesprávné výživy (obezita, poruchy příjmu potravy) Podpora zdraví (HDM): - účinnost intervenčních programů

Mozek (učení) Nejintenzivnější vývoj NS před porodem a do 3 let věku (70 % mozku vyvíjí před porodem, 30 % v předškolním období) neurony více než jiné buňky citlivé na nedostatek nebo nadbytek živin snížený přísun energie a esenciálních živin v prvních letech života má významný dopad na strukturální a funkční vývoj CNS detailně zkoumán vztah mezi některými živinami a kognitivními funkcemi

Jód Důležitý pro syntézu hormonů štítné žlázy nedostatek v prenatálním období - přímý dopad na kognitivní vývoj (poruchy učení) málo důkazů o vztahu mezi nedostatkem jódu u dětí a kognitivním vývojem

Kyselina listová (vitamin B9) Vitaminy řady B (B1, B2, B6, B9, B12) důležité pro syntézu nervových přenašečů kys. listová - nedostatek v časném období těhotenství - riziko defektů nervové trubice 1996 - FDA - suplementace mouky v USA, incidence defektů klesla o 13 %

Mastné kyseliny Omega 3 nenasycené mastné kyseliny s dlouhým řetězcem (DHA) - součást fosfolipidů v CNS (mozk. kůra, sítnice) význam pro kognitivní vývoj dětí (zvl. předčasně narozených) deficit - neurologické a vizuální poruchy

Železo Metabolismus neuronů ovlivňuje kognitivní funkce a chování nedostatek: - poškození funkce CNS: * špatná prostorová paměť * zhoršený duševní výkon, pozornost - porucha imunokompetence *snížená odolnost vůči infekcím - anémie * zvýšená únava

Zinek Moduluje přenos nervových vzruchů klíčová role při růstu buněk a neurologickém vývoji deficit - možný vliv na kognitivní a motorické funkce u citlivých dětí deficit v prenatálním a postnatálním období - malformace NS

Krátkodobý dopad snídaně Snídaně doplňuje po nočním hladovění zásoby sacharidů - důležité pro správné fungování mozku: schopnost učení (paměť, pozornost) chování výkon ve škole

Střevní flóra (imunita) 0-5 let - vývoj střevní flóry význam mateřského mléka pro vývoj imunitního systému (trans-oligosacharidy, bifidogenní flóra, růstové faktory) ochrana před infekcemi, alergiemi fermentace vlákniny - MK s krátkým řetězcem - zdroj energie pro buňky sliznice tlustého střeva

Růst kostí 0-2 roky - rychlý růst 11-13 let - intenzivní mineralizace kostí (uloženo 50 % vápníku dospělého) 9-14 let - vrchol zrání kostí (přírůstek 25 % konečné kostní hmoty) kostní tkáň průběžně nahrazována (50-100% kostní hmoty se vymění za rok u dětí, pouze 10 % u dospělých)

Růst kostí Výstavba převyšuje destrukci kosti - růst kostí do délky a zesílení kostní hmoty potřeba vápníku u dětí (3-8 let) 2-4x vyšší než u dospělých příjem vápníku a fosforu - Ca/P>1 současná výživa (colové nápoje) - P>Ca

Nedostatek vápníku Snižuje mineralizaci (max. kostní hmota) nemá přímý dopad na růst - „neviditelný deficit“ (růstové grafy nezachytí) americká studie - děti s nízkým dietním příjmem Ca (nepily mléko) - snížená kostní hmota, více zlomenin španělská studie - negativní vztah mezi výskytem zlomenin u školních dětí a Ca ve vodě z kohoutku

Růst kostí vápník fosfor fluorid proteiny vitamin D vitamin A vitamin K vitamin C

Prevence osteoporózy výživový stav matky v posledním trimestru těhotenství (plod akumuluje nejvíce vápníku) genetické faktory (60-80% ) hormonální faktory (puberta) nutriční faktory (zvl. mléčné výrobky) tělesná aktivita (zvyšuje kostní denzitu)

Rizika alternativní výživy Míra rizik ve vztahu k věkovým kategoriím Období Rizika karence těhotenství: - vegetariánka - veganka Fe, kys. listová, vit D, Zn + kalorie, proteiny, Ca, B12 laktace: kojenec 0-6 měsíců: - vegetarián - vegan Fe, vit D, + velký objem stravy, kalorie, proteiny, Ca, Zn, B12 kojenec 6-12 měsíců: vit. D, Ca, Zn, B12 dítě (batole-školní věk): Fe + kalorie, proteiny, vit. D, Ca, B12 adolescent: + kalorie, proteiny, vit. D, Ca, B2, B12 mladý dospělý: - Fe, D, Ca, Zn,, B12

Rizika nedostatečné výživy dospívající křivice - kojenci anémie - děti (6-24 měs.), zpomalený růst a vývoj - kojenci, batolata opožděný nástup menarché - dospívající dívky snížená rezistence vůči infekcím, zvýšená nemocnost, únavnost snížená psychická výkonnost emoční labilita, poruchy nálady

Příjem živin u předškolních dětí (Maříková a kol., 2005)‏ Hodnocen průměrný denní příjem energie a vybraných živin u 91 předškolních dětí v MŠ v Teplicích podle německých DD Dostatečný příjem Ca, Fe, vit. B1, B2, energie, tuků (29,5% - zvýšený příjem nasycených mastných kyselin)‏ Sign. zvýšený příjem proteinů (2.45 g/kg x DD 0.9 g/kg )‏ Sign. snížený příjem vit. C (67% DD)‏

Příjem živin u školních dětí (Brázdová a kol., 2000)‏ Průzkum u reprezentativního souboru 980 dětí (mladšího a staršího školního věku) - 24hod. recall a frekvenční dotazníky (zaměřeno na zdroje vitaminů a Ca)‏ Nedostatečný příjem vit. C (80 a 50% DD), vit. E (69, 60%), Ca (66, 54%)‏ Doporučeno: - zvýšit konzumaci zeleniny, ovoce a mléčných výrobků - zaměřit se na nutriční edukaci (potravinová pyramida)‏

Doporučené metodiky Projekty podpory zdraví MZ ČR Děti: Pyramidáček – ZÚ Brno 5x denně ovoce a zeleninu – LF MÚ Brno Hubneme s Bumbrlínkem – ZÚ Brno Jezme zdravě, žijme zdravě – ZÚ Plzeň Co nám škodí a co nám prospívá – ZÚ Plzeň Budeme v 21. stol. zdravější – LF MÚ Brno Komplexní systém ozdravění dětského stravování - SZÚ Dětská škola zad – ZÚ Kolín Optimalizace pohybové aktivity dětí školního věku – PF Liberec

„Pyramidáček“ (Projekt podpory zdraví – Národní program zdraví) Předkladatel – Zdravotní ústav v Brně Edukační program pro mateřské školy zaměřený na systematickou výuku základů správné výživy a na podporu a rozvoj pohybové aktivity Do výukových osnov MŠ jsou dle dané metodiky zařazovány hry, soutěže, pohádky a výtvarné aktivity (potravinové pyramidy) http://www.pyramidacek.cz

Celorepubliková soutěž „ O nejlepší školní oběd“ (VZP „Žij zdravě“)

Interaktivní programy v nutriční edukaci Skálová L., Komárek L., Kernová V., Rážová J. Státní zdravotní ústav Centrum zdraví a životních podmínek

Pyramida zdravé výživy program pro děti Sestavení pyramidy výživy Sestavení jídelníčku Edukační program pro výběr komodit v pyramidě a jídelníčku www.szu.cz zdraví/pro děti

Webové stránky

Výživová pyramida Fóra zdravé výživy (FZV – wwww.fzv.cz)

www.viscojis.cz

www.vyzivadeti.cz