Všeobecné nebo odborné vzdělání? Konference AŘG Hradec Králové 2015 RNDr. Zdeněk Bergman
Vize českého školství Bílá kniha 2001 Strategie Evropa 2020 (Brusel 2010) Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 (vláda 2014) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období let (pracovní materiál)
Bílá kniha 2001 Navzdory dílčím pokrokům v různých oblastech nebyla splněna ani systematicky naplňována řada cílů deklarovaných v Národním programu rozvoje vzdělávání (Bílé knize) z roku 2001.
Bílá kniha 2001 Zůstala nenaplněna. Nepředvídatelnost kroků MŠMT Jaká je váha strategických dokumentů?
Strategie Evropa 2020 Je brána vážně. Brusel má nástroje k nátlaku na členské země.
Cíle Strategie 2020 40 % mladší generace - terciární vzdělání Inteligentní růst – vyvíjet ekonomiku založenou na znalostech a inovacích
Strategie vzdělávací politiky ČR do r Absolventi oborů s výučním listem - nezaměstnaní Posílení všeobecných znalostí – řešení životních situací
52 % 23% Učni - absolventi ÚP Jiný obor 25% Je třeba zajistit, aby nebyly finanční prostředky vynakládány na předčasnou profesní specializaci žáků, která v dlouhodobé perspektivě není a nemůže být smysluplně využitelná.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období let Pracovní materiál MŠMT
Dlouhodobý záměr… MŠMT naplňuje vládní politiku velmi specifickým způsobem: Početní posilování učňovských oborů Omezování všeobecného vzdělávání
Důsledky Uchazeč nepřijatý na G: Odmaturuje na odborné škole. Vystuduje VŠ.
Stav Gymnázia 25 % Na VŠ jde 66 % Hlavním dodavatelem jsou odborné SŠ – 41 %
Závěr Žáky nutíme jít cestou, která je hůře připraví pro další studium a která je zbytečně drahá.
Výzva Protestujme proti krokům MŠMT zhoršujícím vyhlídky našich dětí a plýtvajícím penězi.
Děkuji za pozornost.