ARITMETICKÁ POSLOUPNOST, DEFINICE, VYJÁDŘENÍ N-TÉHO ČLENU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ května 2013 VY_32_INOVACE_110107_Aritmeticka_posloupnost_definice_vyjadeni_n-teho_clenu_DUM
V továrně na automobily zavádějí novou výrobní linku. Při zkušebním provozu plánují vyrobit v 1. směně 150 automobilů, každou další směnu vyrobí o 30 automobilů více. Na plný denní výkon se linka rozjede po 10 dnech. Určete denní výkon linky v plném provozu.
Určení n-tého členu aritmetické posloupnosti a 1 = 150 a 2 = a = 180 a 2 = a 1 + d = 180 a 3 = a = 210 a 3 = a d = 210 a 4 = a = 240 a 4 = a d = 240 a 5 = a = 270 a 5 = a d = 270 a 6 = a = 300 a 6 = a d = 300 a 7 = a = 330 a 7 = a d = 330 a 8 = a = 360 a 8 = a d = 360 a 9 = a = 390 a 9 = a d = 390 a 10 = a = 420 a 10 = a d = 420 a n = a 1 + (n – 1). d
Příklady Určete prvních pět členů aritmetické posloupnosti posloupností: 1. a 1 = - 4 d = 2 ŘešeníŘešení 2. a 1 = - 0,3 d = - 0,2ŘešeníŘešení
1. příklad: a 1 = - 4 d = 2 a 2 = a 1 + d = = - 2 a 3 = a d = = 0 a 4 = a d = = 2 a 5 = a d = = 4 zpět
2. příklad: a 1 = - 0,3 d = - 0,2 a 2 = a 1 + d = - 0,3 + (– 0,2) = - 0,5 a 3 = a d = - 0,3 + 2.(– 0,2) = - 0,7 a 4 = a d = - 0,3 + 3.(– 0,2) = - 0,9 a 5 = a d = - 0,3 + 4.(– 0,2) = - 1,1 zpět
Prezentace byla vytvořena v programu MS PowerPoint 2010