Mentální reprezentace: Představy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Mentální představy a reprezentace
Druhy smyslového vnímání
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Optické vlastnosti oka
SPÁNEK Šárka Blatná.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Racionalizace informačních interakcí v maloobchodní činnosti.
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Obrazotvornost či představivost
4. Představy - mentální reprezentace
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
4. Představy, mentální reprezentace
Hlavní poruchy myšlení
Komunikace s osobou postiženou kognitivní poruchou
OBECNÁ PSYCHOLOGIE p ř e d s t a v y ψ Představa  obraz předmětu, který není přítomen – tj. nepůsobí aktuálně na naše smysly.
Rozdíl vnímání a představy
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Didaktická část diplomové práce
Surrealismus.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
1. Nervová soustava: úvod.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Cvičení se zaměřením na pozornost
Co je kognitivní psychologie?
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Mentální reprezentace
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
Pozornost a vědomí.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Psychické procesy - vnímání
Paměť a soustředění.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální čtení.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Jak se efektivně učit 2017.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Mentální reprezentace: Představy

Mentální představy Vnímání bez percepce - Při četbě poezie - Při popisování objektu - Při zpívání pro sebe 2

Mentální představy závislé na zkušenostech (vjemech, zážitcích) Aktivní podíl vlastního vědomí (x vjemy) hl. nástroj praktické orientace ve světě, rozhodování... Reproduktivní (zhuštěný souhrn, syntéza vjemů) ~koncept, odpovídá jí slovo či pojem Předběžný plán – umělec, rozhovor, technik... Představivost= schopnost vytvářet představy 3

Mentální představy Bývají spojeny se všemi smysly: Obraz Zvuk Čich Chuť Hmat Aktivita 4

Původ představ Schopnost vytvářet představy je: Spontánní- doplněk při myšlení Nenucená – během spánku Užitečná- pomáhá řešit problémy 5

Charakteristika představ Živost úroveň jasnosti, realističnosti a bohatosti představ Kontrolovatelnost Schopnost kontrolovat a manipulovat s představami Asociované emoce Představy evokují pocity a fyziologické reakce. 6

Živost 7

Kontrolovatelnost 8

Asociované pocity 9

Užití mentálních představ Kosslyn et al. (1990) provedl deníkovou studií. Zkoumal užití představ u účastníků. Denní snění Zapamatování(metoda loci) Emoce a motivace (vizualizace cílů) Navigace Mentální cvičení (využití v manaž. psych.) 10

Mentální představy - neurobiologie -paměť i představy – stejné oblasti mozku Představy → větší šance uložení vzpomínky do dlouhodobé paměti Mozková kůra + thalamus - kontrola představivosti -mnoho různých funkcí: paměť, jazyk, myšlení, emoce...(plánování rande i s rozhovory)

Výzkumy auditivních představ Subvokalizace je neviditelný a neslyšitelný pohyb mluvících svalů, který nastává při čtení pro sebe.

Výzkumy auditivních představ Subvokalizace je propojena s fonologickou smyčkou v pracovní paměti. Je indikátorem použití vnitřního ucha a vnitřního hlasu

Kinestetické představy Během závodů není povoleno projíždět v tréninku aktuální trať Proto závodníci chodí po břehu a plánují svůj průjezd a pohyby Při těchto aktech jsou používány kinestetické pohyby

Klamné představy Cílem představ je nás i ochránit → představa mokré vozovky v horku – lesk si vyložíme jako mokro (zkušenost) 15

Iluze Objektivní (kouzelnické triky, Ames room) Subjektivní Mylný smyslový vjem: skutečný podnět → mylně interpretován Objektivní (kouzelnické triky, Ames room) Subjektivní Nechorobné – list splete s houbou Chorobné – klamné vnímání, stres, nemoc Sluch: slyšíme lidi štěkat, psy mluvit Chuť/Čich: jídlo páchne – že ho chtějí otrávit Zrak: postavy menší/větší, někdo někam ukazuje Pohyb: těžká chůze, pocit vznášení Hmat: prádlo na těle ~ doteky Útrobní: změněné vnitřní orgány Blud (iluze mnoha letadel → letadla na obloze že tvoří mraky) =nepravdivé a nevývratné přesvědčení založené na nesprávném odvození závěru ze zevní reality, I po odeznění iluze/halucinace mu věří 16

Iluze Objektivní (kouzelnické triky, Ames room) Subjektivní Mylný smyslový vjem: skutečný podnět → mylně interpretován Objektivní (kouzelnické triky, Ames room) Subjektivní Nechorobné – list splete s houbou Chorobné – klamné vnímání, stres, nemoc Pareidolie – dotváření tvarů “tvář na Měsíci” Fantom údu 17

Paobrazy ●

Halucinace =klamný vjem v bdělém stavu bez reálného podnětu Iluze – podnětem X Halucinace – klamání smyslů bez podnětu Schizofrenie, psychotické poruchy, afektivní poruchy... při smyslové deprivaci I u zdravého člověka LSD – halucinace ve tmě/zavřenýma očima scénické halucinace – nahradí celou scénu – epilepsie, halucinogeny, viz.deprivace ... Patofyziologie (vizuální): Podráždění místa kůry důležitého pro vizuální zpracování (záchvat, epilepsie) → jednoduché vizuální halucinace Léze → přerušení nervu, který vede senzorický vzruch retikulární formace 19

Sny Spánek: vymazán a zesílen materiál ze dne REM fáze spánku (nejvíce) 3-5 snů/noc, 6let/život Ne časové zhuštění S.Freud – vztah k dětským vzpomínkám a obsesím, nevědomí plní tajná přání Carl Jung – odmítl a rozšířil – že mohou odhalit emoční a náboženské problémy, důležitost prožitků ze dne REM – úplně potlačena produkce neurotransmiterů norepinephrine, serotonin, histamin neuvědomujeme že sníme – snížená aktivita prefrontální kůry (logika, plánování) neuvědomujeme že sníme – snížená aktivita prefrontální kůry (logika, plánování) → lépe integrovat ve snu, aniž přemýšlíme o následcích Spánek: vymazán a zesílen materiál ze dne Různé teorie neurologické snění -aktivace, syntéza a interpretace aktivity -vzpomínky dočasné → dlouhodobé -obranný mechanismus -excitace dlouhodobé paměti 20

Užití mentálních představ Denní snění Zapamatování(metoda loci) Emoce a motivace (vizualizace cílů) Navigace Mentální cvičení (využití v manaž. psych.) 21

Denní snění Hypnagogické snění nastává během přechodu do spánku, při kterém vyhasíná vědomí. Jedná se o zážitek bohatý na představy modifikace reality, transformace citového stavu rozdíly mezi sněním žen a mužů Muži - témata slávy, moci, bohatství a úpěchu. Denní fantazie týkající se povolání, sexuální sny, sny o partnerství a rodině, dobrodružství. Ženy - oblast mezilidských vztahů, láskyplné, ideální partnerství, pomoc druhým, uznání a obliba . Denní snění - příjemné, psychohygienické, ale může být i škodlivé, je-li velmi časté a nerealistické - frustrace. závislost na sociokulturním statusu – nižší status – častěji nerealistické sny, zhoršující frustraci 22

Denní snění Rene Descartes Zakladatel moderní matematiky (Karteziánská geometrie) 23

Denní snění 24

Denní snění Friedrich August Kekulé von Stradonitz Německý chemik 25

Friedrich August Kekulé von Stradonitz Struktura benzenového jádra 26

Friedrich August Kekulé von Stradonitz Během denního snění viděl hada který kouše svůj ocas 27

Friedrich August Kekulé von Stradonitz 28

Výzkumy mentálních cvičení Smith & Holmes (2004) 40 golfistů se účastnilo nácviku dvakrát týdně po dobu 6 týdnů Jedna skupina se dívala na záznam svých úderů Druhá četla golfové knihy 29

Výzkumy mentálních cvičení Smith & Holmes (2004) J. of Sport & Exercise Psychology Během pre-testu nebyly mezi golfisty rozdíly Během post-testu byli významně lepší golfiste, kteří sledovali své údery ze záznamu. 30

Spor o povahu představ Povahu představ lze vysvětlit podle dvou různých teorií Depiktivní teorie (analogová): Představy jsou reprezentovány jako obrazy v našich hlavách. Stephen Kosslyn Deskriptivní teorie (propoziční): Přestože zakoušíme představy, jsou uloženy jako abstraktní koncepty v našich hlavách. Zenon Pylyshyn 31

Jádro sporu Představa je obraz Funkční ekvivalence Kosslyn, S. Propoziční teorie Pylyshyn, Z. Představa je deskripce 3 stranný útvar 3 úhly – 60° Průsečíky stran 32

Kosslynův model představivosti Test prohlížení představ: omezený rozsah, zrnité (ne libovolný detail) Test ostrosti prohlíženého média: 4 kvadranty s různě ostrými pruhy – obtížněji s vysokým rozlišením Test omezeného rozsahu média – zorné pole rozsah 100°, představa v dáli → blíží se k ní (kdy ještě vidí celý objekt) Rabbit beside an elephant X rabbit beside a fly 33

Kosslynův model Důkaz Experimentální důkaz: Kosslyn, Ball & Reiser (1978) požádali účastníky aby si zapamatovali mapu: 34

Analogová teorie: Mentální rotace Důkazy Při vnímání představ máme pocit, že se jedná o obrazy experimentální důkaz: Shepard & Metzler (1972) – výsledky prokázaly, že čím je větší rotace předmětu, tím delší reakční čas je potřeba k posouzení. 35

Objektivní testy představ Shepard & Metzler (1972) test mentální rotace 36

Objektivní testy představ Shepard & Metzler (1972) test mentální rotace 37

Mentální rotace Výkon lze měřit (čas) Existují správné a špatné odpovědi Test měří kontrolovatelnost a živost představ 38

Funkční ekvivalence Důkaz 39

Kognitivní mapy

Tversky (1993) Kognitivní mapy jsou více kognitivní koláže Konstruktivistický pohled na tvorbu kognitivních map Zkreslení nastávají při používání heuristik Tversky, B. (1993). Cognitive Maps, Cognitive Collages, and Spatial Mental Models. In Frank, A.U. and Campari, I. (Eds/) Spatial Information Theory: A Theoretical Basis for GIS, Proceedings COSIT ’93. Lecture Notes in Computer Science, 716, pp. 14-24, Springer: Berlin.

Vliv heuristik Heuristiky rotace Heuristika zarovnání Snaha převádět šikmé objekty do osových směrů S-J a V-Z Heuristika zarovnání Studentům byly prezentovány dvě mapy Ameriky Jedna byla správná a na druhé byla jižní Amerika posunuta na západ Většina studentů považovala posunutou mapu za správnou Tversky, B. (1993). Cognitive Maps, Cognitive Collages, and Spatial Mental Models. In Frank, A.U. and Campari, I. (Eds/) Spatial Information Theory: A Theoretical Basis for GIS, Proceedings COSIT ’93. Lecture Notes in Computer Science, 716, pp. 14-24, Springer: Berlin. Alignment heuristic depicted in previous slides is reiterated here. Tversky, B. (1981). Distortions in memory for maps. Cognitive Psychology, 13, 407- 433.

Vliv heuristik Heuristika hustoty Heuristika symetrie Čím více objektů mezi dvěma body, tím větší je odhadovaná vzdálenost Heuristika symetrie Nepravidelné objekty bývají prezentovány jako pravidelné Tversky, B. (1993). Cognitive Maps, Cognitive Collages, and Spatial Mental Models. In Frank, A.U. and Campari, I. (Eds/) Spatial Information Theory: A Theoretical Basis for GIS, Proceedings COSIT ’93. Lecture Notes in Computer Science, 716, pp. 14-24, Springer: Berlin.

Funkční ekvivalence Důkaz Neurozobrazovací metody: Kosslyn & Sussman (1995) PET vyšetření ukázalo, že během představování, jsou aktivovány stejná centra jako při vnímání Stejné zjištění prokázaly výzkumy mozkových poškození (Farah, 1988) 44

Propoziční teorie Důkaz Experimentální důkaz: Chambers and Reisberg (1985) Představy nemohou být reinterpretovány. 45

Propoziční teorie Důkaz Experimentální důkaz: Reed (1974) Představa neumožní všimnout si nových věcí 46

Reprezentace medvěda Analogová reprezentace Polární medvěd Polar bear photo was taken from: http://alaska.fws.gov/nwr/arctic/bears.htm#section1. Symbolická-propoziční reprezentace

Teorie duálního kódování Paivio (1971) Obrázky a slova → test zapamatování → více obrázků než slov → představy lepší paměť než slova → reprezentace v obou systémech lepší než v 1 → vidíme obrázek → popisujeme zároveň slovně, naopak ne Lépe slova co umí představit než abstraktní Pro reprezentaci znalostí 2 nezávislé propojené systémy, zákl.reprezentační jednotky: Imagen – analogové kódy, které sdílejí perceptuální vlastnosti s objektem, který repreznetují (neverbální) Logogen – arbitrární symboly, reprezentující objekty (verbální) Oba kódy jsou propojeny http://it.pedf.cuni.cz/strstud/edutech/2008_Teorie_dualniho_kodovani_Hedbavny/

Důkazy pro duální kódování Paivio zkoumal konkrétní a abstraktní slova Účastníci dosahovali lepších výsledků při vybavování konkrétních slov Podle něj je duální kódováni více spjato s konkrétními slovy než abstraktními Paivio, A. (1991). Dual coding theory: retrospect and current status. Canadian Journal of Psychology 45, 255-87.

Další důkazy Vizuální informace má odlišné charakteristiky než verbální kód Vizuální informace interferuje s prostorovou Verbální označení interferují s promluvou Prokázal že různé kódy jsou citlivé na odlišné manipulace

Carmichael, Hogan, & Walters Účastníkům byly ukázány různé obrazce s jedním ze dvou slovních označení Přesýpací hodiny nebo stůl Slunce nebo kormidlo

Carmichael, Hogan, & Walters Po čase byli účastnící požádáni aby nakreslili původní objekt Účastníci zkreslili obraz podle slovního označení

Reprezentační mohutnost Mentální představy Reprezentační mohutnost Jedn SOAR – odvození na vyšší provni “Někteří lukostřelci nejsou kuželkáři” a “Všichni kanoisté jsou kuželkáři” → “Někteří lukostřelci jsou kanoisté” - chybné (jako lidé)

Psychologická přijatelnost Mentální představy Psychologická přijatelnost Vysvětle SOAR – odvození na vyšší provni “Někteří lukostřelci nejsou kuželkáři” a “Všichni kanoisté jsou kuželkáři” → “Někteří lukostřelci jsou kanoisté” - chybné (jako lidé)

Neurologická přijatelnost Mentální představy Neurologická přijatelnost Paměť I představy stejné oblasti mozku SOAR – odvození na vyšší provni “Někteří lukostřelci nejsou kuželkáři” a “Všichni kanoisté jsou kuželkáři” → “Někteří lukostřelci jsou kanoisté” - chybné (jako lidé)

Praktická použitelnost Mentální představy Praktická použitelnost Popis SOAR – odvození na vyšší provni “Někteří lukostřelci nejsou kuželkáři” a “Všichni kanoisté jsou kuželkáři” → “Někteří lukostřelci jsou kanoisté” - chybné (jako lidé)

Porovnání přístupů SOAR – odvození na vyšší provni “Někteří lukostřelci nejsou kuželkáři” a “Všichni kanoisté jsou kuželkáři” → “Někteří lukostřelci jsou kanoisté” - chybné (jako lidé)

Kategorizace SOAR – odvození na vyšší provni “Někteří lukostřelci nejsou kuželkáři” a “Všichni kanoisté jsou kuželkáři” → “Někteří lukostřelci jsou kanoisté” - chybné (jako lidé)

Kategorizace: K-means

Kategorizace: K-means