8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Hospodářské cykly a ekonomický růst
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
STÁTNÍ ROZPOČET Autor: Ing. Vladimír Havlík
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Inflace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Státní rozpočet,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Monetární a fiskální politika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Národní účty - aplikace
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Platební / obchodní bilance
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Rozpočtový deficit USA Jan Vágner Radek Vaň. Fiskální nerovnováha vláda vybírá více, než dokáže vybrat od subjektů soukromého sektoru dochází k přerozdělování.
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Finanční výkazy obchodních společností
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ZÁKLADY EKONOMIE Státní rozpočet 4. přednáška
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Základy veřejných financí
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Veřejné finance a fiskální právo Státní dluh
Úvod, základní principy a cíle
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Rozpočtová a fiskální politika
Základy ekonomie Seminář 10..
Rozpočtová a fiskální politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.

Obsah 8.1 Bilance státního rozpočtu. 8.2 Deficit státního rozpočtu. 8.3 Důsledky a možnosti financování deficitu. 8.4 Deficit v ČR. 8.5 Veřejný dluh. 8.6 Veřejný dluh v ČR.

8.1 Bilance státního rozpočtu. je přehledem o stavu a vývoji příjmů a výdajů státního rozpočtu za rozpočtové období; je účetním dokumentem o stavu potřeb (pasív) a jejich zdrojů (aktiv).

8.1 Bilance státního rozpočtu. V této souvislosti se používá pojem „vyrovnanost rozpočtu“. Mohou nastat tyto variantní situace při porovnání příjmů (P) a výdajů (V) : (1) P = V → jde o vyrovnaný rozpočet; (2) P ≠ V → jde o nevyrovnaný (schodkový) rozpočet; P > V → jde o rozpočet přebytkový; P < V → jde o rozpočet deficitní. V případě nevyrovnaného rozpočtu je třeba bilanci vyrovnat, z přebytku vytvářet rezervy a deficit krýt mimorozpočtovými zdroji (nenávratnými nebo návratnými).

8.1 Bilance státního rozpočtu. Problematika vyrovnanosti státního rozpočtu je dlouhodobě předmětem zájmu teorie a praxe veřejných financí. Tradičním postulátem ekonomie byl požadavek vyrovnanosti státního rozpočtu. Z hlediska rozpočtové politiky je jednoznačně správný vyrovnaný státní rozpočet (normativní ekonomie), tzv. „zlaté pravidlo rozpočtové politiky“ jako stěžejní rozpočtová zásada. Koncepce vyrovnaného státního rozpočtu je založena na dlouhodobé kontinuitě hospodářské politiky a na požadavku hospodárnosti ve veřejném sektoru.

8.1 Bilance státního rozpočtu. Pro zabezpečení fiskální stability v rámci EU byla přijata tzv. Maastrichtská konvergenční fiskální kritéria (MKFK), především : max. 3 % podíl primárního deficitu na HDP; max. 60 % podíl veřejného dluhu na HDP.

8.1 Bilance státního rozpočtu. Současnou situaci v EU lze charakterizovat takto: růst deficitů; zhoršování parametrů MKFPK (Irsko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Německo, Francie); zvyšování úrovně veřejného dluhu a jeho podílu na HDP; nepříznivý tlak na kurzovou stabilitu eura; diskuse k zavedení daně z globalizace (odepsání dluhu, hledání zdrojů v soukromém sektoru).

8.2 Deficit státního rozpočtu. Pro stanovení deficitu státního rozpočtu se uplatňují 2 metodiky, a to : metodika MMF (GFS 2001) → do celkového deficitu je zahrnován vládní sektor, a to na peněžní bázi; jde o čistý peněžní přebytek (cash surplus) nebo deficit (cash deficit); metodika Eurostatu ESA 95 → pro hodnocení plnění MKFPK; je založena na metodologii národních účtů s daty na akruálním principu.

8.2 Deficit státního rozpočtu. Celkový deficit = – (peněžní příjmy – peněžní výdaje – úroky z dluhu) Teorie financí rozlišuje deficit státního rozpočtu jako: (1) aktivní (strukturální); (2) pasivní (cyklický).

8.2 Deficit státního rozpočtu. Hlediskem pro diferenciaci deficitu na cyklický a strukturální je reálný výkon národního hospodářství. V okamžiku, kdy se reálný HDP nachází: nad potencionálním, veřejné rozpočty dosahují cyklického přebytku; pod potencionálním, veřejné rozpočty dosahují cyklického deficitu.

8.2 Deficit státního rozpočtu. Celkový veřejný deficit (ΣDv) zahrnuje tedy aktivní (strukturální) deficit (Ds) a pasivní (cyklický) deficit (Dc), tj. ΣDv = Ds + Dc Celkový veřejný přebytek (ΣPv) pak zahrnuje aktivní (strukturální) přebytek (Ps) a pasivní (cyklický) přebytek (Pc), tj. ΣPv = Ps + Pc

8.2 Deficit státního rozpočtu. Aktivní (strukturální) deficit má záměrný (plánovaný) charakter, protože se vlády z různých důvodů rozhodují pro deficitní výsledek svého hospodaření a uplatňují expanzivní fiskální politiku. Záměrnost se týká jak příjmů (např. změny sazeb daní), tak výdajů (např. změny v oblasti finančních transferů obyvatelstvu). Je zpravidla nástrojem stabilizační fiskální politiky státu.

8.2 Deficit státního rozpočtu. Vyšší výdaje státního rozpočtu (cenou za toto úsilí je deficit) zpravidla vedou k : růstu agregátní poptávky; oživení ekonomiky; ke stabilizaci hospodářského růstu; zvýšení zaměstnanosti.

8.2 Deficit státního rozpočtu. Pasivní (cyklický) deficit je výsledkem působení vnějších vlivů (např. vlivu hospodářského cyklu), které vláda nemůže ovlivnit a které působí nezávisle na státu.

8.2 Deficit státního rozpočtu. Základní příčiny vzniku uváděných dvou typů deficitů jsou následující :

8.3 Důsledky a možnosti financování deficitu. Důsledky deficitu státního rozpočtu s projevují v : krátkém období; dlouhém období. V krátkém období mohou být důsledky deficitu státního rozpočtu pozitivní, např. ve směru eliminace vlivu exogenních faktorů na objem veřejných výdajů (cenové šoky, přírodní katastrofy, ekonomická recese, nezaměstnanost).

8.3 Důsledky a možnosti financování deficitu. V dlouhém období jsou důsledky deficitu státního rozpočtu negativní, neboť deficit vyvolává : růst veřejného dluhu, kdy dluhová služba se stává břemenem; vysoké úrokové náklady; omezení možnosti využití nástrojů stabilizační fiskální politiky; inflační tlaky; omezování soukromých investic (tzv. vytěsňovací efekt).

8.3 Důsledky a možnosti financování deficitu. Existuje řada možností řešení (financování) deficitu státního rozpočtu. Patří mezi ně zejména: (1) emisní řešení deficitu (money financed deficit), a to : (a) kreace nových peněz; (b) úvěr od centrální banky; (2) dluhové financování deficitu (debt financed deficit), a to : (a) vnitřní dluh (domestic public debt); (b) vnější dluh (external public debt).

8.3 Důsledky a možnosti financování deficitu. V podmínkách ČR se uplatňuje dluhové financování deficitu na podkladě vnitřního dluhu, které je založeno na prodeji dluhopisů soukromému sektoru (komerční banky, firmy, obyvatelstvo). Použitím soukromých úspor na financování státního dluhu dochází k omezení jejich použití na jiné účely (investice). Krytí deficitu státního rozpočtu dobrovolnými či vynucenými domácími úsporami je omezené. V posledních letech dochází také k vnějšímu dluhu.

8.3 Důsledky a možnosti financování deficitu. V řadě států EU je prodej dluhopisů nasměrován do zahraničí, kdy stát dluží zahraničním subjektům (Řecko), zejména komerčním bankám. Tento vnější dluh má dopad na růst pasivního salda platební bilance.

8.4 Deficit v ČR. Deficitní hospodaření začalo na území ČR od roku 1996, postupně se přeneslo i na rozpočty obcí a krajů.

8.5 Veřejný dluh. Veřejný dluhu je souhrn závazků : státu; subjektů územní samosprávy (obcí, krajů); mimorozpočtových finančních účelových fondů; veřejnoprávních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou; veřejných podniků.

8.5 Veřejný dluh. Veřejný dluh je výrazem dlouhodobé fiskální nerovnováhy, příčnou vzniku a prohlubování veřejného dluhu je kumulování rozpočtových deficitů, zejména státního rozpočtu. Veřejný dluh členíme na : hrubý, standardní (celkový objem závazků); čistý (hrubý dluh – pohledávky).

8.5 Veřejný dluh. Veřejný dluh může mít povahu : vnitřního (domácího) dluhu – je umístěn v daném státě v domácí měně; vnějšího (zahraničního) dluhu – je umístěn v zahraničí v zahraniční měně.

8.5 Veřejný dluh. Podle doby splatnosti jde o veřejný dluh : krátkodobý (splatnost do 1 roku); střednědobý (splatnost od 2 do 10 let); dlouhodobý (splatnost nad 10 let). Veřejný dluh je oficiálně vykazovaný, ale navíc existuje i tzv. skrytý dluh (záruky státu nebo samosprávy za dluhy jiných subjektů).

8.5 Veřejný dluh. Formy státního dluhu : (1) veřejně obchodovatelné státní cenné papíry : treasury bills (státní pokladniční poukázky → krátkodobé); treasury notes (střednědobé); treasury bonds (dlouhodobé); (2) veřejně neobchodovatelné státní cenné papíry (např. savings bonds).

8.6 Veřejný dluh v ČR. Stát převzal z let 1991 a 1992 veřejný dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho vnitřní státní dluh činil 92 mld. Kč a vnější 72 mld. Kč (pouze 15 %, tj. 24,6 mld. Kč byl deficit státního rozpočtu ).

8.6 Veřejný dluh v ČR. Vývoj veřejného dluhu lze charakterizovat takto: státní dluh roste významně od roku 1997; od roku 2004 roste vnější dluh; klesá krytí státního dluhu prostřednictvím státních pokladničních poukázek; zvyšují se náklady spojené s dluhovou službou; roste podíl dluhu na HDP; roste dluh obcí.

8.6 Veřejný dluh v ČR. Vývoj státního dluhu absolutně (mld.Kč), relativně (v poměru k HDP) a vývoj výdajů (úroků) na státní dluh v ČR.