MIS = marketingový informační systém
Definice Marketingový informační systém je souhrn činností souvisejících se shromažďováním, analýzou a vyhodnocováním informací, které jsou důležité pro plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit
Marketingové rozhodnutí a komunikace Marketingové prostředí informace Marketingové rozhodnutí a komunikace Podnikový management Marketingové prostředí Vnitřní zdroje Marketingový výzkum Vnitřní podniková evidence Podnikové informační toky Kvalitativní a kvantitativní analýza Vnitřní: Organizace a řízení Finanční situace Technický rozvoj Lidské zdroje Umístění podniku Image firmy Vnější: MIKROPROSTŘ. Partneři Zákazníci Konkurence Veřejnost MAKROPROSTŘ. Ekonomické Politicko-právní Podnikatelské Vědecko-technické Demografické Sociálně-kulturní Přírodně-ekologické informace
Dělení informací Veřejně přístupné - sekundární Zjistitelné market. výzkumem - primární Přísně střežené – tajné
Informace primární vs. sekundární V: přesné, mám je k dispozici jen já, aktuální N: drahé, hůře dostupné, časově náročné Sekundární V: levné, rychlé, snadno dostupné N: má je i konkurence, mohou být zastaralé a nepřesné
Zdroje informací Pozorování Dotazování Experiment Zdroje informaci Zdroje primárních informaci Zdroje sekundárních informaci Vlastní marketingový výzkum kvalitativní kvantitativní vnější Vnitřní Pozorování Dotazování Experiment Oficiální statistiky Obchodní komory Knihovny, Internet Podniková kartotéka Cestovní zprávy Údaje o prodejích Skupinové rozhovory Psychologické metody Psychologické explorace
Marketingový výzkum Sběr a vyhodnocení primárních informací Získání informací o Zákazníkovi Konkurenci 4P
Závěry a doporučení managementu Kroky MAR výzkumu Definování problému Plán výzkumu Sběr informací Analýza údajů Závěry a doporučení managementu
1. KROK = Definice problému Definovat Co chceme zjistit Příčiny problému Dobře definovaný problém je napůl vyřešený
2. KROK = Plán výzkumu Zjistit Naplánovat Které informace jsou přístupné (sekundární) Které informace budeme zjišťovat výzkumem (primární) Naplánovat Metodu sběru dat Místo a čas sběru dat Velikost a výběr vzorku respondentů Harmonogram výzkumu Rozpočet výzkumu
3. KROK = Sběr dat METODY VÝBĚR RESPONDENTŮ Pozorování Dotazování Experiment VÝBĚR RESPONDENTŮ Všichni respondenti Vybraní respondenti Záměrně – výběr je přesně definován Náhodně – koho potkám, toho se zeptám
Metody sběru dat - POZOROVÁNÍ sledování respondenta, bez zásahu pozorovatele Výhody – získám přesné a objektivní informace Nevýhoda – nevím, proč se tak zákazník chová Dělení : Zjevné / skryté Před / při / po akci Strukturované / nestrukturované
Metody sběru dat - DOTAZOVÁNÍ Kladení otázek pomocí dotazníku Otázky klademe s ohledem na věk respondenta vzdělání respondenta Otázky klademe Jasně Krátce Srozumitelně Dbáme na přiměřený počet otázek
Dotazník Seznam otázek, které klademe respondentovi Při tvorbě dotazníku musíme vědět: koho se budeme ptát (formulace otázek závisí na věku, pohlaví, vzdělání) na co se budeme ptát (nedávat zbytečné otázky, dávat jen ty důležité) jak se budeme ptát (otázky otevřené, uzavřené)
Typy otázek Uzavřené - dané varianty odpovědí, ANO / NE Otevřené - odpověď je volná, není varianta odpovědi Polootevřené / polouzavřené – více variant plus a jiné – napiš jaké
lepší dostupnost různého sortimentu více pracovních příležitostí Věděl jste, že se dnes otevíral nový supermarket? ano ne Co myslíte, že nový supermarket přinese? lepší dostupnost různého sortimentu více pracovních příležitostí další (uveďte) ……………………………………….. Jak se stavíte k tomu, že počet supermarketů v našem městě stoupl na pět? …………………………………………………………………………
Problematický dotazník Špatně kladené otázky – zákazník neodpoví pravdu Údaj si nepamatuje Je to intimní otázka Kolikrát denně si čistíte zuby? Jaký je váš přesný příjem? Kolik inzerátů tohoto výrobku jste viděl letos v dubnu a kolik loni v dubnu? Díváte se na televizi často?
Domácí úkol Vymyslete 7 otázek na „problematický dotazník“ V PowerPointu Poslat mailem
Dělení dotazování Osobní Písemné Telefonické Elektronické
Osobní dotazování METODA - face to face, přímý kontakt s respondentem VÝHODY: můžeme respondenta sledovat (neverbální komunikace), můžeme otázku vysvětlit, dát doplňující otázku, větší motivace k odpovědím, vysoká návratnost NEVÝHODA: dotazovaný sleduje tazatele (nutná sebekontrola, zdržet se negativní neverbální komunikace), vysoké náklady na proškolení tazatele, ztráta anonymity respondenta – nepříjemný pocit, časově, finančně náročné
Typy rozhovorů Při strukturovaném rozhovoru klade tazatel respondentovi přesně formulované otázky ve stanoveném pořadí podle dotazníku, který sám během rozhovoru nebo po jeho skončení vyplňuje. Při nestrukturovaném rozhovoru klade tazatel respondentovi otázky volně, s cílem získat předem stanovené informace
Písemné dotazování METODA: komunikace probíhá poštou – dopisem VÝHODY: anonymita pro respondenta, odpadá neverbální komunikace, pohodlné pro respondenta – vyplní kdy chce on NEVÝHODY: malá návratnost, časově náročné, jednoduché otázky, kratší dotazník ZVYŠOVÁNÍ NÁVRATNOSTI: dárek, zpáteční obálka se známkou, možnost výhry, průvodní dopis
Telefonické dotazování METODA – přes telefon / mobil VÝHODY: okamžitá reakce, slyším hlas (hlasitost, barva, smích, atd.), můžeme otázku vysvětlit, doplnit NEVÝHODA: krátké dotazování, není kontakt na každého, finančně náročné, ne všude je signál
Elektronické dotazování METODA – přes internet, ICQ,SKYPE VÝHODY: nejlevnější způsob, více lidí najednou, okamžitá odpověď NEVÝHODA: neznáme kontakty, není všude přístup k Internetu
Metody sběru dat - EXPERIMENT Metoda sběru dat v uměle vytvořených podmínkách Česky také pokus Je základem rozšiřování vědeckého poznání Dělení: Dle místa realizace Laboratorní X Přirozené podmínky Dle časového sledu Předchozí X Následné testování Dle použitých metod Pozorovací X Dotazovací
4. KROK = Analýza údajů Roztřídíme dotazníky Spočítáme Četnost odpovědí Nejnižší hodnotu Nejvyšší hodnotu Průměrnou hodnotu Odchylku
5. KROK = Doporučení managementu předání závěrečné zprávy, která obsahuje: text tabulky grafy
Domácí úkol Zpracujte dotazník pro vaši učební praxi Minimálně 6 otázek Forma – možný okamžitý tisk
písemka Učebnice str. 5-15 Opakovací otázky – str. 15/ č. 7-15 200 otázek – otázka č. 10-24