Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Advertisements

Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Schopnost zvířat léčit
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PROJEKT EU „Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka – základní krok do života“ CZ 1.07/1.2.33/ Číslo aktivity: 03 ČLOVĚK A PŘÍRODA.
Diagnostika SPU.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Klíčová aktivita 04 Osobnostní a sociální rozvoj učitele MŠ Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Vymezení a funkce volného času
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Ročník Lenka Miketová ZSF OU v Ostravě
Lucie Rohlíková Západočeská univerzita v Plzni
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Role školního koordinátora EVVO
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
v rámci projektu Mentoring a Magistrát Ing. Zbyněk Nejezchleba
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
osob s mentálním postižením
Teorie vzdělávání dospělých
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Gerontopsychologie v praxi
Didaktické zásady edukačního procesu
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Teorie vzdělávání dospělých
PROGRAM ZVLÁDÁNÍ AGRESE
Psychické procesy - vnímání
Vymezení a funkce volného času
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Úvod do zahradní terapie
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Historie zahradní terapie
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Kariérové poradenství a podnikavost
Náhradní rodinná péče v Moravskoslezském kraji
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Orientace v realitě Edukační technika napomáhající zvládat kognitivní a behaviorální změny při demenci.
Transkript prezentace:

Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK

Definice zahradní terapie Multidisciplinární obor Odborná léčebná metoda Záměrné, cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě k naplnění specifických potřeb účastníků Důraz na podporu zdraví a pohody, sociálních, kognitivních, fyzických a psychických funkcí

Východiska ZT Vztahy člověk a přírodní prostředí, člověk a krajina (zdroj pro uspokojení potřeb, bezpečný úkryt) Účinky krajiny a rostlin na tělo a duši (šamané, lidoví léčitelé, mytologie, umění, moderní vědecké poznatky)

Historie ZT První písemný záznam – starověký Egypt Písemný záznam o využití v rámci léčebné pedagogiky – Dr. Benjamin Rush, 1798 , pozitivní účinky polních prací na lidi s MP Philadelphie 1817, první soukromé psychiatrické zařízení v USA, součástí park a zahrada Milwaukee Downer College 1942, obor pracovní terapie , součástí kurz zahradnictví, počátek profesionalizace ZT

Profesní sdružení ZT American Horticultural Therapy Association (AHTA) http://www.ahta.org Canadian Horticultural Therapy Association (CHTA) http://www.chta.ca Thrive – using gardening to change lifes http://www.thrive.org.uk Gesellschaft für Gartenbau und Therapie http://www.gartenbau-und-therapie.org

ZT v praxi Formy ZT : aktivní ( přímá aktivní účast , přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek potřebám a možnostem klientů, důraz na bezpečnost) pasivní (pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…) individuální i skupinová

Oblasti působení ZT 1) fyziologická oblast ( zachování, rozvoj , zlepšení motoriky, koordinace rovnováhy, povzbuzení smyslového vnímání, ergoterapie) 2) kognitivní oblast (poznávání, čtení a psaní,vyjadřování, paměť, kreativita orientace v času a prostoru…) 3) psychická a emocionální oblast (schopnost kontaktu, radost, identita, sebehodnocení a hodnoceníé, sebeúcta, flexibilita, prožitky opatrujícího, tvůrce nebo dárce,….) 4) sociální oblast (prostředek a příležitost ke kontaktu a komunikaci, interakce a identifikace ve skupině, jednání vůči sobě a ostatním,….) 5) vlastní já a spirituálita (reflexe a sebereflexe, vnímání vlastního působení, smysluplné jednání, motivace, angažovanost, vlastní hranice) - důraz na kontext-

Kurz ZT Jabok Zásady a vybrané přístupy : mezioborovost praktická zkušenost, reflexe a sebereflexe zahrada jako místo pro duši zahrada jako místo pro setkávání zahrada jako místo pro zotavení

Úkoly pro účastníky Aktivní účast na setkáních a exkurzích Samostatná práce: konkrétní námět, praktická pomůcka nebo postup pro ZT s vybranou cílovou skupinou a vybraným prostředím informační materiál k tématu ZT foto dokumentace

Inspirace k úkolům