 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrostatika.
Advertisements

FYZIKÁLNÍ VELIČINY Podmínky používání prezentace
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Elektrostatika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
ÚVOD DO PROBLEMATIKY 1. Fyzikální jednotky 2. Stavba hmoty
64. Odhady úplných chyb a vah funkcí BrnoLenka Bocková.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
ŠÍŘENÍ A PŘENÁŠENÍ CHYB A VAH
Měření délky a hmotnosti
Měření fyzikální veličiny
1 ÚVOD.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Charakteristiky variability
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ELEKTRICKÉ POLE.
Měření fyzikálních veličin
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Technická mechanika Hydromechanika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní chemické pojmy
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Elektrické měřící přístroje
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Měření fyzikálních veličin
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Výpisky z fyziky − 6. ročník
zpracovaný v rámci projektu
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ CHYBY PŘI MĚŘENÍ.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Fyzika hrou-opakování I.
PaedDr. Jozef Beňuška
Fyzika 1 Mgr. Antonín Procházka.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
F-Pn-P062-Odchylky_mereni
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich nebo mezi nimi mohou probíhat různé děje.  Fyzikální vlastnosti, stavy nebo změny, jenž můžeme měřit, jsou charakterizovány fyzikálními veličinami.  Příklad fyzikálních veličin: délka, hmotnost, teplota, elektrický proud, apod.  Fyzikální veličiny mají dva typy stránek hodnocení:  kvalitativní stránka – vyjadřuje vlastnost společnou různým fyzikálním objektům  kvantitativní stránka – vyjadřuje stupeň, intenzitu, velikost této vlastnosti.

 Výsledek měřené veličiny závisí na volbě jednotky fyzikální veličiny (stručně jednotka).  U fyzikálních veličin, které jsou vektory určujeme velikost vektoru, jeho směr, případně umístnění vektoru v daném bodě.  V ČR se mohou používat pouze zákonné jednotky vycházející z Mezinárodní soustavy jednotek (SI).

 Základní jednotky (SI)  metr [m], kilogram [kg], sekunda [s], ampér [A], Kelvin [K], mol [mol], kandela [cd]  Odvozené jednotky  Odvozené jednotky (např. newton) jsou jednotky, které odvozují ze základních jednotek pomocí fyzikálních vzorců. Mezi odvozené jednotky se také řadí radián.  Násobky a díly jednotek  Tvoří se ze základních a odvozených jednotek násobením, nebo dělením vhodnou mocninou deseti (kN, mm, MPa).

 Měření je soubor experimentálních metod, jejíž cílem je stanovit hodnotu měřené veličiny.  K měření fyzikálních veličin se používají měřidla (posuvné měřidlo, tvrdoměr, váhy,..).  Měřící metoda je způsob, jakým poté na základě měřícího principu měříme danou fyzikální veličinu.

 Měřící metody dělíme podle různých hledisek na:  metody přímé – hodnota je získána přímým srovnáním se známou hodnotou téže veličiny (např. měření délky),  metody nepřímé – hodnota se stanovuje na základě určitého fyzikálního vztahu z hodnot jiných veličin (např. hustota látky),  metoda nezávislá neboli absolutní hodnota – poskytuje přímo hodnotu měřené veličiny ve zvolených jednotkách,  srovnávací neboli relativní metoda – poskytuje jen poměrnou hodnotu měřené veličiny, např. měření hustoty tělesa na základě Archimédova zákona.

 Při každém měřením se dopouštíme chyb způsobené lidským faktorem nebo nepřesností měřících zařízení.  Chyby lze dělit do dvou skupin:  Soustavné chyby:  vznikají z nedokonalosti měřící metody, z chyby použitého stroje a mají svou chybu v pozorovateli  při měření se vyskytují pravidelně a mají stálý vliv na výsledek měření  výsledek se buď zmenšuje nebo zvětšuje.

 Náhodné chyby:  jsou výsledkem nepravidelných vlivů  opakované měření jedné veličiny se poněkud liší  hodnoty jsou rozptýleny kolem střední hodnoty  náhodné chyby nelze odstranit  Aritmetický průměr:  Střední chyba aritmetického průměru:  Relativní chyba se vyjadřuje v %: