PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Podstata myšlenkových podnětů v průběhu novověku  Srovnání názorového vývoje od 16. do 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Advertisements

REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Doba Charakteristika Znaky
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
RENESANCE A HUMANISMUS
Osvícenství.
Vznik středověkých univerzit
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Romantismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Victor Hugo ( ).
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Voltaire, J. J. Rousseau Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Portréty literárních osobností světové literatury.
Kultura na počátku novověku
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Portréty literárních osobností světové literatury.
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Albert Camus Barbora Vaňková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Katedra historie FP TUL
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Významní představitelé renesanční literatury
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství v Německu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OSVÍCENSTVÍ.
Renesance a humanismus
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Filozofie osvícenství ve Francii
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.

 Podstata myšlenkových podnětů v průběhu novověku  Srovnání názorového vývoje od 16. do 19. století

 Nástup extrémního, všeobecného racionalismu i senzualismu (obojí je spojeno s poznáním rozumem i smysly)  Něco podobného znali doposud Řekové a Římané  Člověk závislý ve středověku na Božím tajemství se najednou rozhlíží kolem sebe, nikoliv do nebe nebo do pekla

Dante Alighieri od Sandra Botticelliho Dante Alighieri měl podíl na vývoji politické filozofie a národního jazyka a stál u zrodu renesance, i když z jeho pohledu ještě opovážlivost mohla přínést člověku záhubu

 Člověk shledává sám sebe zajímavým objektem, má smysl pro výjimečnost a genialitu  Je vytlačen z pouhého dohledu Boha, je autonomní, má vlastní svobodu  Je lhostejný k dogmatům, mnohdy až nepřátelský, ztrácí klidnou samozřejmost výkladu  Ztrácí jistotu, kterou měl doposud u Boha, nemá na světě pevné místo  Nástup extrémního, všeobecného racionalismu i senzualismu (obojí je spojeno s poznáním rozumem i smysly)  Něco podobného znali doposud Řekové a Římané  Člověk závislý ve středověku na Božím tajemství se najednou rozhlíží kolem sebe, nikoliv do nebe, nebo do pekla  Považuje se za vlastníka země

Obraz od Cristiana Bantiho z roku 1857, kde Galileo Galilei čelí římské inkvizci Proces s Galileem roku 1633 byl projevem tmářství, ale zároveň důsledek strachu z rozšíření poznání

 Člověk objevuje nové světy a chce se stát jejich pánem  Předpoklady pro svobodné podnikání, kolik získá, tolik vlastní  Považuje se za vlastníka země  Majetek otevírá cestu k hodnostem a úřadům, které doposud blokovala šlechta  Politika má vlastní normy, pocit povinnosti, avšak bezpráví za účelem je možné s klidným svědomím  Proti universálním národům se prosazuje přirozená vitalita každého jednotlivého národa  Věda se vyčleňuje z podmíněnosti církve

 V 16. století -V Itálii převažuje extrémní racionalismus v umění -V Německu a ve Švýcarsku se prosazuje reformace  V 17. století -Politické a náboženské střety vyvrcholily třicetiletou válkou -V habsburských zemích sílí protireformace a obrat k mysticismu a iracionalismu  V 18. století -Ve Francii triumfuje rozum, příchází osvícenství a VFR  V 19. století -Nástup romantismu (první polovina 19. st.) -Přírodovědecký světonázor (druhá polovina 19. st.) -Rozvoj techniky

Martin Luther od Lucase Cranacha st. z roku 1529 Martin Luther roku 1517 přibil na vrata chrámu ve Wittenberku devadesát pět tezí, kde vyložil zásady křesťanského života a zahájil polemiku o úpadku církve i otázkách víry 16. století

Rembrandtův obraz Komenského a Hollarova grafika Komenského 17. století Jan Amos Komenský – jeho pedagogické dílo se stalo odrazem renesančního pohledu na vzdělání člověka – jeho duchovní život byl spojen s barokní mystikou

18. století François-Marie Arouet (Voltaire) Jako filozof byl Voltaire eklektik, náboženským smýšlením deista. Útočné spisy namířené proti církvi, politice státu a nesvobodě byly příčinou ostrých kritik

19. století Victor Hugo od Léona Bonnata z roku 1879 Victor Hugo je vrcholným představitelem francouzského romantismu s pronikáním realistických prvků. Dílo zosobňuje romantické protiklady a zároveň se dotýka sociálních problémů společnosti

 Friedell, Egon: Kulturní dějiny novověku I. Nakladatelství Triton, Praha ISBN X.  Friedell, Egon: Kulturní dějiny novověku II. Nakladatelství Triton, Praha ISBN  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Victor_Hugo