Potřeba spánku a odpočinku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POTŘEBA ODPOČINKU A SPÁNKU
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Kleine – Levinův syndrom
Obratnostní schopnosti
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
EEG (elektroencefalografie), spánek
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
SPÁNEK Šárka Blatná.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
Potřeby.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
studijní materiál HS ČR Krušné hory, okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
SPÁNEK Ročníková práce Klára Jelínková 6.tř..
EEG rytmy úvod elektrická aktivita mozku vykazuje rytmickou aktivitu o různé frekvenci, sahající od Hz (delta vlny), přes pásmo vln theta (4-7.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Regulace úzkosti ve sportu
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Regulace úzkosti ve sportu
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sledování bipolárních pacientů
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
D EGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ MOZKU Zpracovaly Zlata Adamušková Miroslava Divišová Michala Priatková.
ROČNÍKOVÁ PRÁCE BIORYTMY
WELLNESS. Wellness je…. = CENTRUM ROZŠÍŘENÉ O MOŽNOST PSYCHICKÉ RELAXACE A REGENERACE.
Duševní zdraví a psychohygiena
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_65.
PÉČE O KLIENTY S BOLESTÍ 13
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Monika Manethová Poruchy spánku.
Model transkulturní péče
Vyšší nervová činnost.
Poruchy spánku Jakub Kužílek X33BMI.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
MUDr.Kateřina Kapounková
Spánek. Lehce z historie elektrické proudy v mozku pomocí galvanometru při pokusech se zvířaty 1929 v klinických podmínkách malé rozdíly potenciálů.
KLINICKÝ OBRAZ KLÍŠŤOVÉ MENINGOENCEFALITIDY Václav Chmelík Nemocnice České Budějovice a.s.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Poruchy spánku MUDr. Helena Reguli. Spánek Fázický, periodicky se opakující stav určitého aktivačního stupně CNS Fázický, periodicky se opakující stav.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Spánek Vypracoval: Michael Hajný Obor: Technické Lyceum
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mgr.Michal Vičar Emoce.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Sociální čtení.
Období lidského života
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Epileptický záchvat Z. Rozkydal.
Transkript prezentace:

Potřeba spánku a odpočinku

Spánek fyziologické bezvědomí po stavu bdění přerušení dynamického kontaktu s vnějším prostředím ↑ nemocný ↑ energie pro zvládnutí denních aktivit

Význam spánku Ochrana Regenerace Intelektová a emocionální adaptace na okolí ↑ obranyschopnost

Význam odpočinku Klid Relaxace bez emočního stresu Uvolnění napětí a úzkosti Navození pozitivních emocí: „mít věci pod kontrolou“ porozumění ostatních pochopení ostatními klid a pohoda, bolest vědomí, že někdo pomůže

Regulace spánek x bdění: retikulární formace mozková kůra Periodický cirkadiální rytmus NREM x REM

NREM - bez pohybů očních bulbů - zotavení těla St.: usínání – zpomalení, hypnagogické obrazy, neologizmy St.: lehký spánek – dřímota, vědomí mizí St.: střední spánek, psychomotorický klid St.: za 30 minut po usnutí (stáří – 0)

REM Psychický odpočinek Drobné svalové záškuby Mozek vykazuje činnost

Spánek - faktory Věk Prostředí Kvalita bdění Genetický předpoklad, typ osobnosti Pohlaví Životní návyky

Změny ve stáří V cirkadiálním rytmu Efektivita

Poruchy spánku Délka a intenzita (hypo x hypersomnie, narkolepsie) Usínání Nezvyklé aktivity během spánku (braxismus, somnambulizmus, pavor nocturna, enuresis) Probouzení Cirkadiální rytmus

Problémy v ošetřovatelství Rušivé faktory: 1/ fyzické 2/ psychogenní 3/ vnější Ošetřovatelské intervence

Posouzení spánku Hodnocení Problémy Změny Časová závislost Probouzení Usnutí Únava Spánkové rituály Řešení problémů

Kazuistika K Pacient 75 let na interním oddělení s Dg. Bronchopneumonie 5. den hospitalizace, afebrilní, ATB á 6 hod., Přes den odpočívá, je málo aktivní, několikrát usne, stěžuje si na nespavost, je unavený, malátný.

Ošetřovatelské diagnózy