Gymnázium, Broumov, Hradební 218

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Algebraické výrazy – početní operace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Lineární nerovnice Autor: Mgr. Ludmila.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Znaky dělitelnosti Autor: Mgr. Ludmila.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Třída:
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
Výrazy.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými -sčítací.
Násobení mnohočlenů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice diskriminant Autor: Mgr.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny-násobení Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Číselné soustavy Autor: Mgr. Ludmila.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Druhá odmocnina reálných čísel Autor:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Podíl (dělení) mnohočlenů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými Autor: Mgr.
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Číselné výrazy s proměnnou
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
13x2y3 0,2r3s5 ab3 . a4b2 4p3 + 5p3 Početní výkony s mocninami
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Transkript prezentace:

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU090130 Název: Mnohočleny-početní operace Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Datum ověření: 7.9. 2012 Třída: 5. V Doporučený čas: 45 minut Stručná anotace Prezentace slouží k osvojení a procvičení početních operací s mnohočleny. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0219.

Sčítání a odčítání mnohočlenů 1. odstraníme závorky     (5x - 3) + (3x - 2) = 5x - 3 + 3x - 2 2. najdeme členy, ve kterých jsou stejné proměnné ve stejných mocninách     = 5x - 3 + 3x - 2 3. tyto členy sečteme (odečteme)     = 5x  + 3x - 3 - 2 = 8x - 5

Vypočítej: 1. 2a - [2a + b - (3a – 2b) – (a – b)] = 2. 4xy – (x² + xy) – [(3x – 2x²) – (x + y² - 5xy)] = 3. {[(2a + b) – (2a – b)] + (4a +1) – (2a – 3)} – [5 – (3a + 2)] = 4. a² - b² - {3ab – 2b² - [a² + 2ab – (b² - ab)]}

Výsledky: 1. 2a - [2a + b - (3a – 2b) – (a – b)] = 4a – 4b 2 Výsledky: 1. 2a - [2a + b - (3a – 2b) – (a – b)] = 4a – 4b 2. 4xy – (x² + xy) – [(3x – 2x²) – (x + y² - 5xy)] = x² + y² - 2xy – 2x 3. {[(2a + b) – (2a – b)] + (4a +1) – (2a – 3)} – [5 – (3a + 2)] = 5a + 2b + 1 4. a² - b² - {3ab – 2b² - [a² + 2ab – (b² - ab)]} = 2a²

Násobení mnohočlenů násobení jednočlenů při násobení jednočlenů můžeme koeficienty i proměnné libovolně sdružovat a zaměňovat jejich pořadí     3xy . 0,3 y = (3. 0,3) . x . (y . y) = 0,9 . x . y2 = 0,9xy2 násobení mnohočlenu jednočlenem mnočlen násobíme jednočlenem tak, že vynásobíme jednočlenem každý člen mnohočlenu a získané jednočleny sečteme       (2a + b2 - 5).2ab = 2a.2ab + b2.2ab - 5.2ab = 4a2b + 2ab3 - 10ab

Násobení mnohočlenů 3. násobení mnohočlenu mnohočlenem mnohočlen vynásobíme mnohočlenem tak, že každý člen jednoho mnohočlenu vynásobíme každým členem druhého mnohočlenu a získané jednočleny sečteme (a + b).(c + d) = ac + ad + bc + bd

Vypočítej: 3x · 5xy = 7x²y · 2z(-2xy²) = 2m · (-3n) · (-mn) = 2a · ( x – y²) = 3u · (u + v + 1) = (2a + 3b) · (x + y) = (x² + 3x + 2) · (x + 1) = (3y² - y + 3) · (y² - 3y + 1) =

Výsledky: 3x · 5xy = 15x²y 2m · (-3n) · (-mn) = 6m²n² 2a · ( x – y²) = 2ax – 2ay² 3u · (u + v + 1) = 3u² + 3uv + 3u (2a + 3b) · (x + y) = 2ax + 3bx + 2ay + 3by (x² + 3x + 2) · (x + 1) = x³ + 4x² + 5x + 2 (3y² - y + 3) · (y² - 3y + 1) = 3y⁴ - 10y³ +9y² - 10y + 3

Dělení mnohočlenů 1. dělení mnohočlenu jednočlenem mnohočlen dělíme jednočlenem tak, že vydělíme jednočlenem každý člen mnohočlenu a získané jednočleny sečteme (8a⁴b³ - 16a³b²):2a = (8a⁴b³:2a) : (- 16a³b²:2a) = 4a³b³ - 8a²b²     

Dělení mnohočlenů 2. dělení mnohočlenu mnohočlenem - první člen dělence vydělíme prvním členem dělitele a získaným jednočlenem násobíme všechny členy dělitele (3y² - y + 11) : (y² - 8y) = 3 3 · (y² - 8y) = 3y² - 24y - vzniklý mnohočlen odečteme od dělence (3y² - y + 11) : (y² - 8y) = 3 zb. 23y + 11 - (3y² - 24y ) 23y + 11

Vypočítej: (4a² + 2b) : 2 = (3x + 6xy + 3y) : 3 = (4c²d – 12c⁴d³) : (-4c²d) = (a² - 8a + 7) : (a – 7) = (15 – 9a + 5a² - 3a³) : (5 – 3a) = (4a⁴ - 14a³b – 24a²b² - 54b⁴ : (a² - 3ab – 9b²)= 7. (3x² - 4x + 5) : (x – 1) =

Výsledky: (4a² + 2b) : 2 = 2a² + b (3x + 6xy + 3y) : 3 = x + 2xy + y (4c²d – 12c⁴d³) : (-4c²d) = -1 + 3c²d² (a² - 8a + 7) : (a – 7) = a - 1 (15 – 9a + 5a² - 3a³) : (5 – 3a) = 3 + a² (4a⁴ - 14a³b – 24a²b² - 54b⁴ : (a² - 3ab – 9b²)= 4a² - 2ab + 6b² 7. (3x² - 4x + 5) : (x – 1) = 3x – 1 +

Zdroje: Polák J.: Přehled středoškolské matematiky. SPN Praha 1991 Petáková J.: Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus Praha 2009 Bušek I.,Calda E.: Matematika pro gymnázia: základní poznatky z matematiky. Prometheus Praha 2009. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana https://khanovaskola.cz/