Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti Pesimismus nebo optimismus Projekce Popularita Vzájemný vztah vnímajícího a vnímaného
První dojem - dovolíme, aby první dojem ovlivňoval další poznávání určitého člověka Haló efekt - vnímání druhých na základě veřejného mínění Soukromé teorie osobnosti - osobnost - charakteristika, poznávání osobnosti – význam ,faktory zkreslující poznání. Získané vlastnosti osobnosti - charakter, schopnosti ,zájmy.(hnědé oči => lump) Pesimismus a optimismus - jsou sice protiklady, obojí jsou ale hodnotící postoje, které lze vyjádřit obecným tvrzením tvaru „všechno je X“, kde X je atribut (vlastnost). Takové výroky mohou mít v běžné řeči dobrý smysl. Člověk, který se právě vrátil z dovolené ve Středomoří, může říci: „Tady je všechno zelené“ a každý mu rozumí, protože si domyslí zamlčené předpoklady: 1) že „tam“ je tomu jinak a 2) že „všechno“ znamená všechny věci, které mohou a mají být zelené, tedy trávníky a lesy, a ne lidi nebo auta Projekce - automatické vnímání vlastních (především negativních) vlastností na druhých Popularita - označuje oblíbenost osoby, filmu, automobilu nebo jiného produktu u veřejnosti. Je to produkt veřejného mínění.
Individuální rozdíly při vnímání a pozorování: 1.Výběrovost vnímání - vnímání není pouze pasivní reagování, ale také výběr z množství podnětů - princip figury a pozadí \ to člověk zaměří své vnímání na konkrétní věc (figura) a ostatní (pozadí) filtruje jako šum. 2.Proces vnímání - vnímání není pouhým otiskem skutečnosti do psychiky, ale složitým psychickým procesem (zpracování vjemů - analyticko-syntetická činnost) - princip dobré figury \ to člověk se snaží dát všemu smysl (smysluplné tvary), ale má jiné fyziologické předpoklady (např. kvalitu receptorů) i jiné zkušenosti (asociace, vyhodnocení vztahů, atp.).
Faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací • vztah mezi vnímajícím a vnímaným (to, jak danou osobu vnímáme, je ovlivněno naším vztahem k ní) • optimista vnímá především kladné vlastnosti, pesimista si všímá hlavně záporných • lidé také často připisují vnímaným osobám své vlastnosti (projekce) • nebo se snaží jedinci připsat ty vlastnosti, které jsou typické pro jeho skupinu, ke které patří, jsou ovlivněni předsudky • důležité je též pořadí informací, nejvíce jsme ovlivnění tzv. prvním dojmem • čím více informací, tím více je naše představa o druhém člověku přesnější • naše vnímání může zkreslit přetvářka vnímaného • vnímání ovlivňuje také popularita osoby, kterou vnímáme