Standardy a jejich pojetí v současném předškolním vzdělávání Zora Syslová Jihlava, 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Standardy RVP ZV září 2013 Praha, Všechno, co jste chtěli vědět o standardech … O TOM, CO URČITĚ BYLO O TOM, CO URČITĚ JE O TOM, CO MOŽNÁ BUDE…
PROJEKT HUMAN STEP Výroční konference NTS F,
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Komunitní a otevřená škola
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická diagnostika
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
9. Tvorba individuálního plánu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Evaluace v mateřských školách
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Odborný seminář MŠMT STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Standardy a jejich pojetí v současném předškolním vzdělávání Zora Syslová Jihlava, 2012

Obsah: 1.Stav předškolního vzdělávání 2.Geneze tvorby standardů 3.Analýza jednotlivých položek 4.Současná situace 5.Závěry

1. Stav předškolního vzdělávání „Vysoce kvalitní raná péče vede k výrazně lepším výsledkům dosaženým v mezinárodních testech týkajících se základních dovedností, jako je například PISA a PIRLS.“ Evropská komise. Kvalitní systém předškolního vzdělávání a péče: nejlepší start do života pro všechny naše děti. Brusel, 2011

Problematické oblasti výsledků PISA = tvořivé myšlení (Starý, 2012)

1. Stav předškolního vzdělávání Zpráva McKinsey & Company: „výsledky studentů českých základních a středních škol klesají. Jelikož akademické výsledky úzce souvisejí s těmi ekonomickými, ohrožují klesající studijní výsledky nejen budoucnost studentů, ale i prosperitu České republiky.“

1. Stav předškolního vzdělávání Oblast předškolního vzdělávání není předmětem žádných systematických výzkumů.

2. Geneze tvorby standardů Leden začátek práce na „Standardech PV“ Březen – květen 2011 – diskuze na portále rvp Červen – příprava nové autorské skupiny Červenec – září 2011 – zapracování připomínek Říjen - recenzní řízení Listopad 2011 – květen 2012 – pilotáž v MŠ Září 2012 – implementace do MŠ

Výstupní standardy Formulují „nejdůležitější věku přiměřené požadavky, jejichž naplněním by mělo být završeno předškolní vzdělávání. Protože předškolní vzdělávání je v ČR nepovinné, není ani povinností dětí jej bezezbytku naplnit.“ Pojem „výstupní“ byl dále v textu zpřesněn informací, že má plnit funkci orientační a nelze jej tedy chápat ani jako standard evaluační, ani jako výkonový, neboť některé děti mohou naplnit požadavky RVP PV dříve, jiné později a „že tedy v době, kdy ukončují předškolní vzdělávání, některé většinu požadavků zvládnou spolehlivě, popř. je i překročí, jiné jich sotva dosáhnou. Nebyl tvořen se záměrem sjednotit výkony dětí, popř. testovat dovednosti předškolního dítěte či začínajícího školáka.“

Diskuze na portále – respondentů ankety 65% souhlasí 95 diskusních příspěvků spíše negativní

Ukázky z diskuse: Je vůbec nutné formulovat standardy předškolního vzdělávání, jestliže je již závazný dokument RVP a z něho vycházející a v souladu ŠVP, kde jsou konkretizovány všechny očekávané výstupy? Hrozí zde riziko striktního dodržování těchto standardů a kde je tedy individualita každého dítěte??? Bude respektováno jeho osobní tempo, styly učení, schopnosti a možnosti? Vypadá to jako návrat od osobnostně orientované výchovy k výchově jednotné. Myslím, že samotné standardy nemohou zlepšit kvalitu a úroveň předškolního vzdělávání. (Ivana Urbánková)

Ukázky z diskuse: Nejsem přesvědčena, že je nutné zpracování standardů, neboť RVP PV je dostatečným vodítkem ke kvalitnímu zpracování ŠVP s přihlédnutím k regionálním podmínkám. Ze striktně předepsaných výstupů mám obavu, že se vytratí tvořivost učitelek a jejich osobitý přístup k edukačnímu procesu. Navíc hrozí i riziko striktního dodržování těchto standardů z pozice ČŠI, nemluvě o nesplnitelných požadavcích rodičů (laické veřejnosti). Vznikla-li potřeba konkretizace, možným řešením by bylo zpracování odborné příručky pro začínající učitele, aby si dostatečně zažili správné postupy v samotné výchovně vzdělávací práci s různými věkovými skupinami dětí. Zacilme spíše pozornost na práci s nadanými dětmi a dětmi se speciál. vzdělávacími potřebami. Vynaložené finanční prostředky na práci experttní skupiny pro standardy by umožnilo zaplatit kvalitní učitele a umožnilo vybavit školy materiálem korespondujícím s požadavky moderní školy Marie Polednová

Ukázky z diskuse: Myslím si, že navrhované standardy by mohly spíše sloužit něco jako manuál pro práci učitelky v MŠ, nikoli jako závazná norma. Souhlasím, že by to mohlo pomoci začínajícím učitelkám. Ale nejen jim, ze zkušenosti vím, že takovou pomoc potřebují také letité praktičky, které mají už jen pár let do důchodu a stále se špatně orientují v textu RVP PV. (Vladimíra Dobrovolná)

Ukázky z diskuse: Standard znamená normu, měřítko, správnou míru, něco obvyklého, očekávaného, přiměřeného. Pro primární vzdělávání za určitých podmínek ano, ale pro preprimární vzdělávání píši ne. Já osobně jsem pro drobné úpravy respektive novelizaci v RVP PV, protože došlo za dobu praxe vytváření ŠVP v MŠ k určitým změnám. Jsem pro ujednocení některých pojmů, které se v odborné literatuře vysvětlují odlišně a učitelky tápou. Jsem pro vytvoření dalších pomocných dokumentů, nejen pro začínající učitelky MŠ, jak bylo uvedeno v předchozích příspěvcích. – (Petra Rosová)

Stanovisko PdF krátký časový úsek na tvorbu tak důležitého dokumentu nebyly definovány jeho cíle, ani smysl materiál nevychází ze systémového a koncepčního rámce vzdělávání v návaznosti na kurikulární dokumenty zpochybnění celého RVP PV, neboť takto rozpracované výstupy by mohly nasměrovat práci učitelek zpět k předmětnému modelu (výchovným složkám) známým z Programu výchovně vzdělávací práce pro jesle a mateřské školy (1984) a odklonit je od osobnostního modelu prezentovaném v RVP PV

Odůvodnění K hlavním cílům předškolního vzdělávání patří orientovat se „k tomu, aby si dítě od útlého věku osvojovalo základy klíčových kompetencí a získávalo tak předpoklady pro své celoživotní vzdělávání, umožňující mu se snáze a spolehlivěji uplatnit ve společnosti znalostí.“

Integrované bloky nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích a nabízí mu takové aktivity, při nichž nezískává pouze izolované poznatky či jednoduché dovednosti, ale získává komplexnější zkušenosti - prakticky využitelné, činnostní - kompetence.

Didaktický styl -vzdělávací nabídka, individuální volba a aktivní účasti dítěte. -Pedagog má být průvodcem dítěte na jeho cestě za poznáním, probouzet v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, nikoli tím, kdo dítě „úkoluje“ a plnění těchto úkolů kontroluje. -Úkolován je pedagog – jeho úkolem je iniciovat vhodné činnosti, připravovat prostředí a nabízet dítěti příležitosti, jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět sobě i všemu kolem sebe stále účinnějším způsobem

Nová verze Očekávané výstupy RVP PV – konkretizované nový tým metodická pomoc

Nová verze „Metodická pomoc na cestě k naplňování vzdělávacích cílů stanovených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání“ s tím, že text „obsahuje očekávané výstupy z RVP PV rozvedené do konkrétnější podoby.“

Otázky kolem „standardů“ Nejde ani o standardy ani o metodický materiál – co to tedy je? U základního vzdělávání byly impulzem špatné výsledky PISA. Co bylo tímto impulzem v případě předškolního vzdělávání?

Proč je nutná „metodická pomoc na cestě k naplňování vzdělávacích cílů stanovených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání“, jak je uvedeno v úvodu inovované verze? Proč je současná metodická pomoc nedostačující?

Jak je možné, že standardy ještě nejsou hotové, ale ČŠI má jejich kontrolu již v plánu úkolů na rok 2011/2012? …

Média „Standardy budou povinné a předškolní třída je bude prokazovat vždy před prázdninami (před nástupem do školy). Ve druhé polovině letošního roku proběhne testování těchto pravidel a ostrá verze začne již příští rok. Zatím však ještě není jasné, kdo a jakou formou bude děti testovat, zřejmě by to měla být školní inspekce. Dále se objevuje otázka, zda budou tyto standardy prospěšné. Do základní školy totiž musí nastoupit každé šestileté dítě bez ohledu na to, jaké splňuje standardy.“

„Pokud se standardy stanou povinnými a bude kontrolované plnění indikátorů jako závazné normy (např. testováním předškolního vzdělávání apod.) hrozí riziko příprav a nácvik dětí s návodným drilem rozvoje jejich schopností, který si bohužel ještě některé z nás pamatují a i dnes může hrozit riziko, že by tento dril mohl vzniknout za účelem uspět jako instituce - MŠ při hodnocení kvality školy.“ Vladimíra Hornáčková

Konečná podoba Průvodní text informuje o povinné součásti s RVP PV k tizovane-ocekavane-vystupy-rvp-pv

3. Analýza jednotlivých položek

4. Současná situace Připravovaný projekt MŠMT „Implementace standardů do předškolního vzdělávání“.

Evaluační nástroj RoK v MŠ

5. Závěry: Nepropojenost s činnostními dovednostmi Převažují znalosti a důraz kladený na kognitivní rozvoj Malý prostor pro spontánní činnosti dětí Důraz kladený na vnější kontrolu

Mohou pomoci takto nastavené standardy učitelům mateřských škol s odklonem od tradičního transmisivního přístupu k předškolnímu vzdělávání?

Pomohou zkvalitnit předškolní vzdělávání tak, aby žáci ZŠ dosahovali lepších výsledků v PISA a PIRLS testech?