Kateřina Folterová Andrea Stodolová Radka Stolarčíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Obyvatelstvo Pohlaví Věk Rasová příslušnost Etnická příslušnost Jazyk
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Pět evropských klišé české diplomacie 1. Členství v EU je naším národním zájmem ( ? ) 2. Členství v EU je základem naší ekonomické prosperity ( ?) 3.Pro.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Česká republika Demokratický stát.
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Studijní obor: Sociální činnost
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
EVROPSKá UNIE.
Věra Zlevorová a Natálie Kachlíková
Globalizace z různých úhlů dopadu
Demokracie a její hodnoty
Společenské a hospodářské prostředí
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITOLOGIE TEST 12.
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
Průřezová témata.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Turecko Eliška Novotná.
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Chudoba jako sociální problém
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Stát a národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
OSN.
Občanská práva a povinnosti
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Regionální politika EU v období
Státověda.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Stát Definice, funkce, typy.
Občanská práva a povinnosti
Sociální skupiny a role
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod, základní principy a cíle
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Globalizace z různých úhlů dopadu
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Severoatlantická aliance
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
LIDSKÁ PRÁVA y.
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Kateřina Folterová Andrea Stodolová Radka Stolarčíková Evropská identita Kateřina Folterová Andrea Stodolová Radka Stolarčíková

Identita = totožnost, úplná shodnost Národní identita: pocit sounáležitosti vyplývající ze společných zájmů, zvyků, jazyka, kultury,historie, krajiny, často i víry a společného osudu určitého národa. Evropská identita: původně byla identitou lidí, obyvatel měst a vesnic, kteří utvářejí krajinu kolem sebe, což dnes není vlivem vývoje a migrace možné. Stále více se jedná o prázdný pojem. Grimm uvádí, že v současné době je „evropská identita velmi slabě vyvinutá“ a proto nelze mluvit o evropském démosu.

Démos ve starověkém Řecku lid, obyvatelstvo určitého území nebo správní jednotka, obec lid, svobodní občané Evropský démos = evropský lid démos x ethnos

Teorie o nedostatku démosu na úrovni EU. Dnes evropský politický národ neexistuje a nejsou pozorovatelné signály jeho konstituování

Vysvětlení pojmu: Evropská - týká se Evropy, jakožto geopolitického celku vycházejícího z dlouhodobého historického vývoje. Tento výraz zahrnuje zeměpisné, historické a kulturní prvky. Identita je pojem, který naznačuje stejnost, podobnost. Ale žádná forma identity není zcela úplná a stabilní. Identita se objevuje na různých úrovních a může mít různé formy, které vznikají různými způsoby v závislosti na prostředí a situaci. Pojem evropská identita lze teda vysvětlit jako tradiční systém hodnot, ze kterých Evropa vyrostla, mající podobný soubor cílů k nimž se ubírá.

Evropská identita je přihlášení se k hodnotám úcty k lidské důstojnosti, svobody, demokracie, rovnosti, právního státu a dodržování lidských práv, nepřípustnosti diskriminace, toleranci a spravedlnosti. Je jednou z vrstev naší identity. Jednotlivé členské státy se nemají v Evropské unii „rozpustit“, ale právě vnést do společenství i svou národní svébytnost. Právě různorodost národů mu dodává duchovní a morální sílu.

Argumenty pro a proti v otázce vybudování společné evropské identity rozvíjení kulturní rozmanitosti Lepší zvládání ekologických otázek Větší bezpečnost pro společnost začleněnou do identity Ekonomická výpomoc národů zabránění roztříštěnosti, chaosu a konfliktu ve společnosti přispění k dosažení soudržnosti, solidarity, subsidiarity a spolupráce.

Principy usilování společnosti o identitu Kompetence: Lepší spolupráce ve výrobních vztazích v oblasti trhu Sociálních vztazích v občanské společnosti Osobních vztazích co se týče rodiny. Integrita: Je to míra uznání a zakotvení ve společnosti Povědomí o existenci identity v ostatních kruzích.

Pozitivní vymezení evropské identity Spočívá ve schopnosti ukázat svoji kompetenci Utvářet větší komunitu Vyšší možnost sebeuspokojení Evropa je schopná obrany, vyrovná se, co se týče síly, stejně Rusku i Spojeným státům Rozdělená Evropa je slabá a neschopná obrany

Proti: Vyskytuje se převážně u menšin Vede k posilování agrese menšin vůči většině Růst nenávisti a frustrace Má negativní důsledky především v sociální a politické sféře. Rozpor v náboženství Stále více pravomocí přechází na integraci na úkor států.

Negativní vymezení Evropské idenity Je vůbec možné vyjádřit evropskou identitu pomocí hodnot, které mají platit pro celé společenství? Všichni, kteří tyto hodnoty přijímají, musí být jako součást Evropské integrace akceptováni. Zda Turecko patří či nepatří do Evropy nerozhoduje tedy nikdo jiný než sami Turci svým postojem k evropským hodnotám. Přijmutím států „ne zcela Evropských“ je obrovské riziko negativní identity.

Antiamerikanismus Islámský svět – opak amerikanismu Muslimové by neměli být bržděni tam, kde to není třeba, aby se z nich nestala menšina, která by pro identitu byla negativní. Posílení evropské identity by napomohla znalost Evropanů několika světových jazyků. Se zvyšováním počtu členských států se stmelování Evropy bude stávat těžším a těžším.

Nacionalismus v dnešní Evropě Vztah identity a politické moci se vyznačuje podobně jako vztah identity a kultury Nejvyšší moc má ten, kdo nejvíce ovlivňuje směr formování identity Stát ovlivňuje prostředí utváření identity Je vždy zakořeněna v morálních aspiracích lidstva Integrace a globalizace vyvolala u určitých lidí obavy a znejistění.

Národní a etnické hodnoty jsou na ústupu, zatímco rasismus a nacionalismus roste. Proč je potřeba kolektivní identity? Identita je vytvářena kvůli bezpečnosti a prosperitě. Žádný stát není schopen zajistit takovou bezpečnost svých občanů, jako evropská integrace. Identita je pouto, které váže dohromady jedince a společnost. Snížení autonomie státu Evropskou integrací znamená vyšší suverenitu, pouze dělenou. Identita je interaktivní proces mezi jedincem a prostředím, které je kulturně formováno.

Tom Nairn Nacionalismus je patologie moderního historického vývoje, která je stejně nevyhnutelná jako „neuróza“ u jednotlivce, provází ji velmi podobná zásadní dvojznačnost, podobná latentní možnosti zvrhnout se v šílenství, vyrůstá z dilemat bezradnosti (která je pro společnost ekvivalentem infantilismu), jimž je zatížena většina světa, a je v podstatě nevyléčitelná.

V současné politice zaznívá, že národní a evropská identita jsou v rozporu. Česká společnost je tomu příkladem. Formování identity – způsob zvládání a čelení vlivů. Nestabilní identita – ta, která těží ze zmatenosti. Vhodným způsobem pro vytváření evropské identity by nemělo být kupování občanů, ale vytváření vhodných podmínek. Evropská identita by měla být založena na více než jednom prvku.

Dosáhnutí stability v Evropské integraci. Oslabování národních identit? Evropská různost – může být nápomocna při vytváření Evropské identity, později přímo nezbytná pro jednotu. Slevy na národních identitách na úkor politické přináležitosti. Nacionalismus, ač je historicky spojen s liberálním myšlením, je pro Evropskou identitu slepou uličkou.

Nacionalismus představuje princip politické legitimity společnosti  nové podmínky pro formování Evropy. Moderní nacionalismus vznikl v období mezi začátkem knihtisku a kapitalismu. Vznik moderního nacionalismu a národních identit je důsledkem modernizace. Identita je artefaktem moci a největší moc má ten, kdo nejvíce ovlivňuje diskurz formování identity (Hoover)

K zamyšlení Co si představujete pod pojmem evropská identita vy?

Jste pro nebo proti snaze o sjednocení Evropy?

Myslíte si, že připojení Turecka, případně dalších zemí s odlišnými tradicemi a kulturou, k Evropské Unii znamená ztrátu jednotnosti v Evropské identitě?

Jaké dopady může mít potlačování národních identit na úkor identitě evropské?

Můžou členské státy EU vůbec někdy vytvořit „jednotnou Evropu“?

Jak vnímáte evropskou identitu vy?

Seznam pramenů a literatury Müller, Karel B., 2008. Evropa a občanská společnost. Projekt evropské identity. SLON. Müller, Karel B., 2007. Příspěvek k projektu Evropské identity, Praha Mezinárodní politika 5/2009. www.euractiv.cz Scruton, Roger: Evropská identita je umělý konstrukt. Dostupné na http://www.euroskop.cz/8801/17636/clanek/roger-scruton-evropska-identita-je-umely-konstrukt/) Právník 4/2006 Slovník cizích slov Rovná, Lenka: Existuje evropská identia? Dostupné na http://www.cuni.cz/IFORUM-2308.html

Mile kolegyne, prezentaci jsem si prosla a doporucila bych Vam urcite upravy, pokud mate zajem na lepsim hodnoceni. V soucasne podobe se Vase prezentace pohybuje na hodnoceni dobre. Za prve, prvni dva zdroje, ktere na konci uvadite, jste nepouzily (myslim Mullera a Fialu, snad s vyjimkou posledni casti, kterou hodnotim nejlepe). Vetsina prezentace se opira o internetove zdroje, ktere jsem ovsem na konci nevidela uvedene. Cili bud si skutecne nastudujete ony uvadene zdroje nebo uvedete sve realne zdroje. Uprimne bych Vam doporucila se alespon do tech knizek podivat, pokud mate zajem na tom byt lepe hodnocene. Za druhe sve internetove zdroje temer doslova prebirate, coz ovsem neni cil dobre prezentace, naopak byste se mely pokusit problematiku vylozit vlastnimi slovy tak, jak jste ji pochopily. Napr. u argumentu pro a proti jsem nevidela, co jsou argumenty pro a co proti. Pozitivne hodnotim slidy 1-5 a 23-34, na ostatnich bych doporucila jeste zapracovat. Zdravi Petra Mestankova