Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energie mechanická Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Polohová ( potenciální ) energie
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
Mechanická práce a energie
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Zákon zachování energie
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 03.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 04.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 05.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 04.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL A NAPĚTÍ
Název materiálu: ÚČINNOST
Grantový projekt multimediální výuky
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Prescott Joule
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Měření fyzikálních veličin – Měření hmotnosti
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Energie LC.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Druhy energie Druhy energie - polohová, - pohybová, - tepelná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
Název materiálu: PRÁCE
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Energie Kinetická energie: zákon zachování energie
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _617 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 02.
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 12.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MECHANICKA.
Energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář Dostupné.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
POLOHOVÁ ENERGIE TĚLESA
17 POLOHOVÁ ENERGIE - opakování VY_32_INOVACE_17 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: G třída: 8. předmět: Fyzika anotace:Opakování a procvičování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Polohová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Polohová energie NÁZEV ŠKOLY
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Energie.
Transkript prezentace:

Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: Polohová energie Vyvození učiva, 8.roč. (Ppt) Autor: Mgr. Sylva Langrová Anotace : Materiál je určený k seznámení žáků s danou fyzikální veličinou. Prosinec 2010 HRAZENO Z EU OP - VK

Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP  Člověk a příroda  Fyzika  Polohová energie Klíčová slova: Polohová energie, Joule, jednotky, vzorec, příklady. Obsah: 1) Úvodní strana 2) Obsah 3) Vyvození 4) Značení 5) Vzorec 6) Další informace 7) Řešený příklad 8) Řešený příklad 9) Polohová energie pružnosti 10) Zdroje

- Neboli potenciální energie ( z latiny potentia = možnost) - Aby těleso získalo polohovou energii, musíme vykonat určitou práci a změnit polohu tělesa. - Stejně velkou práci pak může vykonat těleso při návratu do původní polohy.

- Značka: Ep - Jednotka : [ 1J ] joule Jednotka je pojmenována po J. P. Jouleovi  James Prescott Joule byl anglický fyzik, který studoval povahu tepla a objevil její vztah k mechanické práci a energii.  Byl jedním z objevitelů zákona zachování energie. Obr. 1 – J. P. Joule

Polohová energie tělesa v gravitačním poli Země závisí na: - Hmotnosti m (čím větší hmotnost, tím větší polohová energie) - Výšce h (čím větší výška, tím větší polohová energie) Ep = m g h

TTěleso o hmotnosti m zdvižené do výšky h nad povrchem Země získá polohovou energii Ep. PPolohová energie tělesa, které je na povrchu Země ( h = 0), je nulová (Ep = 0 ). Obr. 2 - Závaží 2kg

Petr vyjel výtahem z druhého do třetího patra. Vzdálenost mezi patry je 3 m. Petr má hmotnost 45 kg. Jakou získal Petr polohovou energii? m = 45 kg h = 3 m Ep = ? J Ep = m g h Ep = Ep = J Petr má ve třetím patře polohovou energii větší o J. Obr. 3 – Panelový dům

Tatínek zvedl pracovní tašku z podlahy na stůl. Stůl má výšku asi 80cm. Tatínkova taška váží asi 5kg. a) Jakou práci tatínek vykonal? b) Jak velkou potenciální energii získala taška? s=h=80cm=0,8m m=5kg W=? J Ep=?J W=F.s Ep=m.g.h W=m.g.s Ep=5.10.0,8 W=5.10.0,8 Ep=40J W=40J Tatínek při zvednutí tašky vykonal práci 40J a proto taška získala stejně velkou polohovou energii 40J. Obr. 4 - Taška

 Také natažená nebo stlačená pružina má polohovou energii.  K protažení nebo stlačení pružiny musíme vykonat určitou práci.  Stejně velkou práci pak vykoná pružina po uvolnění a její prodloužení zanikne.  Uvolněná pružina pak má nulovou polohovou energii. Obr. 5 - Pružina

Použité zdroje obrázků, dostupné pod licencí CREATIVE COMMONS na www: - Obr. 1 : Datum citace: Obr. 2: pg?uselang=cs pg?uselang=cs - Datum citace: Obr. 3: Vlastní tvorba Datum citace: Obr. 4: Datum citace: Obr. 5: es_jointives.jpg es_jointives.jpg - Datum citace: