Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Vymezení, funkce, zdroje
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
OSOBNOST.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Proces vnímání v komunikaci
Rozdíly mezi osobnostmi
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Volba povolání.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Nákupní chování spotřebitele
Rozdíl vnímání a představy
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
A) Determinanty poptávky po produktech a službách
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální poznávání (Social Cognition)
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Kupní chování a EU.
Pedagogická psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Faktory ovlivňující poznávání osobnosti
Teorie vzdělávání dospělých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
Psychické procesy - vnímání
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sociální psychologie – CŽV 2012
Témata kognitivní psychologie
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Transkript prezentace:

Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti Pesimismus nebo optimismus Projekce Popularita Vzájemný vztah vnímajícího a vnímaného

První dojem - dovolíme, aby první dojem ovlivňoval další poznávání určitého člověka Haló efekt - vnímání druhých na základě veřejného mínění Soukromé teorie osobnosti - osobnost - charakteristika, poznávání osobnosti – význam ,faktory zkreslující poznání. Získané vlastnosti osobnosti - charakter, schopnosti ,zájmy.(hnědé oči => lump) Pesimismus a optimismus - jsou sice protiklady, obojí jsou ale hodnotící postoje, které lze vyjádřit obecným tvrzením tvaru „všechno je X“, kde X je atribut (vlastnost). Takové výroky mohou mít v běžné řeči dobrý smysl. Člověk, který se právě vrátil z dovolené ve Středomoří, může říci: „Tady je všechno zelené“ a každý mu rozumí, protože si domyslí zamlčené předpoklady: 1) že „tam“ je tomu jinak a 2) že „všechno“ znamená všechny věci, které mohou a mají být zelené, tedy trávníky a lesy, a ne lidi nebo auta Projekce - automatické vnímání vlastních (především negativních) vlastností na druhých Popularita - označuje oblíbenost osoby, filmu, automobilu nebo jiného produktu u veřejnosti. Je to produkt veřejného mínění.

Individuální rozdíly při vnímání a pozorování: 1.Výběrovost vnímání - vnímání není pouze pasivní reagování, ale také výběr z množství podnětů - princip figury a pozadí \ to člověk zaměří své vnímání na konkrétní věc (figura) a ostatní (pozadí) filtruje jako šum. 2.Proces vnímání - vnímání není pouhým otiskem skutečnosti do psychiky, ale složitým psychickým procesem (zpracování vjemů - analyticko-syntetická činnost) - princip dobré figury \ to člověk se snaží dát všemu smysl (smysluplné tvary), ale má jiné fyziologické předpoklady (např. kvalitu receptorů) i jiné zkušenosti (asociace, vyhodnocení vztahů, atp.).

Faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací • vztah mezi vnímajícím a vnímaným (to, jak danou osobu vnímáme, je ovlivněno naším vztahem k ní) • optimista vnímá především kladné vlastnosti, pesimista si všímá hlavně záporných • lidé také často připisují vnímaným osobám své vlastnosti (projekce) • nebo se snaží jedinci připsat ty vlastnosti, které jsou typické pro jeho skupinu, ke které patří, jsou ovlivněni předsudky • důležité je též pořadí informací, nejvíce jsme ovlivnění tzv. prvním dojmem • čím více informací, tím více je naše představa o druhém člověku přesnější • naše vnímání může zkreslit přetvářka vnímaného • vnímání ovlivňuje také popularita osoby, kterou vnímáme