Důvody vstupu na zahraniční trhy Přednáška č.2 Důvody vstupu na zahraniční trhy
Všeobecné důvody pro mezinárodní obchod – I. Nové tržní příležitosti Ekonomické efekty Přítomnost na trhu Delší výrobkový cyklus Spolupráce se zahraniční firmou
Všeobecné důvody pro mezinárodní obchod – II. Přístup k surovinám Důvěra v domácí značku Legislativní podmínky Důvody vyplývající z měnového kurzu Diverzifikace rizika
Důvody pro mezinárodní obchod ČR Velikost trhu v ČR Nedostatek surovin Získávání nových technologií Nárůst ceny práce
Výhody a nevýhody firem uplatňující mezinárodní obchod Diverzifikace Zvýšení zisku Stabilizace pracovní síly Finanční výhody Prestiž mezinárodní společnosti Riziko Náklady
Před vstupem na zahraniční trh Stanovit cílová teritoria pro vstup Tvorba marketingového plánu Určení způsobu vstupu
2.Tvorba marketingového plánu Analýza trhu SWOT analýza Výzkum zahraničního trhu Stanovení cíle Určení strategie Přizpůsobení taktiky Implementace Kontrola, přehodnocení situace
3. Způsob vstupu na zahraniční trh Pasivní přístup – využití pouze v krajních situacích Aktivní přístup – využití marketingových aktivit
3. 1 Způsob vstupu na zahraniční trh Vývozní a dovozní operace - Prostřednické vztahy - Smlouva o výhradním prodeji -Obchodní zastoupení - Komisionářské a mandátní vztahy - Piggyback - Přímý vývoz - Exportní aliance Formy nenáročné na kapitálové investice - Licenční obchody - Franchising - Smlouvy o řízení - Zušlechťovací operace - Výrobní kooperace Kapitálové vstupy - Akvizice - Fúze - Investice na zelené louce - Joint venture - Strategické aliance
3. 2 Způsob vstupu na zahraniční trh Výrobce vyrábí: V domácí zemi Nepřímý vývoz Přímý vývoz V bezcelní zóně V zahraničí Montáž Plná výroba Strategické aliance Jiné typy
průmyslový distributor Přímý vývoz výroba domácí země cílové země Bez přímých investic S přímými investicemi VOO průmyslový distributor B2C B2B průmyslový trh vládní trh MOO zákazník
Obecné faktory ovlivňující vstup na zahraniční trh Finanční náročnost Kapitálové zázemí firmy Potenciál cílového trhu Možnost kontroly trhu Rizikovost trhu Konkurenceschopnost firmy
Specifické faktory ovlivňující vstup na zahraniční trhy Marketingový pohled na cílový trh Komunikační pohled na cílový trh Vztah mezi členy distribučního kanálu Zpětná vazba
1. Faktor - Marketingový pohled na cílový trh 1.2 Typ výrobku 1.3 Dostupnost distributorů 1.4 Cíle a strategie
2. Faktor - komunikační pohled na cílový trh Komunikační strategie 2.1 Gravity – (tíže), výrobek se prosadí sám 2.2 Push – (tlak), zaměření na nejbližší článek 2.3 Pull – (tah), zaměření na poslední článek Komunikační bariéry 2.4 Kulturní bariéry 2.5 Národnostní bariéry 2.6 Bariéra prostředí 2.7 Bariéra vzdálenosti
3. Faktor - Vztah mezi členy distribučního kanálu 3.1 Přímá cesta Výrobce - zákazník 3.2 Nepřímá cesta Výrobce – mezičlánek– zákazník 3.3 Konflikty v komunikaci Vertikální Horizontální Vícedimenzní
4. Faktor – zjištění zpětné vazby 4.1 Informace o chování spotřebitelů 4.2 Informace o konkurenci 4.3 Informace o reakcích na produkt, cenu, dostupnost, komunikaci společnosti
Pravidla pro volbu země Jednoduché pravidlo (naive rule) Pragmatické pravidlo (pragmatic rule) Strategické pravidlo (strategic rule)
Hlavní teoretické přístupy k problematice internacionalizace Model EPRG etnocentrický polycentrický regiocentrický geocentrický
Trendy rozvoje Mezinárodního marketingu Dynamičnost trhu Relační marketing (nová role dodavatelů a zákazníků) Inovace nabídky Strategie založené na získání konkurenční výhody Soutěžení na globálním trhu (nové formy komunikace)
Shrnutí – hlavní rozhodování v mezinárodním marketingu Rozhodování o tom, zda vstoupit na zahraniční trh Rozhodování o tom, na který trh vstoupit Rozhodování o způsobu vstupu na zahraniční trh Rozhodování o marketingovém programu Rozhodování o organizaci marketingu
Děkuji za pozornost