Komplexní čísla - 1 VY_32_INOVACE_20-01. Motivační úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Advertisements

Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Úplné kvadratické rovnice
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Kvadratické rovnice Každá kvadratická rovnice se dá vyjádřit ve tvaru: a,b,c jsou číselné koeficienty, přičemž a musí být nenulové, jinak by se jednalo.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
2.2 Kvadratické rovnice.
Neúplné kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
VY_32_INOVACE_32-13 IRACIONÁLNÍ ROVNICE.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Ekvivalentní úpravy rovnic
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Algebraické rovnice vyšších řádů 2. část
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
(řešení pomocí diskriminantu)
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Ryze kvadratická rovnice
Kvadratická rovnice.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lineární rovnice Druhy řešení.
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
(řešení pomocí diskriminantu)
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Rovnost versus rovnice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Matematický žebřík – komplexní čísla
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Komplexní čísla - 1 VY_32_INOVACE_20-01

Motivační úvod

 a jsme spokojeni s dvouprvkovou množinou reálných kořenů.  Jiná situace však nastává,  když se pod odmocnítkem objeví po dosazení do výše uvedeného vzorce záporné číslo – pak tvrdíme, že rovnice  nemá řešení v oboru reálných čísel.

Motivační úvod  Například klasicky uváděnou rovnici  x = 0 (a = 1, b = 0, c = 1, diskriminant je = -4)  můžeme převést na tvar x 2 = - 1  Tuto rovnici neumíme vyřešit, protože zatím neznáme číslo, které po umocnění na druhou by bylo rovno -1.

Možnost řešení  Předpokládejme, že takové číslo existuje a nazývá se i a platí rovnost i 2 = -1.  Z této základní rovnosti pak vyplývají další vztahy:  i 1 = i i 2 = -1 i 3 = i 2. i = -1.i = -i i 4 = i = (-1).(-1) = 1  Příklad 1.1.  Zjednodušte daný výraz: Řešení:  i 13 – i 8 + 3i 3 – 5i 2 = i1 3 = i 4.i 4.i 4.i =1.1.1.i = i i 8 = i 4.i 4 = 1 3i 3 = - 3i 5i 2 = - 5 Proto tedy i 13 – i 8 + 3i 3 – 5i 2 = i – 1 + (- 3i) - (-5) = -2i + 4

Příklad 1

Příklad 2

Příklad 3  Ověř dosazením, že výrazy x 1 = 1 + 5i a x 2 = 1 – 5i jsou řešením rovnice x 2 – 2x + 26 = 0  První kořen: ( 1 + 5i ) ( 1 + 5i ) – 2 ( 1 + 5i ) + 26 = ( i + 25i 2 ) -2 – 10i + 26 = i – 10i + 26 = 0 ano platí rovnost levé a pravé strany

Příklad 3  Druhý kořen:  ( 1 – 5i ) ( 1- 5i ) – 2 ( 1 – 5i ) + 26 =  ( 1 – 10i + 25i 2 ) – i + 26 = 1 – 10i i + 26 = 0  ano platí rovnost levé a pravé strany

Příklad 4

Závěr lekce 1  Závěrečné shrnutí:  Komplexním číslem nazýváme výraz ve tvaru a + bi, kde a, b jsou reálná čísla a i je číslo, pro které platí i 2 = -1. V tomto komplexním čísle se nazývá:  číslo a reálná část ( reálná složka ) číslo b imaginární část ( imaginární složka ) číslo i imaginární jednotka.

Závěr lekce 1  Množinu komplexních čísel značíme C, komplexní čísla většinou z.  Zápis a + bi nazýváme algebraický tvar komplexního čísla.

Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Jan Bajnar