© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Právní tým Svaz měst a obcí ČR Ostrava, 04. listopadu 2013.
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Předmět a prameny pracovního práva
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Strategie OS KOVO v kolektivním vyjednávání Piešťany,
Nabídka personálních služeb
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
VYJEDNÁNÍ NSRR A OPERAČNÍCH PROGRAMŮ Ing. Ivo MINAŘÍK Odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK Hodonín,
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Pracovní vztahy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Management a rozvoj obcí
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Evropské rady zaměstnanců. Právní základ Směrnice 94/45/ES z 22. září 1994 o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Personální strategie mezinárodní firmy
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Nové přístupy ke vzdělávání a mezinárodní zkušenosti Institutu pro veřejnou správu Praha PhDr. Zdenka Procházková, MPA Institut pro veřejnou správu Praha.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Ekonomika malých a středních podniků
Společenská odpovědnost a školy
Interní postupy MAS Brdy
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D..
Sociální dialog - vyjednávání
Základy pracovněprávních vztahů
BLEP061p Řízení ekonom. a právo
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Specifické metody SP LS 16
BP KULTURA Ing. Dana Smetanová, SKIP ČR
Transkript prezentace:

© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. Základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Komunikace - vyjednávání TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT -PRINCIPY Osobní komunikační rovina Interpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další Profesní rovina Jednání a kontakt s občany a klienty – instituce Přednášky, prezentace, pohovory, zkoušky Řízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci Kontraktační a obchodní jednání Kolektivní vyjednávání, sociální dialog

Jednání s občany, s klienty Právo na řádnou správu Ustanovení §4 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád: „Veřejná správa je službou veřejnosti, každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc“ Principy dobré správy Evropský kodex řádné správní praxe - http://www.ombudsman.europa.eu/start.faces/ Desatero Veřejného ochránce práv – http://www.ochrance.cz/ Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě – http://www.vlada.cz/

Přednášky, prezentace atp. Struktura prezentace Časový rozvrh Kontakt s posluchači Argumentace, logická vazba částí Verbální projev Neverbální faktory Shrnutí, závěry Prostor pro reakci a doplnění

Vyjednávání a jeho struktura Proces komunikace mezi partnery, zpravidla s relativně protichůdnými zájmy, jehož: Průběh lze charakterizovat jako konflikt (řízený) Cílem je dosažení konsenzu (dohody, soc. smíru) TRVALE udržitelného (platný, splnitelný a možný) ----------------------------------------------------------------- VŽDY SE SNAŽIT O DOHODU BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU = TRVALE UDRŽITELNOU

Trvale udržitelný smír (konsenz) Aby byl smír udržitelný trvale, je třeba dodržet: Právní rámec - právní normy daného právního řádu Ekonomický rámec - průnikový bod zájmů – sociálně - ekonomické optimum (na ek. hřbitově nevytvoříš sociální ráj) Naplnění osobního rámce : - Osobní předpoklady – znalosti, dovednosti, techniky a taktiky - Rovnováha moci - moc – rovnováha - konsenz - Schopnost kompromisu - změna názorů, změna postoje

Selhání vyjednávání - spor (kol. spor) PŘÍČINY: Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) Není kdo by plnil (ochrana v p.p. - přechod práv a povinností)

Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU JEDNÁNÍ: Tvrdé x jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) PODLE TYPU: Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku Kooperativní (spolupráce partnerů) -

Předpoklady vyjednávání Znalosti - právní + ekonomické + další Informace – o možnostech, priorit. zájmech Dovednosti -technika, taktika a strategie: Sebepoznávání, teorie verbální a neverbální komunikace, empatie,asertivita, feedback - zpětná vazba, teorie řízeného konfliktu, teorie týmové práce a další (zkušenosti)

Možný výsledek vyjednávání Poražený - poražený (prohra - prohra) Poražený - vítěz (zárodek budoucího konfliktu) Vítěz - vítěz (výhra – výhra, WIN - WIN)

Teorie řízeného konfliktu NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - stadium studené války hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce OTEVŘENÝ / TVŮRČÍ / DIALOG MEZI PARTNERY dialog o problému, věcný dialog - prostor pro konsenz

Fáze vyjednávání Příprava jednání - informace , cíle, prioritní zájmy - manévrování, sbližování pozic Závěry jednání - konsens - kontrola plnění smlouvy = prestiž příprava pozic pro další vyjednávání

Fáze - příprava - taktiky Získávání informací o možnostech (zájmech) Výběr cílů, stanovení náhradních cílů (optimální) Zpracování návrhu Konzultace s experty Výběr týmu a určení rolí v něm (teorie tým.práce) Volba strategie vyjednávání Výběr místa jednání Vymezení časového prostoru Dohoda o pravidlech jednání

Fáze - průběh jednání - taktiky Využívat znalosti vyjednávacích technik Průběžně dostávat moc do rovnováhy Měnit postoje protistrany – klíč ke změně názorů Využít znalosti teorie řízeného konfliktu - při eskalaci obranné taktiky (přerušení jednání) Taktika opouštění sporných bodů Měnit způsob jednání - využívat role členů týmu Připravenost měnit strategii - ne umíněnost Nepřesouvat řešení problému do osob. soubojů Formulovat průběžné závěry

Fáze - závěr jednání - taktiky Trvale udržitelný smír bez zárodků bud. konfliktů Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) Ve dvojjazyčných verzích zakotvit přednost znění Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni Sjednat způsob a termíny kontroly Hodnocení vyjednávání, prezentovat WIN-WIN Sebehodnocení, zpětná vazba Formální zveřejnění, uložení, nahlížení

Sociální dialog Všechny vztahy mezi zástupci zaměstnanců - sociálními partnery při prosazování a ochraně hosp. a soc. zájmů Rada zaměstnanců Evropská rada zaměstnanců Zástupce pro BOZP Odbory, zaměstnavatelé, a jejich svazy a sdružení Součinnost mezi sociálními partnery dle ZP (§276 a násl. ZP) Informování - ust. §279 Projednání – ust. § 280, ale i např. ust. § 46 a další Spolurozhodování - např. ust. § 306, odst. 4 Kontrola – ust. §321 ZP (dbají o Tripartita – rámec v ust. § 320 ZP

Kolektivní vyjednávání a kolektivní spory Kolektivní smlouvy -právní rámec - ust. §22 ZP Proces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů Obsah kolektivní smlouvy – ZP, prováděcí a související předpisy Kolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV O uzavření kolektivní smlouvy O plnění kolektivní smlouvy - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV - pokud vznikl individuální nárok - soud