PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Podstata myšlenkových podnětů v průběhu novověku Srovnání názorového vývoje od 16. do 19. století
Nástup extrémního, všeobecného racionalismu i senzualismu (obojí je spojeno s poznáním rozumem i smysly) Něco podobného znali doposud Řekové a Římané Člověk závislý ve středověku na Božím tajemství se najednou rozhlíží kolem sebe, nikoliv do nebe nebo do pekla
Dante Alighieri od Sandra Botticelliho Dante Alighieri měl podíl na vývoji politické filozofie a národního jazyka a stál u zrodu renesance, i když z jeho pohledu ještě opovážlivost mohla přínést člověku záhubu
Člověk shledává sám sebe zajímavým objektem, má smysl pro výjimečnost a genialitu Je vytlačen z pouhého dohledu Boha, je autonomní, má vlastní svobodu Je lhostejný k dogmatům, mnohdy až nepřátelský, ztrácí klidnou samozřejmost výkladu Ztrácí jistotu, kterou měl doposud u Boha, nemá na světě pevné místo Nástup extrémního, všeobecného racionalismu i senzualismu (obojí je spojeno s poznáním rozumem i smysly) Něco podobného znali doposud Řekové a Římané Člověk závislý ve středověku na Božím tajemství se najednou rozhlíží kolem sebe, nikoliv do nebe, nebo do pekla Považuje se za vlastníka země
Obraz od Cristiana Bantiho z roku 1857, kde Galileo Galilei čelí římské inkvizci Proces s Galileem roku 1633 byl projevem tmářství, ale zároveň důsledek strachu z rozšíření poznání
Člověk objevuje nové světy a chce se stát jejich pánem Předpoklady pro svobodné podnikání, kolik získá, tolik vlastní Považuje se za vlastníka země Majetek otevírá cestu k hodnostem a úřadům, které doposud blokovala šlechta Politika má vlastní normy, pocit povinnosti, avšak bezpráví za účelem je možné s klidným svědomím Proti universálním národům se prosazuje přirozená vitalita každého jednotlivého národa Věda se vyčleňuje z podmíněnosti církve
V 16. století -V Itálii převažuje extrémní racionalismus v umění -V Německu a ve Švýcarsku se prosazuje reformace V 17. století -Politické a náboženské střety vyvrcholily třicetiletou válkou -V habsburských zemích sílí protireformace a obrat k mysticismu a iracionalismu V 18. století -Ve Francii triumfuje rozum, příchází osvícenství a VFR V 19. století -Nástup romantismu (první polovina 19. st.) -Přírodovědecký světonázor (druhá polovina 19. st.) -Rozvoj techniky
Martin Luther od Lucase Cranacha st. z roku 1529 Martin Luther roku 1517 přibil na vrata chrámu ve Wittenberku devadesát pět tezí, kde vyložil zásady křesťanského života a zahájil polemiku o úpadku církve i otázkách víry 16. století
Rembrandtův obraz Komenského a Hollarova grafika Komenského 17. století Jan Amos Komenský – jeho pedagogické dílo se stalo odrazem renesančního pohledu na vzdělání člověka – jeho duchovní život byl spojen s barokní mystikou
18. století François-Marie Arouet (Voltaire) Jako filozof byl Voltaire eklektik, náboženským smýšlením deista. Útočné spisy namířené proti církvi, politice státu a nesvobodě byly příčinou ostrých kritik
19. století Victor Hugo od Léona Bonnata z roku 1879 Victor Hugo je vrcholným představitelem francouzského romantismu s pronikáním realistických prvků. Dílo zosobňuje romantické protiklady a zároveň se dotýka sociálních problémů společnosti
Friedell, Egon: Kulturní dějiny novověku I. Nakladatelství Triton, Praha ISBN X. Friedell, Egon: Kulturní dějiny novověku II. Nakladatelství Triton, Praha ISBN [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Victor_Hugo