Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem páka, rameno síly a zná na čem závisí otáčivý účinek síly. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, rameno síly, páka. Druh učebního materiálu Procvičování Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 3281,4kB/ listopad IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Jaké znáš otáčivé účinky síly na těleso? Obr. 1 a,b,c
Páka – tyč, otáčivá kolem osy: Obr. 2
Jaký je dohodnutý smysl otáčení? Záporný smyslKladný smysl Obr. 3 Obr. 4
Na čem závisí otáčivé účinky síly? Otáčivé účinky síly závisí na její velikosti a směru, ale také na tom, v jaké vzdálenosti od osy otáčení síla působí. Obr. 5
Znázornění sil působících na páku: a – rameno síly – vzdálenost místa, kde působí síla od osy otáčení ( m ) F 1, F 2 – působící síly O – průsečík osy otáčení a páky a 1,a 2 – ramena sil
Rovnovážná poloha páky: Ramena stejně dlouhá a 1 = a 2 Síly stejně veliké F 1 = F 2 Obr. 6
Rovnovážná poloha páky: Síla F 2 = 2.F 1 Rameno síly a 2 = a 1 / 2 Obr. 7
Znázorni síly působící na páce z v obrázku? a 1 a 2 F 1 F 2 Obr. 8
Z obrázku urči a zapiš jaké jsou velikosti sil a ramena sil? 1 dílek na páce odpovídá 2 cm délky. Hmotnost 1 závaží je m = 50 g. a 1 = 20 cm = 0,2 m a 2 = 10 cm = 0,1 m F 1 = 0,05.10 N = 0,5N F 2 = 0,1.10 N = 1 N Obr. 9
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: studijní část. 2. vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 9 - autor Michal Gruber, listopad 2011
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.