 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Advertisements

Digitální učební materiál
Organická chemie.
Klasifikace chemických reakcí
VY_32_INOVACE_05-01 Úvod do studia chemie
Organická chemie.
ORGANICKÁ CHEMIE OPAKOVÁNÍ
Úvod do studia organické chemie
Struktura organických látek
STRUKTURA ORGANICKÝCH SLOUČENIN
CHEMICKÉ VZORCE ORGANICKÝCH SLOUČENIN
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL201 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Vzorce organických sloučenin
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
ORGANICKÁ CHEMIE.
Organická chemie - úvod
CZ.1.07/1.1.10/
Organické sloučeniny - uhlovodíky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Vzorce sacharidů O H C C C H O C Mgr. Lenka Fasorová.
Úvod do studia organické chemie. Úvod do organické chemie zabývá se studiem „organických“ látek a jejich reakcemi –organická látka = (dříve) látky vyprodukované.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Názvosloví.
Typy chemických vzorců
Chemické značky a vzorce II
Písemka lineární uhlovodíky
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Látkové množství, molární hmotnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZVOSLOVÍ, DĚLENÍ, VZORCE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
VY_32_INOVACE_06 - UHLOVODÍKY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
ORGANICKÁ CHEMIE ÚVOD.
SLOUČENINY UHLÍKU Chemie 9. ročník
Vlastnosti uhlíku, vzorce a vazby v organické chemii
12.1 Organické sloučeniny Organické (ústrojné) látky
Základní pojmy organické chemie
ALKENY.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_ PředmětCHEMIE.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_18 CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PŘÍRODNÍ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Atomy a molekuly.
Ch_025_Uhlík Ch_025_Uhlovodíky_Uhlík Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
Organická chemie Vlastnosti uhlíku, vzorce a vazby v organické chemii Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Základy organické chemie
Organické látky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organická chemie Chemie 9. r..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
CYKLOALKANY.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_09
Chemické sloučeniny, chemická vazba, molekula
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
VY_32_INOVACE_05-01 Úvod do studia chemie
VY_32_INOVACE_Slo_III_01 Organická chemie ppt.
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Chemická sloučenina, molekula, chemická vazba
Alkeny Chemie pro 9.ročník ZŠ.
A324 A324.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Transkript prezentace:

 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle připravit  Zlomem byla syntéza močoviny v roce 1828 německým chemikem F. Wöhlerem

 Sloučeniny uhlíku a vodíku  Další prvky = kyslík, halogeny, síra, dusík, fosfor, křemík, některé kovy (Na, K, Fe)  Využití znalostí organické chemie: - farmaceutický průmysl - chemický průmysl (výroba barviv, rozpouštědel, plastů, syntetických vláken, výbušnin, paliv apod.)

 Elektronová konfigurace: 1s 2 2s 2 2p 2  První prvek IV.A skupiny  Typický představitel nekovů  Výskyt v přírodě: - grafit - diamant - ve sloučeninách (anorganické = CO 2, H 2 CO 3, uhličitany) - zejména v organických sloučeninách a přírodních látkách (tuky, vitaminy, cukry)

 UHLÍK JE ČTYŘVAZNÝ!!!!!  Př. CO 2 (O=C=O), HCN (H-C=N), CH 4 ( )  Schopnost tvorby řetězců (lineárních i cyklických)  Atomy C se mezi sebou mohou vázat jednoduchou, dvojnou či trojnou vazbou _

Napiš číslo periody a skupiny Napiš počet p +, n 0, e - Napiš vzorce oxidů uhlíku Řešení: molární hmotnost protonové číslo elektronegativita 5, IV.A 6, 6, 6 CO, CO 2 12,011 6 C 2,5 Carboneum Uhlik Co představují číselné hodnoty 12, ,5

Napiš číslo periody a skupiny Napiš počet p +, n 0, e - Napiš vzorce oxidů uhlíku Řešení: molární hmotnost protonové číslo elektronegativita 5, IV.A 6, 6, 6 CO, CO 2 12,011 6 C 2,5 Carboneum Uhlik Co představují číselné hodnoty 12, ,5

Napiš číslo periody a skupiny Napiš počet p +, n 0, e - Napiš vzorce oxidů uhlíku Řešení: molární hmotnost protonové číslo elektronegativita 5, IV.A 6, 6, 6 CO, CO 2 12,011 6 C 2,5 Carboneum Uhlik Co představují číselné hodnoty 12, ,5

1. C ≡ C 2. C - C - C - C 3. C ≡ C - C 4. C - C = C - C 5. C = C - C = C Řešení: 1. CH ≡ CH 2. CH 3 - CH 2 - CH 2 - CH 3 3. CH ≡ C - CH 3 4. CH 3 - CH = CH - CH 3 5. CH 2 = CH - CH = CH 2

1. C ≡ C 2. C - C - C - C 3. C ≡ C - C 4. C - C = C - C 5. C = C - C = C Řešení: 1. CH ≡ CH 2. CH 3 - CH 2 - CH 2 - CH 3 3. CH ≡ C - CH 3 4. CH 3 - CH = CH - CH 3 5. CH 2 = CH - CH = CH 2

1. C ≡ C 2. C - C - C - C 3. C ≡ C - C 4. C - C = C - C 5. C = C - C = C Řešení: 1. CH ≡ CH 2. CH 3 - CH 2 - CH 2 - CH 3 3. CH ≡ C - CH 3 4. CH 3 - CH = CH - CH 3 5. CH 2 = CH - CH = CH 2

1. C ≡ C 2. C - C - C - C 3. C ≡ C - C 4. C - C = C - C 5. C = C - C = C Řešení: 1. CH ≡ CH 2. CH 3 - CH 2 - CH 2 - CH 3 3. CH ≡ C - CH 3 4. CH 3 - CH = CH - CH 3 5. CH 2 = CH - CH = CH 2

1. C ≡ C 2. C - C - C - C 3. C ≡ C - C 4. C - C = C - C 5. C = C - C = C Řešení: 1. CH ≡ CH 2. CH 3 - CH 2 - CH 2 - CH 3 3. CH ≡ C - CH 3 4. CH 3 - CH = CH - CH 3 5. CH 2 = CH - CH = CH 2

1. C ≡ C 2. C - C - C - C 3. C ≡ C - C 4. C - C = C - C 5. C = C - C = C Řešení: 1. CH ≡ CH 2. CH 3 - CH 2 - CH 2 - CH 3 3. CH ≡ C - CH 3 4. CH 3 - CH = CH - CH 3 5. CH 2 = CH - CH = CH 2

1. CH 3 CH 3 2. CH C CH 3 3. CH 3 CH CH CH 3 4. CH 2 CH 2 5. CH 3 C C CH 3 Řešení: CH 3 - CH 3 CH ≡ C - CH 3 CH 3 - CH = CH - CH 3 CH 2 = CH 2 CH 3 - CH = CH - CH 3

1. CH 3 CH 3 2. CH C CH 3 3. CH 3 CH CH CH 3 4. CH 2 CH 2 5. CH 3 C C CH 3 Řešení: CH 3 - CH 3 CH ≡ C - CH 3 CH 3 - CH = CH - CH 3 CH 2 = CH 2 CH 3 - CH = CH - CH 3

1. CH 3 CH 3 2. CH C CH 3 3. CH 3 CH CH CH 3 4. CH 2 CH 2 5. CH 3 C C CH 3 Řešení: CH 3 - CH 3 CH ≡ C - CH 3 CH 3 - CH = CH - CH 3 CH 2 = CH 2 CH 3 - CH = CH - CH 3

1. CH 3 CH 3 2. CH C CH 3 3. CH 3 CH CH CH 3 4. CH 2 CH 2 5. CH 3 C C CH 3 Řešení: CH 3 - CH 3 CH ≡ C - CH 3 CH 3 - CH = CH - CH 3 CH 2 = CH 2 CH 3 - CH = CH - CH 3

1. CH 3 CH 3 2. CH C CH 3 3. CH 3 CH CH CH 3 4. CH 2 CH 2 5. CH 3 C C CH 3 Řešení: CH 3 - CH 3 CH ≡ C - CH 3 CH 3 - CH = CH - CH 3 CH 2 = CH 2 CH 3 - CH = CH - CH 3

1. CH 3 CH 3 2. CH C CH 3 3. CH 3 CH CH CH 3 4. CH 2 CH 2 5. CH 3 C C CH 3 Řešení: CH 3 - CH 3 CH ≡ C - CH 3 CH 3 - CH = CH - CH 3 CH 2 = CH 2 CH 3 - CH = CH - CH 3

 Empirický (stechiometrický) - udává poměr počtu atomů v molekule sloučeniny - př. CH 2 O (C 2 H 4 O 2, C 6 H 12 O 6 )  Sumární (molekulový vzorec) - udává skutečný počet atomů v molekule - př. C 6 H 12 O 6

 Racionální (funkční): - vyjadřují charakteristická atomová uskupení v molekule (tzv. funkční skupiny) - př. CH 3 COOH  Strukturní konstituční vzorec - zobrazuje vazby v molekule - neinformuje o prostorovém uspořádání - př.

 Strukturní elektronový vzorec - zobrazuje vazby v molekule spolu s vyznačením volných elektronových párů - př.  Geometrický vzorec - zachycuje prostorové uspořádání molekul

 Pod stejným empirickým vzorcem se můžou nacházet různé uhlovodíky = izomerie  S využitím stavebnic sestavte co nejvíce možných modelů sloučenin s empirickými vzorci:  C 4 H 10  C 6 H 14  C 7 H 16

 Uhlovodíky - acyklické – nasycené - nenasycené - cyklické – alicyklické – nasycené - nenasycené - aromatické – monocyklické - polycyklické