Řízení a kontrola ve veřejné správě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Management Ing. Jan Pivoňka.
 “na službu orientované řízení veřejné správy” resp. institucí veřejného sektoru  (tj. nemocnic, věznic, celních úřadů, apod.)  heslo a nástroj řízení.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Strategie podniku v globálním světě
Strategické plánování + NPM přednáška
Management veřejné správy 5RE901 Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu:
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Historické etapy vývoje managementu
Činnost veřejné správy
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Řídící struktury v organizaci
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Daňová teorie a politika
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Předmět: Řízení podniku 1
Koncepce marketingového řízení
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
marketingové poradenství
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Aplikace vybraných zásad managementu v evropské VS Ing. M. Šlégrová.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
V EŘEJNÁ EKONOMIKA 1 Contracting veřejných služeb 1.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Teorie fiskálního federalismu
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Řízení a kontrola ve veřejné správě Koncept NPM Řízení a kontrola ve veřejné správě

New Public Management nové řízení organizací veřejné správy orientace na službu jednat hospodárně efektivně Kvalita veřejné správy účinnost služeb poskytovaných veřejnou správou

Historická východiska NPM Velká Británie M. Thatcherová 80. léta 20. století nároky státu blahobytu potřeba snižování veřejných výdajů krize ekonomických struktur internacionalizace veřejných záležitostí

Přístupy NPM Britský přístup Americký přístup Zvyšování kvalifikace státních úředníků Manažerské zajištění poskytování služeb Americký přístup Multidisciplinární Metody řízení ze soukromého sektoru Evropský kontinentální přístup Přizpůsobování práva funkcím úředníků

Východiska konceptu NPM Politicky stanovené potřeby X trh Ziskový motiv  měření efektivnosti X celospolečenské potřeby, veřejný zájem Právní prostředí Soukromé Co je zakázáno Veřejné Co je povoleno nebo přikázáno Kategorie rovnosti a spravedlnosti Způsob rozhodování Veřejné mínění - média

Důvody vzniku služba veřejnosti podřízena v minulosti X NPM hospodářskému systému politickému systému v minulosti státní aparát  hospodářství  byrokratizace X NPM hospodářství  státní aparát

Problémy VS Hranice mezi politikou a správou Rozhodování nepodřízeno ekonomické racionalitě Hierarchie vedoucí k otrockému dodržování procesů Přístup „top-down“ Koordinace a komunikace Lidská svobody Rozsah VS Zájmy privilegovaných skupin

Teoretické základy Teorie veřejné volby Teorie organizací Manažerismus větší konkurence možnosti privatizace a contractingu větší množství informací větší kontrola byrokracie Teorie organizací pozice zastupitelské vlády nad byrokracií posilováním moci politických lídrů prostřednictvím Centralizace Koordinace Kontroly Contractingu Manažerismus nové metody pro plnění funkcí státu plánování vyjednávání diverzifikace Neo-taylorizmus odstranění neefektivnosti byrokracie zvýšit kontrolu ekonomických a finančních informací zaměřit se na hodnocení výkonu odvození odměny od dosaženého výsledku Veřejné podnikání vznik správy s podnikatelským duchem

Zásady NPM Dynamika Delegování na co nejnižší úrovně řízení politická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle Delegování na co nejnižší úrovně řízení výkonných pravomocí zodpovědnosti Globální rozpočet rozpočet stanoven pro předem definovaný výkon odměny dle vykonané práce ruší tabulky Controlling interní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy Benchmarking srovnání veřejných jednotek (s tou, která dané služby poskytuje nejlépe)

Poslání NPM Úsilí o změnu Snaha o revitalizaci správních procesů prosazení tržních principů do VS Snaha o revitalizaci správních procesů změna stávajících systémových zákonitostí možnost podnikatelského chování v rámci VS

Cíle NPM orientace na dopady poskytnuté služby orientace na zákazníka důraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS orientace na zákazníka sledování spokojenosti občanů se službami VS vyhledávání jejich potřeb orientace na náklady odpovědnost za poskytnutou službu vzhledem k rozpočtu orientace na produkt povědomí o charakteru veřejných statků a služeb

Metody NPM uzavírání smluv (PPP) oddělení strategických a operativních kompetencí delegování zodpovědnosti model koncernu organizace s decentralizovanými autonomními správními jednotkami systém motivace zavádění prvků soutěže do veřejné správy

Nástroje NPM Přenášení kompetencí Rozpočtování Personální řízení Mechanismy tržního typu kontraktování výkonové kontraktování platby uživatelů poukazy benchmarking nejlepší praxe Kontrolling

Podmínky pro aplikaci Veřejná služba stabilizovaná na určité úrovni různorodá různí poskytovatelé kontrolní mechanismy etický standard

Přínosy Parlament Vláda Občané více prostoru pro řešení politických problémů méně detailních otázek lepší rozhodovací, řídící a kontrolní nástroje Vláda větší prostor pro samotné vládnutí a vedení méně správních úkolů Občané služby - kompetentní, rychlé, partnerské, nekomplikované transparentnost VS dostupnost VS otevřenost vůči problémům a potřebám občanů

Přínosy Zaměstnanci veřejné správy samostatnost vlastní iniciativa zodpovědnosti motivace uznání v práci i na veřejnosti.

Hodnocení výkonu NPM ideologie NPM různé úrovně při usilování o změny komplexní využití pro všechny oblasti vybrané oblasti úspěšnost reforem úspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí výsledky  sliby výsledky nespecifikovatelné

Good Governance vychází z konceptu NPM reakce na selhání využití pozitiv

Principy GG občanská participace orientace na dosažení konsensu transparentnost schopnost reagovat účinnost a efektivnost spravedlnost a nestrannost dodržování zákonnosti odpovědnost

NPM vs. GG do popředí stavěna efektivnost obava z demokratického deficitu při tvorbě a výkonu rozhodnutí vnímání role občana spíše jako spotřebitele maximalizace užitku versus solidarita občan je daňový poplatník ztrácí se politická a sociální dimenze rozhodování informační asymetrie mezi spotřebiteli a poskytovateli snížení transparentnosti decentralizace vede k roztříštěné odpovědnosti efektivnost veřejného sektoru vs. organizace

„Učící se organizace“ Podmínka existence výborné firmy se učí na chybách druhých dobré na chybách svých slabé se neučí vůbec Podmínka existence učení se jednotlivců jejich zaměstnanců podmínka nutná, nikoli postačující

Podněty změn v organizacích Selhání postupů Organizační kultura Změna Zdůraznění Potřeby uživatelů Image organizace Experimenty Vzrůstající tempo změn Konkurence

Akcent jednotlivce Učící se organizace skupina lidí spolupráce trvalé rozšiřování svých znalosti za účelem realizace společného cíle učení – proces prohlubování svých dovedností Jednotlivci základní jednotka organizace vytvářejí formu organizace umožňují transformaci organizace Jsou to pracovnice a pracovníci - kteří se učí organizace může pouze tyto procesy podporovat organizace - systém, který učení umožňuje, motivuje a podporuje

Akcent organizace Učící se organizace Učení v organizaci umožňuje učení všem členům organizace sama sebe nepřetržitě transformuje Učení v organizaci se uskutečňuje prostřednictvím jednotlivců nikoliv kumulativní součet těchto jednotlivců

Model učící se organizace POLITIKA (zásady a postupy) PROCESY (operace, činnosti, fungování) INOVACE (myšlenky, nápady, představy, plány) AKCE (činnost, výroba, služby)

Disciplíny učící se organizace osobní dokonalost myšlenková schémata sdílená vize týmové učení systémový přístup

Předpoklady učící se organizace Sebereflexe Zpětná vazba Přijetí spoluodpovědnosti

Parametry učící se organizace Zaměstnanci - zdroj informací a znalostí otevřená podpora kreativitě a inovacím využití synergických efektů organizační struktura - plochá podpora otevřené komunikace podpora týmové práce i spolupráce mezi útvary

Zásady učící se organizace chyby - součást učení ochota přepracovat organizační systém a struktury doladění podnikové kultury respekt různých preferencí v učení podpora poznávání vlastního stylu rozvíjení znalostí lidí motivace k učení

Změny potřeb v učící se organizaci Současnost Cíl Krátkodobé plánování Nekomplexní pohled na procesy Nejasné kompetence Odbornost, špatné vztahy Individualismus Bariéry mezi útvary Negativní postoj ke změnám, inovacím Dlouhodobé plánování, strategická vize Znalost kritických faktorů úspěchu Jasné kompetence Profesionalismus, dobré vztahy Týmová práce Spolupráce mezi útvary, komunikace Pozitivní postoj ke změnám, inovacím UČÍCÍ SE ORGANIZACE