Zajišťování kvality systému řízení na VUT v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Presentation Title.
© Radek Maca Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z ICT plán školy možný přístup k jeho zpracování odbor 55 SIPVZ MŠMT.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Změny požadavků podle nové normy
Nabídka personálních služeb
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Management kontinuity činností organizace
IP národní: Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Hlavní garant: Prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA Zahájení realizace projektu:
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
9.Národní konference kvality ve VS Ing. Kamil Rajsigl, vedoucí Organizačního odboru Magistrátu města Brna Kvalita v základních územně samosprávných celcích,
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Jako součást informačního systému podniku
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Management systému řízení kvality
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Reporting.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
15 let akreditace v ČR Ing. Jiří Růžička, MBA Ing. Jiří Růžička, MBA Historie akreditace a Českého institutu pro akreditaci 1988 – 1991 Prapočátky.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Stalo se … příběh jednoho „průšvihu“ Ing.Tomáš Boubelík PhDr.Iva Moravcová Mgr.Oldřich Smola.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Systém managementu jakosti
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Stav a činnost IM a KLI pro dozorovou návštěvu ČIA
Transkript prezentace:

Zajišťování kvality systému řízení na VUT v Brně Vysoké učení technické v Brně Zajišťování kvality systému řízení na VUT v Brně Seminář: Hodnocení kvality vysokých škol Telč, 2. – 3.5.2013 Aleš Nosek, Alois Fiala

„Co je a kde vzniká kvalita?“ ??? MŠMT ZÁKAZNÍK interní, externí VUT v Brně REGION Vstupy Výstupy Produkty Výstupy Produkty ??? Zaměstnavatelé ??? Výzkumné instituce

Kvalita systému řízení principiálně se musí věnovat úsilí činnostem, ve kterých kvalita vzniká pouze výsledný produkt nereprezentuje kvalitu systému řízení kvalita musí být neustále zajišťována přes všechny zaměstnance/zúčastněné instituce musí znát k čemu směřuje, jaké má cíle pokud bude kvalitně nastavený systém řízení, tak lze předpokládat, že budou i kvalitní interní a externí výstupy/produkty, které uspokojí příslušné zainteresované strany komplexní, systematické a periodické přezkoumání činností instituce ve vztahu ke stupni vyspělosti kvality systému řízení (excelence řízení)

Kvalita systému řízení Generické požadavky pro kvalitní systém řízení Mise, vize, cíle Generické požadavky pro kvalitní systém řízení Hodnocení (vnitřní, vnější) Co máme splnit? Co se dělá? Jak se co dělá? Čeho se dosahuje? VUT v Brně Národní a mezinárodní standardy/nástroje/rámce pro vnitřní a vnější hodnocení Systémy managementu kvality - Požadavky

Systémy managementu kvality – Požadavky nejosvědčenější generické požadavky pro zajištění předpokladů pro kvalitní systém řízení = norma ČSN EN ISO 9001:2009 norma definuje, co má být splněno, ale nestanovuje, jakým způsobem mají být tyto požadavky prakticky naplněny/vyřešeny chybné tvrzení: nový systém, který bude izolovaný ve stávajícím systému řízení chybné tvrzení: vše, co doposud bylo vykonáváno musí být změněno instituce si musí svůj systém řízení promítnout do shody s normou

Systémy managementu kvality – Požadavky nezastupitelná role kvalifikované osoby (doporučení), která je hybnou silou při implementaci systému, spravování a neustálém zlepšování všichni zúčastnění na chodu instituce se podílejí na kultuře kvality každá organizace má svůj systém řízení, svoje pravidla fungování je náš systém řízení ve shodě s mezinárodním standardem ČSN EN ISO 9001:2009? certifikační proces nezávislou a akreditovanou organizací = posouzení shody vymezeného systému řízení s požadavky standardu ČSN EN ISO 9001:2009

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně PROČ? Proč chce vedení shodu systému řízení s mezinárodními požadavky na systém managementu kvality/certifikovat? průhlednost a důvěryhodnost systému managementu účelný a efektivní způsob řízení, deklarace důvěryhodnosti zvyšování úrovně kultury kvality návaznost na mezinárodně uznávané standardy, marketing, prestiž konfrontování vlastního systému zpětné vazby s názorem vnějšího nezávislého subjektu = získávání cenných podkladů pro další zlepšování

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně CO? Co bude předmětem certifikace (rozsah)? Identifikovat procesy/organizační jednotky potřebné pro systém managementu kvality I. etapa VŠ ÚSTAVY FAKULTY REKTORÁT aj. KOLEJE A MENZY FAKULTY

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně JAK? Jak zajistit shodu s normou? Jak se připravit na certifikaci systému managementu? Zmapování a analýza zmapovaných procesů požadavek nejvyššího vedení na zmapování veškerých činností sběr dat o procesech po stanovených organizačních jednotkách, tzn., že jsou realizovány příslušné schůzky s vlastníky procesů po vybraných organizačních jednotkách Výhoda: Zjištění velkého množství informací o tom, v jakém stavu jsou procesy Nevýhoda: Možná následná složitost a nepřehlednost v případě velkého množství procesů při „vytváření/skládání“ kompletních procesů přes různé organizační jednotky Poznámka: Tento přístup není v souladu se zásadami mapování, protože teoreticky správně by se mělo mapovat po procesech. Na druhou stranu v praxi je toto někdy jedinou možností, jak zjistit, co se v instituci děje.

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně JAK? Jak zajistit shodu s normou? Jak se připravit na certifikaci systému managementu? Zmapování a analýza zmapovaných procesů cca 400 procesů, IS, přístupová práva, aktualizace, živý systém

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně JAK? Jak zajistit shodu s normou? Jak se připravit na certifikaci systému managementu? Zajištění shody stávajícího systému řízení s normou (Příručka kvality) porovnání požadavků normy se systémem řízení SHODA = popis stávajícího systému do Příručky kvality, odsouhlasení nejvyšším vedením NESHODA = návrh nového systémového řešení (nulové náklady, finance podle rozhodnutí nejvyššího vedení) PŘIPOMÍNKY = slabá místa ke zlepšení EXCELENCE = rozšíření činností, využití know-how

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně JAK? Jak zajistit shodu s normou? Jak se připravit na certifikaci systému managementu? Zajištění shody stávajícího systému řízení s normou tematické rámcové informace o realizovaných/plánovaných akcích Informační systém – PROCESY Řízení dokumentů Řídící dokumentace Hodnocení a rozvoj zaměstnanců Interní audity systému managementu kvality Zpětná vazba od zainteresovaných stran Reporting klíčových ukazatelů výkonnosti

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně JAK? Jak zajistit shodu s normou? Jak se připravit na certifikaci systému managementu? Certifikační audit interní systémový audit prvního a druhého stupně schůzky pro top vedení, vedoucí zaměstnance, aj. (obecné a specifické informace, terminologie) výběrové řízení (platná akreditace ČIA pro CZ-NACE 85) certifikační audit byl realizovaný v rozsahu 2 dnů v počtu 3 externích certifikačních auditorů (metodický pokyn ČIA) zpráva z auditu prvního a druhého stupně zpráva byla analyzována nejvyšším vedením VUT v Brně a byly stanoveny další úkoly pro nápravu slabých míst, připomínek a zajištění doporučení pro zlepšování

Zkušenosti z implementace ČSN EN ISO 9001:2009 na Vysokém učení technickém v Brně JAK? Jak zajistit shodu s normou? Jak se připravit na certifikaci systému managementu? Správa a neustálý rozvoj systému řízení CERTIFIKÁT = „ třešnička na dortu“, zásadní je mít nastavená pravidla řízení, tak aby systém fungoval účelně a efektivně a přinášel instituci dlouhodobý úspěch vevnitř i navenek systém řízení instituce ve shodě s požadavky normy je pouze vytvořením „základů domu“, na kterých lze stavět další patra.V případě řízení kvality je toto nekonečná práce, kdy v podstatě je trvale stavěný „dům, který má nekonečné množství pater“ a slouží svému/společenskému účelu

Děkujeme za pozornost Kontakt: Ing. Aleš NOSEK, Ph.D. Expert klíčové aktivity 02 Odbor projektů reforem OP VK Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR nosek@ro.vutbr.cz   Doc.Ing. Alois Fiala, CSc. Vedoucí expert klíčové aktivity 02 e-mail: fiala@fme.vutbr.cz; alois.fiala@seznam.cz

Bibliografie ČSN EN ISO 9000:2006. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, c2006. 64 s. ČSN EN ISO 9001:2009. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, c2010. 56 s.