Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Obor vzdělávání: H/01 mechanik opravář motorových vozidel, (ŠVP: automechanik), H/01 zedník, (ŠVP: zedník) – 2. ročník Tematická oblast: Člověk jako občan Název sady DUM: Člověk a společnost kolem něj Kód: VY_32_INOVACE_11_OBN1_07 Autor: Mgr. Jana Králová Datum tvorby: březen 2013 Anotace: Politický systém ČR – moc výkonná, zákonodárná a soudní.
ČLOVĚK JAKO OBČAN POLITICKÝ SYSTÉM ČR
POLITICKÝ SYSTÉM ČR: Výkonná moc: vláda Prezident Zákonodárná moc: PARLAMENT: Poslanecká sněmovna Senát Soudní moc: soudy Ústavní soud
Vláda: vrcholný orgán výkonné moci tvoří ji premiér, místopředsedové vlády a ministři období činnosti vlády je 4 roky Prezident: je hlavou státu je volen národem na dobu 5 let
PARLAMET: tvoří ho 2 komory: Poslanecká sněmovna a Senát projednává a schvaluje zákony Poslanecká sněmovna: má 200 poslanců – voleni na dobu 4 let členem může být každý bezúhonný občan, který dosáhl věku 21 let Senát: má 81 senátorů – voleni na dobu 6 let členem může být každý bezúhonný občan, který dosáhl věku 40 let každé 2 roky se volí jedna třetina senátorů
Soudy: pracují samostatně dohlíží na dodržování zákonů rozhodují o vině vymezují tresty spolupracují se státním zastupitelstvím, advokáty, notáři soustavu tvoří: okresní soud – krajský soud – vrchní soud – Nejvyšší soud Ústavní soud: dbá na dodržování Ústavy ČR skládá se z 15 poslanců – voleni na dobu 10 let
Kontrolní otázka: JJJJak dělíme politický systém ČR? Popiš ho.
Použité zdroje: KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova III / pro odborná učiliště. Praha: Septima, s. ISBN Metodika: Tento DUM lze využít pro teoretické vyučování, jak při seznamování se s novým tématem, tak při jeho procvičování nebo opakování. Prezentace je nastavena tak, že vyučující potvrzuje jednotlivé kroky a může tedy doplnit vhodný komentář. Použité zdroje: KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova III / pro odborná učiliště. Praha: Septima, s. ISBN Metodika: Tento DUM lze využít pro teoretické vyučování, jak při seznamování se s novým tématem, tak při jeho procvičování nebo opakování. Prezentace je nastavena tak, že vyučující potvrzuje jednotlivé kroky a může tedy doplnit vhodný komentář.